La història (CM08) / Continguts
PAC 2. La prehistòria. Els primers visitants. L’edat antiga
Activitat de text. Ordenar paràgrafs / 2pac01.txa
Fa 2 milions d’anys, amagats enmig de la bosquina, un grup d’homo habilis descobreixen una pantera que ataca un cérvol.
Quan la pantera s’allunya, els homo habilis agafen les restes del cérvol. Camí del campament, recullen pedres i còdols per fabricar instruments. Milers d’anys més tard, un home tallarà una branca provant un instrument fet a partir d’una pedra tallada.
Un dia esclata una terrible tempesta, i tot d’una un llamp esberla un arbre i el crema. Mentre els homes fugen, un d’ells agafa una banca encesa i la porta cap a la cova. Hi afegeix branquillons i fulles seques. Els altres s’acosten temorosos a la llum i l’escalfor.
A un menut li cau un tros de carn al foc. Quan el treuen, descobreixen que la carn cuita és molt més saborosa que la crua.
Armats de branques enceses, poden fer fóra els óssos i altres animals que ronden la cova. Han descobert el poder del foc.
A aquest període de la prehistòria de l’anomena paleolític.
Trencaclosques d’intercanvi / 2pac02.puz
Ordena aquesta escena de la vida paleolítica {paleolit.gif}
Activitat de text. Ordenar paraules / 2pac03.txa
Des de l’inici dels temps, els llocs que han servit d’habitatge a l’home han canviat moltíssim.
Els primers homes vivien en coves, que els permetien protegir-se del fred i dels animals salvatges.
S’alimentaven dels animals que caçaven o pescaven i dels fruits i plantes que recol·lectaven.
Quan varen aprendre a domesticar animals i a conrear la terra varen construir també, amb fustes i palla, les primeres cabanes.
Per protegir els poblats de cabanes dels animals i dels atacs dels altres homes, varen construir empalissades, muralles fetes de troncs.
A aquest període de la prehistòria se l’anomena neolític.
Trencaclosques d’intercanvi / 2pac04.puz
Ordena aquesta escena de vida neolítica {neolitic.gif}
Associació simple / 2pac05.ass
Relaciona aquests conceptes
Nòmada Sedentari Recol·lector Caçador Agricultura Ramaderia |
L’home es trasllada contínuament d’un lloc a l’altre per aconseguir aliments L’home viu sempre al mateix lloc perquè ha après a cultivar la terra i domesticar els animals Viure dels productes que s’obtenen de la terra L’home menja dels animals que caça o pesca L’home viu dels aliments que conrea L’home viu dels animals que ha domesticat |
Associació simple / 2pac06.ass
Relaciona les frases
Lloc on es protegien del fred i dels animals Gravats a les parets de les coves Per què feien servir el foc? Lloc on enterraven els morts Codi basat en lletres Escriptura basada en dibuixos |
Coves Pintures rupestres Protegir-se dels animals, cuinar, escalfar-se, il·luminar-se Monuments megalítics Escriptura Jeroglífic |
Sopa de lletres / 2pac07.sop
Troba sis paraules relacionades amb la prehistòria
NÒMADA / SEDENTARI / RECOL·LECTOR / CAÇADOR / COVA / CABANA
Associació complexa / 2pac08.ass
Relaciona cada afirmació amb l’home paleolític o amb l’home neolític
Vivien de la recol·lecció de fruits, de la caça i de la pesca Vivien en coves Eren nòmades Feien pintures rupestres Obtenien els aliments de l’agricultura i la ramaderia Vivien en cabanes Eren sedentaris Feien monuments megalítics |
Paleolític Neolític |
Trencaclosques de memòria / 2pac09.puz
Troba les parelles {prehisto.gif}
Activitat de text. Ordenar paraules / 2pac10.txa
Els habitants de la península ibèrica s’anomenaven ibers.
Els fenicis, els grecs i els romans van arribar per mar a l’actual territori de Catalunya.
Els fenicis (segle VII aC) només comerciaven, però els grecs (VI aC.) varen establir-se i fundar ciutats, com Emporion (Empúries).
Els grecs van ensenyar els ibers a utilitzar la moneda. Abans que existissin les monedes les persones intercanviaven uns productes per uns altres a l’hora de comprar i vendre coses. També ens varen portar el conreu de la vinya i l’olivera.
Els romans varen arribar a casa nostra al segle III aC. S’establiren a la Península Ibèrica fins al segle V dC. Ens deixaren la llengua, la cultura, les lleis, la religió i grans construccions (carreteres, aqüeductes, monuments, ciutats...)
Trencaclosques d’intercanvi / 2pac11.puz
Mira les restes d’Empúries. Ha va haver una ciutat grega i una de romana {empuries.gif}
Associació de resposta escrita / 2pac12.ass
Escriu cert o fals al costat de cada frase
Les tribus prehistòriques que habitaven l’actual Catalunya s’anomenaven ibers Els grecs van construir carreteres empedrades Els fenicis van arribar per mar i van ensenyar els ibers a comerciar Els grecs havien fundat un gran imperi i van arribar a la Península amb exèrcits Els romans van ensenyar els ibers a utilitzar la moneda en els intercanvis comercials |
Cert Fals Cert Fals Fals |
Associació normal / 2pac13.ass
Relaciona cada edifici romà amb la seva utilitat (220x140)
Aqüeducte Teatre Arc de Trionf Circ Temple Termes |
Construcció per canalitzar l’aigua Lloc on es representaven espectacles En honor dels generals que aconseguien victòries Lloc on es feien curses de quadrigues Lloc on es feien ofrenes als déus Banys públics |
{aqueduc.gif} {teatre.gif} {arcbera.gif} {circ.gif} {temple.gif} {terma.gif} |
Associació complexa / 2pac14.ass
Què ens va aportar cada poble?
Fenicis Grecs Romans |
El comerç Conreu d’oliveres Conreu de la vinya La moneda Calçades de pedra Les lleis El llatí Els costums La religió |
Sopa de lletres / 2pac15.sop
Troba sis edificacions romanes diferents
AQÜEDUCTE / TEATRE / AMFITEATRE / CIRC / TEMPLE / TERMA