GUIA DIDÀCTICA |
INTRODUCCIÓ Aquesta
webquest està pensada per treballar l’Educació emocional dins la tutoria del
primer cicle d’ESO. El tema central és l’Autoestima. A partir d’aquest tema es
desenvolupen unes activitats que permetran despertar les diferents
intel·ligències o capacitats que tenen els alumnes. Per poder aconseguir els
objectius, les activitats treballades fomenen el fet que els alumnes
s’expressin en diversos llenguatges:
oral, escrit, plàstic, musical i corporal. Entenc que l’Autoestima té dues
vessants: una a nivell individual i una altra a nivell relacional o
d’interacció amb el grup. És per això que proposo activitats que desenvolupen
aquestes dues facetes, ja que si un alumne és valorat pel seu grup classe,
s’integra millor i se sent més ben considerat a nivell grupal, cosa que li fa
millorar la seva pròpia autoimatge. Les intel·ligències treballades són: -La intel·ligència Lingüística:
cercant paraules, definicions, frases i utilitzant el processador de textos
word per confeccionar els fulls del mural. -La intel·ligència Musical: triant melodies, cercant-hi lletra,
cantant la cançó, … -La intel·ligència Cinètico-corporal: realitzant el joc al pati. -La intel·ligència Espacio-visual: confeccionant el mural, buscant
fotografies, … -La intel·ligència Intrapersonal: manifestant
qualitats positives que un té i les que observen en els altres, manifestant
emocions o sentiments que desperten en un mateix certes melodies, … -La intel·ligència Interpersonal: treballant en
grup, relacionant-se amb la resta de companys, observant emocions i
sentiments en els companys, … OBJECTIUS -Experimentar
noves estratègies d’aprenentatge aplicant les capacitats o Intel·ligències
Múltiples que cadascú té. -Saber
treballar en equip (treball cooperatiu). -Elaborar
textos, fotografies, imatges, etc, utilitzant les TIC. -Saber
cantar una melodia amb un ritme correcte. -Treballar
l’educació emocional a la tutoria d’ESO. -Reforçar
l’autoestima dels alumnes. -Assolir
un cert equilibri afectiu i social. -Integrar-se
amb altres persones en activitats grupals amb actituds solidàries. -Saber
expressar-se bé en públic. -Fer
recerca per internet. CONTINGUTS -Confecció
i elaboració d’un mural. -Realització
de jocs. -Entonació
correcte d’una melodia. -Presentació
oral davant el grup classe. -Aprendre
a parlar en públic. -Constància
en l'elaboració del treball en grup. -Respecte
pels companys. -Adquirir
capacitat d’equilibri personal i social i capacitat de relació interpersonal
o comunicativa. ACTIVITATS Els alumnes treballaran en grups de 5 persones i
realitzaran aquestes 4 activitats: 1.-
Confecció d’un mural tamany cartolina amb cinc fulls (format word). Un full
per cadascun dels integrants del grup. 2.- Realització d’un joc al pati on hi
puguin intervenir tots els companys de la classe. 3.-
Cantar una cançó davant del grup classe que tingui una melodia que us
desperti sentiments positius com ara alegria, confiança, companyerisme,
cooperació, …). 4.-
Fer una exposició del mural davant del grup classe. I ho
faran repartint-se les següents tasques: - Un farà de
coordinador. Serà el que organitzarà el grup, s’encarregarà de
dirigir el treball cooperatiu i farà el mural amb l’ajut dels altres
companys. Durant l’exposició serà qui presentarà els companys davant del grup
classe tot dient alguna qualitat positiva que ell hagi observat d’ells durant
la realització de la webquest. - Un altre serà
l’informador. La seva feina serà la de buscar per internet,
utilitzant diferents cercadors i diccionaris el significat de la paraula
“Autoestima” i tres maneres de millorar-la. També haurà de cercar paraules i
adjectius positius que defineixin la personalitat de cadascun dels companys
de grup. Les haurà de classificar segons les vagi observant en un company o a
l’altre. Finalment s’encarregarà de fer les frases positives que cal incloure
al mural. - Un altre farà de
fotògraf. S’encarregarà de cercar fotografies que d’alguna manera
expliquin estat d’ànims, emocions o sentiments dels seus companys. Aquestes
fotos les inclourà al mural. - Un altre serà el
esportista. Buscarà per internet algun joc al qual hi puguin
participar tots els companys de classe, facilitant la tolerància i la
integració de totes les persones. Caldrà experimentar-lo al pati de l’Intitut
juntament amb els altres grups. - Un altre farà de
músic. Haurà de cercar per internet una o vàries cançons (format midi
o mp3) que despertin sentiments d’alegria entre els integrants del grup,
buscar la corresponent lletra i dirigir els assajos amb la finalitat que al
dia de la presentació del mural davant del grup classe tothom se sàpiga la
lletra i segueixi bé el ritme de la melodia escollida. TEMPORITZACIÓ
-1ª sessió de tutoria: Presentació de la webquest per part del
tutor, fer els grups, recerca per internet i començar a treballar
cooperativament.
-2ª sessió de tutoria: Acabar de buscar les melodies, triar-ne
una, assajar en grup la cançó i confeccionar el mural.
-3ª sessió de tutoria: Realització del joc dels diferents grups
al pati.
-4ª sessió de tutoria: Exposició oral en grup i cantada de
cançó davant del grup classe. CRITERIS D’AVALUACIÓ Els mateixos alumnes avaluaran el seu propi
resultat realitzant una autoavaluació de les pròpies fites assolides.
Consulteu la rúbrica en l’apartat d’Avaluació d’aquesta webquest. MATERIAL I INSTAL·LACIONS -TIC: Un PC per cada grup, impressora, programa
de tractament d’imatges, processador textos word, cercador google, xarxa
internet. -Pel
mural: cartolina i fulls Din-A4. -Sala
d’informàtica per les sessions 1ª i 2ª. -Disposició
del pati per la sessió 3ª. -Aula
classe per la sessió 4ª. RESULTAT FINAL Els murals resultanst del
treball cooperatiu de cada grup es penjaran a les parets de la mateixa aula. |