Enrera
eLearning amb Moodle
  Pràctica

Exercicis

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer les possibilitats didàctiques dels glossaris i com configurar aquesta activitat per treure'n el màxim rendiment

concepte Un glossari, per definició, és una col·lecció d'explicacions de les paraules d'una obra. I aquest és el sentit original d'aquesta activitat a Moodle, un glossari de termes emprats en un lloc web o en un curs.

Cada terme pot pertànyer a una categoria de termes per millorar-ne l'organització, pot estar identificat per una paraula clau, pot contenir un fitxer adjunt que, si és d'imatges, es mostrarà sota el text i pot quedar enllaçat automàticament de forma que cada cop que usem aquell terme en qualsevol punt del curs l'usuari podrà clicar-hi a sobre i anar al glossari a veure'n l'explicació.

Però l'ús del glossari pot ser ampliat. Podem usar-lo per recollir qualsevol altre conjunt de conceptes de manera que ens quedi una mena de fitxer organitzat. I el contingut de les "fitxes" o termes pot ser el que nosaltres vulguem: fitxes de bolets, de tipus de plàstics, d'elements químics, etc.

L'avantatge és que, al final,  les fitxes es podran organitzar de moltes maneres: per autor (els estudiants també poden escriure-les), per data, per ordre alfabètic, per categoria, etc.
La construcció d'un glossari pot ser una activitat col·lectiva molt interessant en un curs. Cada participant aportarà una part del conjunt i, al final, podem tenir un glossari útil per altres ocasions.
Desenvolupament de la pràctica

Prąctica
Pràctica 1. Inserció d'una activitat de tipus Glossari

1. Activem l'edició del curs clicant el botó Activa edició de la part superior dreta de la pàgina
  2. Escollim el punt on volem inserir el glossari: a la part comuna del curs o bé a la setmana o tema corresponent
  3. Anem al menú Afegeix una activitat i el despleguem

escull

4. Triem Glossari amb la qual cosa se'ns obre el formulari d'edició i configuració del glossari. Comencem donant-li un nom  i escrivint la Descripció

edita

5. Ara anem definint les opcions del glossari: quantes entrades o fitxes volem a cada pàgina

opcions1

Si volem que el glossari sigui comú a tot el lloc i no solament a un curs marquem l'opció Global.

En un curs poden haver-hi diferents glossaris: uns que editen els participants i un altre, el principal, que només l'edita el professorat. Si voleu que aquest sigui principal o bé secundari trieu ara l'opció adient.

+opcions

6. Podeu fer que els participants puguin fer comentaris a les entrades del glossari.
    També podeu fer aparèixer una icona d'impressora que els permetrà obtenir el glossari en format imprimible.
    Ara és el moment per decidir enllaçar automàticament les entrades del glossari de forma que quan aparegui una paraula al lloc o curs quedi ressaltada i hom pugui clicar a sobre i veure'n la definició.
  7. També podeu decidir si les entrades dels estudiants es publicaran immediatament o estaran a l'espera de l'aprovació del professorat (Estat d'aprovació: No)
  8. Podem triar el format com volem mostrar les entrades

mostra

O si volem que es mostri tot l'alfabet i es pugui anar directament a les entrades que comencen per una determinada lletra

opcions2

9. És interessant la possibilitat de permetre les valoracions de les entrades. Primer escollim qui pot valorar: només el professorat o bé tots els participants. Després la qualificació que es farà (sobre 10, sobre 100, etc) i el moment en què es podran fer les valoracions.
  10. Un cop ho tenim tot configurat premem el botó Desa els canvis i ja tindrem el glossari activat

prąctica Pràctica 2. Afegir entrades a un  Glossari

1. Fem clic sobre el nom del Glossari i se'ns obrirà la pàgina d'edició amb totes les possibilitats de navegació (alfabèticament, per categories,  per data i per autor). També hi ha la possibilitat d'Afegir una entrada, importar-les, exportar-les i veure les que estan en espera d'aprovació
  2. Abans de crear una entrada val la pena, però, crear les categories de termes tot fent clic sobre el botó Edita categories

categories

3. Se'ns obrirà una pàgina d'edició des d'on podrem crear noves categories, esborrar-ne, etc. Un cop tinguem fetes les categories tornem al glossari i, ara sí, Afegim una entrada

afegir entrada

4. A Concepte escrivim el nom del terme, triem la Categoria a la que pertanyerà l'entrada, si cal afegim una paraula clau i escrivim la Definició

Un cop feta podem adjuntar-li un fitxer d'imatge (que es mostrarà sota el text), de text, full de càlcul, etc. Per acabar Desem els canvis i veurem com la nova entrada apareix al glossari.

Atenció !

Exploreu les possibilitats de participació dels estudiants en l'elaboració dels glossaris del curs. Mireu com poden afegir comentaris, valoracions i com pot, el professorat, aprovar les entrades.

Amunt