IES
Cristòfol Ferrer
4t ESO B TECNOLOGIA |
El
ferrocarril història
|
|||||
Autors:Guillem i Mariama | ||||||
|
La
seva aparició fa gairebé 200 anys, la locomotora de vapor ha estat una
de les màquines més admirades de quantes han funcionat. Sens dubte, roman
en l'inconscient col·lectiu de la humanitat com a símbol fonamental de
la Revolució Industrial. Catalunya
conserva, en relació amb altres zones d'Espanya, un apreciable conjunt
de locomotores, testimoni del ric passat ferroviari de la zona, i constitueixen
cuantivamente el grup més important de tot
el país. Bastants de les màquines conservades han pogut sobreviure gràcies
a pioneres iniciatives de preservació repartides per tota la geografia
catalana. Actualment, el conjunt més nombrós és el mantingut al Museu
del Ferrocarril de Vilanova i
La Geltrú, la més àmplia col·lecció d'Espanya
en locomotores de vapor d'ample ibèric i que inclou la màquina més antiga
de tot el país.
La burgesia liberal espanyola, que veia el tren com el millor vehicle del progrés i la modernització, va haver d'esperar fins al 28 d'octubre de 1848 per assistir a la inauguració del primer ferrocarril peninsular: la línia Barcelona-Mataró. Les obres van ser realitzades per enginyers anglesos, que també es van encarregar de portar del seu país les locomotores i tot el material necessari. Tres anys després, el 1851, entrava en funcionament el segon camí de ferro de la Península, que unia Madrid i Aranjuez. Promogut pel Marquès de Salamanca la seva missió era obrir una via que connectés la capital amb les costes mediterrànies a Alacant.
http://www.ffe.es/vilanova/galeria1.htm http://www.ffe.es/vilanova/galeria2.htm |