IES Cristòfol Ferrer
4t ESO B
TECNOLOGIA
El ferrocarril història
Autors:Guillem i Mariama

Història del ferrocarril

La  seva aparició fa gairebé 200 anys, la locomotora de vapor ha estat una de les màquines més admirades de quantes han funcionat. Sens dubte, roman en l'inconscient col·lectiu de la humanitat com a símbol fonamental de la Revolució Industrial.

Des de 1848, diversos milers de locomotores de vapor han recorregut els ferrocarrils espanyols. D'amples de via, constructors i tipus molt diversos.

La investigació i difusió d'aquest importantíssim patrimoni de tots, hagués de servir per conservar-lo com sens dubte mereix.

Catalunya conserva, en relació amb altres zones d'Espanya, un apreciable conjunt de locomotores, testimoni del ric passat ferroviari de la zona, i constitueixen cuantivamente el grup més important de tot el país. Bastants de les màquines conservades han pogut sobreviure gràcies a pioneres iniciatives de preservació repartides per tota la geografia catalana. Actualment, el conjunt més nombrós és el mantingut al Museu del Ferrocarril de Vilanova i La Geltrú, la més àmplia col·lecció d'Espanya en locomotores de vapor d'ample ibèric i que inclou la màquina més antiga de tot el país.

 

La burgesia liberal espanyola, que veia el tren com el millor vehicle del progrés i la modernització, va haver d'esperar fins al 28 d'octubre de 1848 per assistir a la inauguració del primer ferrocarril peninsular: la línia Barcelona-Mataró. Les obres van ser realitzades per enginyers anglesos, que també es van encarregar de portar del seu país les locomotores i tot el material necessari. Tres anys després, el 1851, entrava en funcionament el segon camí de ferro de la Península, que unia Madrid i Aranjuez. Promogut pel Marquès de Salamanca la seva missió era obrir una via que connectés la capital amb les costes mediterrànies a Alacant.

 

http://www.ffe.es/vilanova/galeria1.htm

http://www.ffe.es/vilanova/galeria2.htm