L'Actor
en la Tradició Teatral
De Jordi Roca i
Rovira
COMUNICACIÓ A LA TAULA RODONA SOBRE L'ACTOR EN LA TRADICIÓ
TEATRAL
ELX, 2- XI -1996


|
|
Problemes actuals de direcció
de la Processó de Verges.
De la dificultat d'usar el carrer com a escenari teatral:
EI muntatge
La Processó s'organitza a la plaçola del temple i del seu
interior surten alguns dels actuants i les imatges que acompanyaran la
via dolorosa de Déu (que és el nom amb el qual es designa
Jesús). Un cop ha recorregut els carrers de la vila medieval la
Processó surt del portal de la muralla, s'encamina cap al carrer
dels Cargols i d'allí retorna al punt de sortida on s'escenificarà
un doble final: el de la Processó a la Placeta i el de la Dansa
de la Mort a dins del temple esmentat. Els carrers de Verges han estat
una imaginària ruta del Calvari i la plaça de l'església
el cim de la crucifixió.
Aquest escenari lineal ha servit durant segles i sense massa problemàtica
per anar escenificant any rere any les escenes més importants de
la Passió de Jesucrist i també la Dansa de la Mort, amb
la referència constant del temple dels sants Julià i Basilissa,
al capdamunt del turó on s'assenta la vila de Verges.
L'ús dels carrers de la vila per a tal funció havia estat
sempre suficient per encabir el muntatge de la Processó i les poques
desenes de visitants que hi acudien des dels pobles del voltant; però
ja a començaments de l'actual segle el cercle de visitants va anar
augmentant, així com es va eixamplar el rodal de procedència
dels qui acudien a Verges. Tal augment va comportar problemes per enllaçar
les escenes que es representaven en diferents indrets del poble, i uns
carrers que durant segles havien estat prou amples per una escenificació
àgil eren ara un embut de gent per on els actors escenificaven
amb dificultat.
La culminació d'aquest problema es va esdevenir en els anys cinquanta,
i fou en el 1954 que s'inicià una reforma organitzativa completa
de la Processó de la mà del Sr. Carles Perpinyà,
director de la Processó i dissenyador dels canvis escenogràfics
i de guió que, amb una mínima intervenció, varen
permetre la sortida endavant de la Processó. Es va construir un
cadafal a la plaça on es van centralitzar totes es escenes de la
vida pública de Jesús fins a la condemna, i es va guardar
el recorregut dels carrers per l'escenificació itinerant de la
pujada del Calvari amb les estacions de la trobada amb la Verge, la Verònica,
les Filles de Jerusalem, la Segona Caiguda, la Tercera Caiguda, el Cirineu
i la Crucifixió.
EI cadafal, és una estructura metàl·lica recoberta
de fusta que permet escenificacions a tres nivells:
1. Arran de terra, on desemboquen els corredors d'accés a l'escenari
i on s'escenifica amb poc text i molt de moviment del poble menut.
2. AI primer nivell, una gran plataforma de fusta que permet gran concentració
de personatges i on s'escenifica la Jerusalem jueva.
3. AI tercer nivell, una petita plataforma lateral que escenifica el pretori,la
Jerusalem romana on, des de la torre Antònia, Ponç Pilat
dicta sentència.
Ara doncs tenim tres espais d'escenificació: EI cadafal de la Plaça,
els carrers de la vila i la nau del temple.
Dificultat d'usar el carrer com a escenari teatral: l'actor
L'actor, davant d'una escena tan singular, s'ha d'integrar vivencialment
a la ficció; molt pocs recursos tècnics i d'assistència
li poden facilitar la tasca. No té caixa teatral per guardar-li
les esquenes, ni apuntador que li marqui el text, ni les cases del poble
són com les de Jerusalem. Els actors estan sols, ja que el públic,
impersonal i desdibuixat per la fosca de la nit, esdevé un actor
més a qui es pot increpar i fins i tot establir-hi un diàleg
sense resposta.
L'actor no fa veure, viu! Viu a peu planer el seu personatge, amb un espai
que moltes vegades ell mateix ha de marcar com si fos el seu territori
vital si no vol quedar-se al marge de l'escena itinerant.
No s'assaja prèviament l'actuació del recorregut, només
les escenes puntuals de les estacions, tot i haver de tenir en compte
que la transformació de l'espai escènic i la seva ambientació
és tan radical que el que s'ha assajat li serà útil
només si l'actor ho fa seu prèviament.
Amb tot, l'actor es troba més còmode actuant de manera dinàmica
al carrer amb la llum i les ombres del foc i el ressò de la veu
a les parets dels carrers estrets, que no pas de manera estàtica
a la plaça o en algunes estacions, ja que la megafonia, la il·luminació
elèctrica, i la gran expectació que creen algunes escenes
li capgiren la vivència per l'actuació, la joia pels nervis
i el gaudi pel patiment. És el tribut a la modernitat, que encara
no es prou avançada com per fer la tasca de l'actor més
fàcil en lloc de condicionar-li l'actuació. Agafant la paraula
en el seu sentit més pejoratiu, podríem dir que la tècnica
moderna és per als actors la part més medieval de la representació
de la Processó per dèspota i poc agraïda. Malgrat tot,
és també necessària i fins i tot imprescindible per
poder arribar a tothom amb una certa qualitat per a la comprensió
i visió de les escenes.
Si cada època de la història ha aportat alguna cosa a la
tradició, de ben segur que la gran aportació del segle vintè
serà la tecnologia de llum i de so, segurament imprescindibles
a partir d'ara, de manera que el principal repte amb què es trobarà
el teatre tradicional en les properes dècades serà el d'integrar
la modernitat tecnològica a la tradició sense les servituds
que la fan tan opressora als actors i tan falsejadora al públic.
De l'escenificació i/o reconstrucció d'obres: Tradició
viva vs. arqueologia
El primer problema amb el qual s'enfronta el director de qualsevol obra
antiga és el plantejament de quina proposta teatral presentarà
al públic. Potser els directors d'obres que han arribat al S. XXè
per tradició tenen la feina més fàcil perquè
han heretat una proposta que el temps ha demostrat que funciona, però,
malgrat tot, poden ser víctimes també de temptacions de
diferent tipologia: Arqueologico-puristes, Hollywodianes, populistes i
fins i tot del sentit comú.
La directriu principal que ha de marcar el treball del director és
la resposta a la qüestió fonamental, que en el cas de la Processó
de Verges seria: Què volem que sigui la Processó?
1. Allò que realment va passar a Jerusalem fa 2.000 anys.
2. Allò que els primers vergelitans que van fer la Processó
s'imaginaven que va passar a Jerusalem fa ara 2.000 anys.
3. Allò que la majoria de la gent ( per influència de la
espectacularitat cinematogràfica) es pensa que va passar fa 2.000
anys a Jerusalem.
4. Una dramatització fidel a la història i/o a la religió
de la Passió de Jesucrist. etc...
Afortunadament el bon criteri dels directors o mantenidors del Misteri
de la Passió a Verges mai no s'havia qüestionat res de tot
això que ens preocupa tant ara. Quan hi havia algun problema concret,
el solucionaven de la millor manera que sabien i podien i així
s'han anat integrant a la tradició alguns canvis que en el seu
moment eren novetats que substituïen elements que ja no era possible
de mantenir i que ara són fins i tot part essencial de l'obra.
Fins i tot un aspecte com el mateix text teatral degué sofrir algun
canvi de gran transcendència; perquè sabem per les conseqüències
de la Reforma Tridentina que el 1666 ja s'escenificava a Verges l'acostumada
Processó del Dijous Sant i en canvi el text actual és
una versió de la Passió de Fra Antoni de St. Jeroni, 2a
part del S.XVIIIè, mínimament adaptada al català
actual en la reforma del 1954.
EI gran perill actual no només per a la Processó sinó
per a totes les obres tradicionals, és el desmesurat valor que
la societat dóna a la puresa arqueològica, tant en el teatre
com en altres arts. Les cròniques periodístiques, les crítiques
teatrals, i fins i tot els assatjos científics sobre aquest tipus
de teatre destaquen per damunt de tot les relíquies més
antigues, les arrels més profundes i menysvaloren aportacions no
tan antigues. Això crea una imatge en bona part del públic,
que es pot convertir en expectació frustrada si allò que
veu no és tan arcaic en el seu conjunt com li havien promès.
Els paràmetres culterans de la crítica i les cròniques
condicionen la relació proposta-públic, però a la
vegada provoquen confusió entre els valors de dos tipus de propostes
essencialment diferents:
· Les obres de teatre antigues vives per transmissió tradicional,
i
· Les reconstruccions modernes, fidels i arqueològiques
d'obres de teatre antigues però desaparegudes d'escena durant segles.
I fins i tot hi podríem incloure les versions modernes sobre els
mateixos temes que s'inspiren en obres tradicionals però que no
ho són.
En la tradició no es pot mantenir un mort vivent simplement perquè
és antic, ni tampoc ressuscitar un cadàver si no és
per pura especulació arqueològica puntual. Quan l'elenc
de la Passió d'Esparraguera va representar la reconstrucció
de la Passió segons el text de Fra Antoni de Sant Jeroni, ara fa
poc més d'una dècada, o quan els actors de la Dansa de la
Mort de Verges vam representar un petit drama litúrgic de les funcions
del Dimecres de Cendra, simplement es tractava de reviure un altre temps
i de presentar fets que havien estat vàlids per una altra gent.
Fou molt important i emotiu per als actors reviure aquelles obres, però
ni tan sols va passar pel cap de ningú la falòrnia de mantenir-les
vives.
La tradició es mou per uns paràmetres especials. EI baròmetre
dels valors l'hem de buscar en les relacions entre els actors-obra, actors-públic
i públic-obra. L'esperit conservador de la tradició és
la seva base principal, per sobre fins i tot del sentit comú i
de la lògica. Que la Processó de Verges tingui dos finals
paral·lels, escenes anacròniques incrustades en la via dolorosa
i fins i tot duplicitat de personatges que actuen alhora en escenes diferents;
fets per altra banda corrents en el teatre medieval, podria haver induït
a canvis precipitats per part de responsables poc formats o amb massa
sentit comú. La tradició elimina i substitueix allò
que no suporta els canvis del temps, sense pietat ni remordiments, però
és gràcies a la seva essència conservadora que ha
mantingut vives formes teatrals que d'altra manera haurien desaparegut.
Tot el que no tingui en compte aquesta especificitat, tot el que sigui
nedar contra corrent té els dies comptats, perquè la tradició
en tant que cultura viva es recrea en el mestissatge entre la pervivència
del segles i allò més actual, i sempre amb vocació
de no morir i perpetuar-se més enllà dels que l'anem vivint.
De les relacions entre actors i personatges: Formació i selecció
La formació d'actors en la Processó de Verges comença
en la Processó dels Petits. Els menuts del poble aprenen a fer
teatre a partir de la imitació dels grans. Ells també fan
la seva Processó, el Dissabte Sant a la tarda, en els mateixos
llocs, amb els mateixos textos i amb vestits i material heretats, que
per comptes d'anar a criar pols en un museu fan el darrer servei a la
col·lectivitat a les mans il·lusionades dels nens fins que
ja no poden durar més.
Els joves actors escullen el personatge que faran a la Processó
dels Petits atenent inconscientment a les mateixes premisses que els seus
homòlegs més grans. Així, doncs, es posen en joc
tota una sèrie de vinculacions que van des de les familiars o la
relació física o moral entre actor i personatge fins a la
inserció de l'actor en la col·lectivitat.
Bàsicament els joves escullen el paper per afinitat familiar, com
si d'una herència es tractés, i no és estrany que
avis, pares i fills hagin escenificat els mateixos personatges primer
a la Processó dels Petits i després a la dels grans. EI
petit és sovint aconsellat i fins i tot ensenyat i dirigit pel
seu homòleg dels grans, porta la roba que ell havia portat i fa
servir els mateixos estris teatrals; el vincle que se'n deriva és
bàsicament afectiu, i ho és per les dues parts.
De vegades la vinculació moral entre l'actor i el personatge escollit
és també un vincle de família. Encara és normal
que en certes famílies vergelitanes no hi hagi hagut mai cap actor
que faci de jueu i en d'altres cap que aspiri a fer de Jesús, d'apòstol
etc. I és que el paper es viu, i es viu molt interiorment. Diríem
que la vinculació moral i/o física entre l'actor i el personatge
limita el ventall de possibilitats en l'elecció dels papers ja
en la Processó dels Petits, però encara de manera més
determinant a la dels grans.
Abans fins i tot era condicionant a l'hora d'escollir un paper o una funció
concreta en la Processó el fer un ofici determinat, viure en un
carrer o un altre i fins i tot pertànyer a una determinada posició
social. En aquests darrers casos parlem sempre dels grans, perquè
els petits sempre han estat més emotius i poc devots de guardar
les formes i les convencions.
Incidència del director o responsables en l'elecció dels
actors.
Els papers com veiem els escullen els mateixos actors i fins i tot diríem
que els escull la tradició familiar. Els pabordes de la Confraria
de la Sang, que organitzaven la Processó de Verges abans de la
reforma del 1954, sabien perfectament qui podia fer cada paper i a qui
s'havien de dirigir per qualsevol substitució. En certa manera
tot estava predeterminat pels costums ancestrals.
A partir de 1954 l'organització de la Processó és
tasca del Patronat de la Processó del Dijous Sant, el qual confia
la responsabilitat artística a un director. EI director té
entre les seves funcions la d'escollir els actors i atorgar els papers
de l'obra. Fer-ho com ho havien fet els pabordes de la Sang podria ser
considerat ara com una decisió arbitrària de difícil
justificació artística. EI director sempre jugarà
condicionat pels costums successoris de cada grup i pels nous aires socialitzadors
i d'igualtat d'oportunitats que es reclamen des de les bases de l'elenc
d'actors. Fins i tot, els estatuts del Patronat, vigents encara en el
1996, permeten a l'autoritat eclesiàstica vetar, per qüestions
de conducta i de moral, l'accés a determinades tasques en la Processó.
Difícil tasca doncs per al director teatral, que ha de conjugar
tants drets i interessos i a més encertar en l'elecció del
més capacitat.
Darrerament el Patronat de la Processó ha dotat d'un estatut de
funcionament alguns grups com és el cas de la Dansa de la Mort
i de les Manages (soldats romans), en els quals es limita la durada dels
actors en els papers importants i es fixen unes condicions d'accés
basades sobretot en la capacitat de l'actor i l'adequació al personatge
concret. EI director comparteix també la difícil elecció
dels nous actors de manera col·legiada amb els caps de grup i els
ajudants de direcció de què disposi.
L'Organització de la Processó: Passat, present i futur.
L'organització de la Processó s'adapta als nous temps com
acabem de veure, i potser aquesta adaptació no està exempta
de riscos de desviar-se del camí emprès al llarg de tants
segles. No podem oblidar que la Processó, a part de teatre, és
en essència un acte litúrgic que organitza l'església
amb finalitats d'evangelització i/o de culte.
L'Església va organitzar durant segles la Processó de Verges
a través de la Confraria de la Sacratíssima Sang de Jesucrist;
institució perfectament integrada a l'Església i que fins
i tot era controlada per la seva homòloga arxiconfraria romana.
La reforma estatutària del 1954 substitueix una migrada Confraria
de la Sang per un Patronat de nova creació. Aquest Patronat continua
vinculat a l'Església, els estatuts de funcionament són
atorgats per la Diòcesi de Girona, el bisbe de la Diòcesi
nomena el president de l'Entitat i el rector de la parròquia és
membre nat del Patronat amb dret de vet en qüestions relatives al
dogma. Amb tot, es contempla una organització del fet teatral desvinculada
de l'Església i també que l'alcalde de la població
sigui membre nat del Patronat i president honorífic. Queda doncs
el Patronat com una organització tricèfala que equilibra
les voluntats de l'Església, dels actors, i del municipi.
En l'any en curs, 1996, s'està gestionant una nova organització
que substituirà el Patronat de la Processó per adaptar-la
a la legalitat vigent. Aquesta nova organització serà una
associació i es desvincularà totalment de la tutela de la
Diòcesi, però el rector de la Parròquia hi mantindrà
lligams de tutel·la juntament amb l'alcalde i el president de la
nova associació. Podria semblar que no canvia gaire res, però
en menys de tres quarts de segle s'ha passat d'una dependència
total i secular de la institució eclesiàstica a mantenir
amb ella uns lligams tan tènues que podríem parlar gairebé
d'independència vers la institució creadora de la Processó.
Evidentment que no gosarem predir l'eficàcia de la nova institució,
però si analitzem la història del teatre de tema religiós
des de Trento ençà, hi trobem com a constant l'intent de
la jerarquia eclesiàstica de desvincular-se de les obres que la
mateixa Església havia creat i la resistència del poble
menut a tal desvinculació. Ara s'ha capgirat el món i potser
algú pensarà: A noces em conviden...
Jordi Roca i Rovira, estiu del
1996.
|
|