EL PIT-ROIG

Família ····································>Túrdids
Espècie (Nom Científic)·········>Erithacus rubecula

Nom Comú: ··········> petirrojo SPA, pettirosso ITA rotkehlchen GER
pit-roig CAT, robin ENG, rouge-gorge FRA, pisco-de-peito-ruivo POR.

Hi ha més de 9.000 espècies d'aus, agrupades en 45 famílies i 25 ordres.

El grup dels passeriformes reuneix els ocells coneguts amb els noms de moixons, que constitueixen aproximadament un 60% dels ocells vivents.  Segons autors hi ha entre 55 i 80 espècies.  A Catalunya representen 23 famílies de moixons.  És el grup més jove i evolucionat i, atenent a la intel·ligència, coronaria l'ordre al família dels còrvids; o  pel cant els turdids com el rossinyol.

Pertanyen a la família dels túrdids a Catalunya:

cuaenlairat
griva daurada
zoothera dauma

DESCRIPCIONS ENCICLOPÈDIQUES DEL PIT-ROIG

Imatges de la WEB "Ocell de l'ordre dels passeriformes, de 14 cm, que té el pit i el front d'un color de taronja viu i les parts superiors gris oliva. És fortament territorial i habita tant als grans boscs com als jardins i parcs de tot Europa, llevat d'Islàndia, el N d'Escandinàvia i les Balears. És sedentari a la Catalunya continental i hivernant a les  Illes".
HIPER ENCICLOPÈDIA

"Ocell sedentari i àmpliament distribuït pertot el nostre territori, habitant dels indrets ombrívols del sotabosc i les bardisses de les forestes, preferentment de la muntanya mitjana i els sistemes de ribera. És aquí on el veurem sempre traginant amunt i avall, emetent un reclam molt característic que ens farà evident la seva presència.
Té un aspecte rodanxó, amb una gran taca a la cara i al pit d'un taronja intens. Les parts superiors són marrons oliva, mentre que el ventre és d'un blanc cendrós. El bec és prim i actua a tall de pinça a l'hora de capturar els petits insectes dels quals s'alimenta, tot i que durant l'hivern incorpora a la seva dieta un bon nombre de fruits silvestres."
WEB DIPUTACIÓ DE GIRONA D'ESPAIS NATURALS
Pit-roig.- Forma correcta per agafar-lo sense fer-li mal.
FOTO JPL.-La Mitjana
Curset d'anellament.-
ENCICLOPEDIA MULTIMEDIA DE LOS SERES VIVOS

Viu als boscos, jardins i zones urbanes.
A l'estiu no se'l veu perquè és a llocs baixos i ombrívols.
S'alimenta d'insectes, larves i cucs de terra.
És molt confiat a la tardor i hivern: deixa que l'home se l'atansi.
És molt territorial.
A l'època d'aniament la taca roja del pit puja de to.
Viu en parella.
Fa el niu a terra: entre arrels, forats, o frondes impenetrables.
Pon de 5 a 7 ous, i els cova durant 14 dies.ANAR AL M̉DUL 3
Els pollets marxen del niu als 16 dies d'edat.

La fotografia és al setembre, època en la que magatzemen greixos per a poder realitzar desplaçaments a la recerca de menjar, imitant les aus migratòries.

ALGUNES DE LES PÀGINES VISITADES PER COMPLEMENTAR AL BIBLIOGRAFIA:

ALTRES FONTS BIBLIOGRÀFIQUES:

ANOTACIONS PERSONALS:

La primera vegada que se m'atansà un pit-roig, va ser als Aiguamolls de l'Empordà.  Era finals d'octubre i les migracions aquell anys ja aviat acabat, així que la seva presència va animar al grup d'alumnes que portàvem. Aprofitant l'hora d'esmorzar dels alumnes, la seva quietud per veure que feia, després de moltes molles de pa als meus peus, i no sé quant minuts amb la ma estirada, va saltar al meu dit, agafar la molla que hi havia i sortir disparat a una rama que hi havia 2 metres més enllà.
Que aquestes coses passin davant dels alumnes, són miracles que agrada recordar.

JPL