 NAVEGACIÓ
AÈRIA:
La
navegació aèria és el conjunt de tècniques
i procediments que permeten conduir eficientment una aeronau al
seu lloc de destinació, assegurant la integritat dels tripulants
i passatgers i dels quals estan en terra. La navegació aèria
es basa en l'observació del cel i el terreny i en les dades
aportades pels instruments de vol.
|
|
Existeixen
diversos mètodes bàsics que els navegants i
pilots combinen per a navegar eficaçment:
|
Navegació
observada:
El pilot determina la posició actual i la direcció
a seguir, observant les referències en la superfície
terrestre i reconeixent-les sobre la carta. Aquestes referències
usualment corresponen als aspectes més rellevants del terreny.
|
Navegació
assistida per instruments:
Calculant el temps transcorregut volant en una determinada adreça
i la velocitat respecte al sòl (temps i distància),
el pilot "estima" la posició actual i calcula la
direcció a seguir. Radionavegación. També denominada
navegació per instruments, encara que personalment prefereixi
el terme "navegació assistida per instruments",
es refereix a la navegació realitzada seguint les indicacions
dels equips de navegació instal·lats a bord. Existeix
una gran varietat de sistemes d'instruments, uns basats en la recepció
de senyals d'estacions terrestres (VOR per exemple), altres de senyals
procedents de satèl·lits, uns altres que són
autònoms i no necessiten de senyals externs, etc.
|
L'element
responsable en terra de la navegació aèria és
la torre de control, recolzat
en la informació proporcionada pels pilots i pels sistemes
de radar:
|
Torre
de control:
El
servei de control de la torre de control, també conegut per
les seves sigles en anglès ATC (Air Traffic Control) es presta
pels països signants del tractat de Chicago que van donar origen
a la creació de la OACI/ICAO en els termes especificats per
les normes d'aquesta organització internacional. L'espai
aeri es divideix en regions d'informació de vol, conegudes
com FIR (Flight Information Region) i cada país es fa responsable
del servei en les compreses en la seva 'àrea de responsabilitat'.
En molts casos aquesta àrea de responsabilitat excedeix les
aigües territorials d'un país a fi que l'espai aeri
comprès sobre les aigües internacionals sigui proveït
d'un servei d'informació. L'espai aeri en el qual es presta
el servei de control aeri es diu 'espai aeri controlat'. La Unitat
encarregada de lliurar el servei de control al tràfic aeri
en aquestes àrees rep el nom de Centre de Control de Area.
A causa del ampli espai aeri que manegen,estan dividits en Sectors
de Control, cadascun responsable per una banda de l'espai total
al seu càrrec. Quan un avió està a punt de
sortir d'un sector és traspassat al següent sector en
forma successiva, fins a l'aterratge en la seva destinació.
En les regions d'informació de vol es troben les àrees
terminals dels aeroports importants i entre elles discorren les
aerovías, passadissos pels quals circulen les aeronaus. Altres
elements són les àrees prohibides, restringides o
perilloses que són zones on el vol d'aeronaus es veu restringit
en diferents mesures i per causes diverses. Les normes que regulen
la circulació aèria en l'espai aeri controlat es recullen
en el Reglament de Circulació Aèria.
 |
|
Radar:
Radar és un acrònim de ràdio detection and
ranging (detecció i mesurament de distàncies mitjançant
ones radioelèctriques). En primera instància va ser
un dispositiu per a localitzar i determinar la distància
d'objectes, tals com vaixells o avions, fundat en el mesurament
del temps que triga a tornar, una vegada reflectit en l'objecte
en qüestió, un impuls de radiofreqüència
que envia el propi radar. Actualment el radar pot generar imatges
cuasireales i cuasitridimensionales, a partir de la tecnologia militar
de radars doppler amb antena expandida per síntesi de Software.
Atès que es coneix la velocitat de propagació de les
ones radioelèctriques (que és la velocitat de la llum)
és relativament fàcil conèixer la distància
a la qual es troba l'objecte.
Quant a l'adreça que es troba l'objecte, es determina per
l'ús d'antenes parabòliques que són altament
direccionals, pel que només emeten i reben en un angle molt
petit.
El radar va ser creat en 1935 i desenvolupat principalment a Anglaterra
durant la Segona Guerra Mundial (es deu l'invent al seu major impulsor
el fisico Wattson-Watt) i va suposar un notable avantatge tàctica
per a la Royal Air Force en la Batalla d'Anglaterra quan encara
era denominat RDF (Radio Direction Finding). Encara que va ser desenvolupat
amb fins bèl·liques en l'actualitat és una
de les principals ajudes a la navegació amb que conta el
control de tràfic civil per a poder tenir una imatge del
tràfic aeri.
Els radars es divideixen en funció de la forma que emeten
l'energia en radars d'ona contínua o de polsos, i ambdós
es basen en l'efecte Doppler i poden calcular la velocitat d'un
objecte en moviment.
En l'aviació civil i militar, també s'utilitza el
cridat "Radar Secundari", IFF en el cas militar. En aquest
cas, s'emet des d'una antena així mateix direccional i giratòria,
formada per uns arrays de dipolos, uns impulsos de interrogación,
que aquesta vegada són rebuts per un aparell de l'aeronau
denominat "trasponder". Aquest aparell al seu torn respon
immediatament amb altra sèrie d'impulsos codificats, en els
quals s'envien les respostes a les peticions fetes pel radar indicant
la Identificació d'aeronau (Manera A), o la seva altitud
(Manera C). La seqüència de interrogaciones que s'usa
per a preguntar al "trasponder" es denomina Entrellaçat
de Codis, i determina el nombre i ordre de interrogaciones Manera
A i Manera C que es realitzen. Altres maneres Manera 4 so d'ús
exclusiu militar, i contenen informació xifrada.
Una posterior ampliació d'aquest sistema amb la cridada Manera
S permet enviar i rebre paquets de dades en general entre una estació
radar i les aeronaus, arribant fins i tot a la possibilitat d'establir
un enllaç de dades. La seva principal característica
és que permet la interrogación selectiva, evitant
així la saturació de l'espai radioelèctric.
El sistema pot triar que aeronau interrogar usant la seva Adreça
Manera S, i evitant que la resta de traspondedores que reben la
interrogación responguin.
El problema de com situar el menor nombre de radars possible al
llarg de la costa d'Anglaterra de manera que quedés completament
coberta fue el punt d'inici de la fructífera branca de la
matemàtica coneguda com investigació operativa.
Els radars s'empren en multitud d'aplicacions, entre elles el
control del tràfic aeri i en el control policial de la velocitat
en el tràfic rodat. Un ús molt estès és
el radar meteorològic per a capturar fenòmens meteorològics
perillosos. Un nou ús del radar són els satèl·lits
actius, a altures no superiors a 450 km, amb un radar doppler SAR
(amb antena d'ample sintètic), formador d'imatges de terra.
|
La
navegació aèria posseïx algunes característiques
particulars que la distingeix d'altres tipus de navegació
com pot ser la marítima o la terrestre:
|
Un avió
no pot detenir-se en vol:
AL contrari que un automòbil, i fins i tot un vaixell, que
poden detenir-se per a resoldre alguna situació d'incertesa
o a l'espera d'una millora en les condicions ambientals per a reprendre
la marxa, un avió no pot salvo aterrant.
|
L'autonomia
és limitada:
Això
és comú a tots els aparells moguts per un motor, es
mantenen en moviment en tant tenen suficient combustible del com
extreure energia i transformar-la en moviment. Però mentre
que un vaixell, un automòbil, etc. simplement es paren quan
esgoten el combustible, un aeroplano no solament es para, a més
cau.
|
Alta velocitat:
Aquest avantatge del aeroplano respecte a altres mitjans de transport,
en el cas de la navegació pot ser un inconvenient: el paisatge
que serveix de referència passa més de pressa i es
disposa de menys temps per a observar-lo amb detall; una desviació
d'un parell de graus durant uns minuts ens allunyarà del
punt previst unes quantes milles; en cas de desorientació,
mentre que es pren consciència de la mateixa i es decideixen
les pautes a seguir, l'avió segueix volant i empassant milles.
Com més alta sigui la velocitat majors han de ser el rigor
i la precisió en la navegació.
|
Meteorologia:
Les condicions meteorològiques afecten a tots els mitjans
de transport en major o menor mesura, però en el cas dels
aeroplanos juguen un paper fonamental. La falta de visibilitat impedeix
veure amb claredat les peculiaritats del terreny, una tempesta pot
obligar-nos a desviar-nos de la ruta i aterrar en un aeródromo
alternatiu i fins i tot haver de realitzar un aterratge d'emergència;
la capacitat de suportar vents de certa intensitat és limitada;
el vent ens pot desviar de la ruta prevista; la presència
de núvols baixos pot obligar-nos a mantenir una altitud menor
a la prevista i si aquesta no és suficient per a sortejar
els possibles obstacles obligar-nos a canviar de ruta o donar la
volta; etc.
|
Normatives:
Existeixen reglaments i normes a complir, però en l'aire
no hi ha senyals de tràfic que prohibeixin gens, assenyalin
alguna adreça, o aconsellin una determinada velocitat o altitud.
Seria fantàstic anar volant i trobar-se amb senyals del tipus
"Benvingut a Terol", "Atenció: altitud mínima
7500 peus", "Perill: àrea de maniobres d'avions
militars", o que almenys tots els pobles tinguessin escrit
el seu nom en lletres grans i clares sobre algun lloc fàcilment
visible, però la realitat no és aquesta.
|
|