Tecnologia
4 ESO
PROGRAMACIÓ D’AULA Continguts de la programació:
PROGRAMACIÓ
PER UNITATS DIDÀCTIQUES:
1r. Trimestre: (30 h.)
2n. Trimestre: (30
h.)
3r. Trimestre: (30
h.)
AVALUACIÓ
I SISTEMES DE RECUPERACIÓ:
1. L'avaluació és
continua, amb dos exàmens trimestrals com a mínim. No hi
ha recuperacions parcials de les Unitats didàctiques. S'estableix
una recuperació extraordinària al mes de juny.
2. L' assistència és obligada, per tant, si un alumne falta
més d'un 25 % del total d'hores, la junta avaladora podrà
decidir si se'l suspèn o no.
3. Cadascuna de les unitats didàctiques de cada crèdit s'avaluarà
independentment i formarà part de la nota final del crèdit.
1. Les pràctiques realitzades en cada crèdit i que formen
part de les unitats didàctiques del crèdit, s'entregaran
com a fitxes didàctiques en forma de dossier per la seva avaluació
del crèdit, quan el professor les demani, amb pulcritud i netedat
i sempre elaborades amb PC.
2. S'avaluarà amb un mínim de dos exàmens per trimestre,
on cadascuna englobarà dos unitats didàctiques i es tindran
en compte els treballs i activitats realitzades.
3. La nota de l'examen Ordinari de juny no serà el promig de notes
parcials d'un crèdit.
4. La nota de l'examen de Recuperació Extraordinària de
juny no podrà superar el cinc (5). Podrà plantejar-se algun
cas excepcional a la comissió avaladora.
5. Els alumnes hauran d'anar a l'examen de Recuperació Extraordinari,
amb U.Didàctiques complertes, podent-se alliberar de la matèria
d’aquells trimestres sempre que aquests tinguin totes les unitats didàctiques
aprovades.
6. Si l'alumne ha faltat durant el curs a tots els exàmens establerts
durant el període d'avaluacions no podrà presentar-se a
l'examen Ordinari de juny, però sí, a l'examen Extraordinari
de juny.
7. Les adaptacions curriculars consisitiran en general, en l'avaluació
del treball segons les capacitats de l'alumne.
TEMPORITZACIÓ:
- Aquest crèdit es realitza
durant el 2n curs del segon cicel d'ESO, i durant els tres trimestres.
Està distribuït en tres hores soltes setmanals durant tot
el curs. Les setmanes que ocupen aquests crèdits són 30
que donen un total de 90 hores.
- La part teòrica de cada fitxa pràctica, es sol explicar
durant el primer terç de cada sessió, deixant la resta del
temps per la realització de les pràctiques.
- Els exercicis o proves d’avaluació es posen durant la unitat
didàctica, reservant quatre hores trimestrals a la correcció.
- Les sortides d’assignatura, es contemplen dins de les hores del crèdit
BIBLIOGRAFIA:
Llibres de text:
• Tecnologia 4ESO – 13 autors... - Editorial Grup promotor Santillana,
Projecte La casa del saber.
OBJECTIUS GENERALS
D’INFORMÀTICA 4 ESO (LOE)
El currículum d'ESO. Competències bàsiques
Principis del currículum de l'Educació secundària
obligatòria
L'Educació secundària obligatòria pretén aconseguir
que els alumnes adquireixin els ele¬ments bàsics de la cultura,
desenvolupin i consolidin els seus hàbits d'estudi i de treball,
es preparin per a la incorporació a estudis posteriors i la inserció
laboral, i es formin per exer¬cir els seus drets i obligacions com
a ciutadans.
Tecnologies
Segons el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya,
«la formació dels ciuta¬dans i ciutadanes requereix actualment
una atenció específica a l'adquisició dels coneixe¬ments
necessaris per prendre decisions sobre l'ús d'objectes i processos
tecnològics, re¬soldre problemes relacionats amb ells i, en
definitiva, per utilitzar els diferents materials, processos i objectes
tecnològics per augmentar la capacitat d'actuar sobre l'entorn
i per mi¬llorar la qualitat de vida». Per assolir aquestes habilitats,
el Departament ha fixat nou objec¬tius per a la matèria de
Tecnologies.
Objectius de l'etapa de Tecnologies
Els objectius que segons el Departament d'Educació s'han de desenvolupar
a la matèria de Tecnologia de l'Educació secundària
obligatòria són els següents:
1. Concebre la tecnologia com un conjunt de coneixements operatius de
diferents àrees
del coneixement destinats a cobrir determinades necessitats de les persones
individual¬
ment o col•lectiva.
2. Relacionar la tecnologia amb els factors que caracteritzen el desenvolupament
econò¬
mic i social tot cercant propostes solidàries i sostenibles.
3. Analitzar materials, objectes i sistemes tècnics per comprendre
el seu funcionament,
conèixer els seus elements i les funcions que realitzen, aprendre
la millor forma d'utilit¬
zar-los i controlar-los, entendre les raons que condicionen el seu disseny
i construcció.
4. Projectar i construir objectes i sistemes tècnics senzills tot
aplicant, amb autonomia i
creativitat, el procés tecnològic: seleccionar i elaborar
la documentació pertinent, dis¬
senyar i construir objectes o sistemes que resolguin el problema plantejat
i avaluar la
seva idoneïtat.
5. Expressar i comunicar idees i solucions tècniques, raonant la
seva viabilitat, i utilitzant
els recursos gràfics i informàtics, la terminologia i la
simbologia adients.
6. Treballar de forma autònoma, responsable i creativa en la presa
de decisions, en l'e¬
xecució de tasques i en la recerca de solucions, tot mostrant una
actitud dialogant i
de respecte en el treball en equip. Aplicar sempre la normalització
i les mesures de
seguretat.
7. Utilitzar els diferents dispositius TIC i Internet com a eines de treball
habitual així com
gestionar, de forma correcta i amb seguretat, la informació, els
sistemes operatius i els
programes informàtics adients per a la resolució d'un problema
concret o per a la repre¬
sentació i disseny d'objectes o processos.
8. Utilitzar els serveis telemàtics adequats com a resposta a les
necessitats relacionades
amb la formació, l'oci, la inserció laboral, l'administració,
la salut o el comerç, valorant
fins a quin punt cobreixen les necessitats i si ho fan d'una forma apropiada
i segura.
9. Valorar de forma crítica els avenços tecnològics,
al seva influència en el medi ambient,
la salut i el benestar individual i col•lectiu i en la societat en general.
Les competències bàsiques en el nou currículum
La nova llei d'educació (LOE) presenta una novetat especialment
rellevant: la definició de les competències bàsiques
que s'han d'assolir en acabar l'Educació secundària obligatòria.
Aquestes competències permeten identificar els aprenentatges que
es consideren impres¬cindibles des d'un plantejament integrador i
orientat cap a l'aplicació dels coneixements adquirits. Un cop
assolides, l'alumne serà capaç de realitzar-se personalment,
d'exercir la ciutadania activa, d'incorporar-se a la vida adulta i de
desenvolupar un aprenentatge per¬manent al llarg de tota la seva vida.
El concepte de competència bàsica, o competència
clau, ha recorregut un llarg camí fins a arribar al sistema educatiu.
El 1995, la Comissió Europea el va tractar per primera vegada al
seu Llibre blanc sobre l'educació i la formació. A partir
d'aleshores diferents grups d'ex¬perts de la Unió Europea van
treballar per identificar i definir les competències, analitzar
la manera d'integrar-les en el currículum i determinar com desenvolupar-les
i incrementar-les al llarg de la vida en un procés d'aprenentatge
continu.
D'entre els treballs més rellevants en el camp de les competències
destaca el projecte de l'OCDE Definició i selecció de competències:
els fonaments teòrics i conceptuals (DeSeCo), que va establir quines
havien de ser les competències clau per contribuir al benestar
perso¬nal, econòmic i social. En altres estudis internacionals
que han avaluat el rendiment de l'alum¬nat i l'eficiència dels
sistemes educatius també es posa l'accent en les competències.
Així, el projecte PISA destaca la importància de l'adquisició
de competències per consolidar l'aprenen¬tatge. I el projecte
TUNING, la finalitat del qual és la d'harmonitzar el sistema universitari
a l'en¬torn de la UE, declara que l'educació s'haurà
de centrar en l'adquisició de competències.
A Catalunya, el 1998 el Consell Superior d'Avaluació va promoure
un estudi d'identificació de les competències bàsiques.
I l'any 2000 el Departament ja es va comprometre a determinar les competències
bàsiques a assolir a l'ensenyament obligatori, i a concretar-les
per a cada cicle i etapa. En aquesta línia, doncs, es van donar
instruccions als centres educatius perquè deter¬minessin a
cada cicle «els objectius que garanteixen les competències
bàsiques», i es va posar en marxa un «programa d'avaluació
generalitzada del sistema basat en competències» (un per
a la Primària i un altre per a l'ESO).
El concepte de competència bàsica
Entenem per competència la capacitat de posar en pràctica
de forma integrada, en contextos i situacions diferents, els coneixements,
les habilitats i les actituds personals que s'han adquirit. Les competències
tenen tres components: un saber (un contingut), un saber fer (un procedi¬ment,
una habilitat, una destresa...) i un saber ser o saber estar (una actitud
determinada).
Les competències bàsiques o clau tenen les característiques
següents:
- Promouen més el desenvolupament de capacitats que no pas l'assimilació
de contin¬guts, tot i que continuen sent presents a l'hora de concretar
els aprenentatges.
- Tenen en compte el caràcter aplicatiu dels aprenentatges perquè
s'entén que una per¬sona «competent» ha de ser
capaç de resoldre problemes del seu àmbit d'actuació.
- Es basen en el seu caràcter dinàmic, ja que es desenvolupen
d'una manera progres¬siva i poden ser adquirides en situacions i institucions
formatives diferents.
- Tenen un caràcter interdisciplinari i transversal, ja que integren
aprenentatges pro¬cedents de diferents disciplines.
- Són un punt de trobada entre la qualitat i l'equitat, ja que
pretenen garantir una edu¬cació que doni resposta a les necessitats
reals de la nostra època (qualitat) i que ser¬veixi de base
comuna per a tothom (equitat).
Les competències clau o bàsiques, és a dir, els coneixements,
les destreses i les actituds que totes les persones necessiten per al
seu desenvolupament personal i la seva adequada inserció a la societat
i al món laboral, s'haurien d'haver desenvolupat en finalitzar
l'ense¬nyament obligatori i haurien de servir de base per a un aprenentatge
al llarg de tota la vida.
Les competències bàsiques en el currículum
de Secundària
La incorporació de les competències bàsiques en el
currículum respon a tres finalitats: - En primer lloc, integrar
els diferents aprenentatges, tant els formals (corresponents a
les diferents àrees del currículum) com els informals. -
En segon lloc, fer que els estudiants posin en relació els seus
aprenentatges amb
diversos tipus de continguts, i els utilitzin eficaçment quan els
siguin necessaris en
diferents situacions i contextos. - Finalment, orientar l'ensenyament,
ja que han de permetre identificar els continguts
i els criteris d'avaluació imprescindibles, i inspirar les decisions
relatives al procés
d'ensenyament i d'aprenentatge.
Si bé les matèries del currículum contribueixen a
l'adquisició de les competències bàsiques, no hi
ha una relació unívoca entre l'ensenyament d'unes matèries
i el desenvolupament de deter¬minades competències. Cada àrea
contribueix al desenvolupament de diferents competències i, al
seu torn, cada competència s'assoleix mitjançant el treball
en diverses matèries.
Les vuit competències bàsiques
La nova legislació en educació defineix vuit competències
bàsiques que es consideren ne¬cessàries per a tothom
en l'actual societat del coneixement. Aquestes competències han
de contribuir al desenvolupament personal de l'alumnat, a la pràctica
de la ciutadania acti¬va, a l'arrelament al país, a la incorporació
a la vida adulta de manera satisfactòria i al des¬envolupament
de l'aprenentatge al llarg de la vida.
Per a l'educació obligatòria s'identifiquen com a competències
bàsiques les vuit següents:
Competències transversals |
Competències comunicatives |
Competències metodològiques
|
Competències personals |
|
1. Competència comunicativa lingüística
i audiovisual |
2. Competències artística i cultural |
3. Tractament de la informació i competència
digital |
4. Competència matemàtica |
5. Competència d'aprendre a aprendre |
6. Competència d'autonomia i iniciativa personal |
|
Competències específiques
centrades en conviure i habitar el món |
7. Competència en el coneixement i la interacció
amb el món físic |
8. Competència social i ciutadana |
|
|
Els objectius i els continguts de cadascuna de les àrees curriculars
han de tenir en compte el desenvolupament integral de totes les competències
bàsiques i, en conseqüència, totes les àrees
hauran de tenir en compte les competències comunicatives, les metodològiques
i les personals; i, de les específiques, les peculiaritats que
es relacionen amb la pròpia disciplina.
Per avançar en l'assoliment de les competències bàsiques
és fonamental emmarcar els processos d'ensenyament i d'aprenentatge
entorn dels quatre eixos següents:
Aprendre a ser i actuar de manera autònoma |
Per tal que cadascú construeixi la pròpia
manera de ser i la utilitzi per des¬envolupar-se en les situacions
que l'àmbit escolar i la vida li plantegen. |
Aprendre a pensar i comunicar |
Per tal d'afavorir la comprensió significativa de les informacions
i la cons¬trucció de coneixements cada vegada més
complexos. |
Aprendre a descobrir i tenir iniciativa |
Per tal de potenciar la utilització dels coneixements de
què es disposa per interpretar la realitat i establir diàlegs
interactius sobre fets i situacions. |
Aprendre a conviure i habitar el món |
Per tal que els nois i les noies esdevinguin ciutadans i ciutadanes
actius en una societat democràtica i participativa. |
CONTRIBUCIÓ
DE LA MATÈRIA A L'ADQUISICIÓ DE LES COMPETÈNCIES
BÀSIQUES (LOE)
Competència en el coneixement i la interacció amb
el món físic
Aquesta matèria contribueix a l'assoliment d'aquesta competència
mitjançant el coneixement i la comprensió d'objectes, processos,
sistemes i entorns tecnològics i a través del desenvolupament
de destreses tècniques i habilitats per manipular objectes amb
precisió i seguretat. La interacció en un entorn on allò
tecnològic constitueix un element essencial es veu facilitada pel
coneixement i la utilització dels processos de resolució
tècnica de problemes i la seva detecció per identificar
i donar resposta a necessitats, avaluant el desenvolupament del procés
i els seus resultats. Així doncs, l'anàlisi d'objectes i
de sistemes tècnics des de diferents punts de vista permet conèixer
com han estat dissenyats i construïts, els elements que els formen
i la seva funció dins el conjunt, facilitant-ne l'ús i la
conservació. És important, d'altra banda, el desenvolupament
de la capacitat i disposició per aconseguir un entorn saludable
i una millora de la qualitat de vida, mitjançant el coneixement
i l'anàlisi crítica de la repercussió mediambiental
de l'activitat tecnològica i el foment d'actituds responsables
de consum racional.
Competència d'autonomia e iniciativa personal
Aquesta matèria se centra en la manera particular per tractar els
problemes tecnològics i sobretot els que es fomentin per enfrontar
s'hi de manera autònoma i creativa. S'insisteix en la valoració
reflexiva de les diferents alternatives i es prepara per a l'anàlisi
prèvia de les conseqüències de les decisions que es
prenguin en el procés.
Les diferents fases del procés contribueixen a diferents aspectes
d'aquesta competència:
el plantejament adequat dels problemes; l'elaboració d'idees que
són analitzades des de diferents
punts de vista per triar la solució més adequada; la planificació
i l'execució del projecte;
l'avaluació del desenvolupament d'aquest i de l'objectiu assolit;
i, per acabar, la realització de
propostes de millora. A través d'aquesta via s'ofereixen moltes
oportunitats per al desenvolupament
de qualitats personals com la iniciativa, l'esperit de superació,
la perseverança davant
les dificultats, l'autonomia i l'autocrítica, contribuint a l'augment
de la confiança en un mateix
i a la millora de la seva autoestima.
Tractament de la informació i la competència digital
El tractament específic de les tecnologies de la informació
i la comunicació, integrat en aquesta matèria, proporciona
una oportunitat especial per desenvolupar aquesta competència.
Es contribuirà al desenvolupament d'aquesta competència
en la mesura que els aprenentatges associats incideixen en la confiança
en l'ús dels ordinadors, en les destreses bàsiques associades
a un ús suficientment autònom d'aquestes tecnologies i,
en definitiva, contribueixin a familiaritzar-se prou amb aquests. En tot
cas, estan associats al seu desenvolupament els continguts que permeten
localitzar, processar, elaborar, emmagatzemar i presentar informació
amb l'ús de la tecnologia. D'altra banda, cal destacar, pel que
fa al desenvolupament d'aquesta competència, la importància
de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació
com a eina de simulació de processos tecnològics i per a
l'assoliment de destreses amb llenguatges específics, com l'icònic
o el gràfic.
Competència social i ciutadana
La contribució a l'assoliment de la competència social i
ciutadana pel que fa a les habilitats per a les relacions humanes i el
coneixement de l'organització i del funcionament de les societats
estarà determinada per la manera com es tractin els continguts,
sobretot els associats al procés de resolució de problemes
tecnològics. L'alumne té moltes ocasions per expressar i
discutir adequadament idees i raonaments, escoltar els altres, tractar
dificultats, gestionar conflictes i prendre decisions, practicant el diàleg,
la negociació, i adoptant actituds de respecte i tolerància
envers els seus companys. La matèria de Tecnologies col•labora
en el coneixement de l'organització i del funcionament de les societats
des de l'anàlisi de desenvolupament tecnològic d'aquestes.
També descriu com influeixen aquestes tecnologies en els canvis
econòmics i d'organització social que han tingut lloc durant
la història de la humanitat.
Competència matemàtica
L'ús instrumental d'eines matemàtiques, en la seva dimensió
justa i de manera fortament contextualitzada, contribueix a configurar
adequadament la competència matemàtica, en la mesura que
proporciona situacions d'aplicabilitat en diversos camps, facilita la
visibilitat d'aquestes aplicacions i de les relacions entre els diferents
continguts matemàtics i pot, segons com es plantegi, col•laborar
a la millora de la confiança en l'ús d'aquestes eines matemàtiques.
Algunes d'aquestes eines estan especialment presents en aquesta matèria
com el mesurament i el càlcul de magnituds bàsiques, l'ús
d'escales, la lectura i interpretació de gràfics, la resolució
de problemes basats en l'aplicació d'expressions matemàtiques,
referides a principis i a fenòmens físics, que resolen problemes
pràctics del món material.
Competència comunicativa lingüística i audiovisual
La contribució a la competència en comunicació lingüística
es fa a través de l'assoliment de vocabulari específic,
que s'ha d'utilitzar en els processos de recerca, anàlisi, selecció,
resum i comunicació d'informació. La lectura, interpretació
i redacció d'informes i de documents tècnics contribueix
al coneixement i a la capacitat d'utilització de diferents tipus
de textos i les seves estructures formals.
Competència d'aprendre a aprendre
A l'assoliment de la competència d'aprendre a aprendre es contribueix
pel desenvolupament d'estratègies de resolució de problemes
tecnològics, en particular mitjançant l'obtenció,
l'anàlisi i la selecció d'informació útil
per tractar un projecte.
D'altra banda, l'estudi metòdic d'objectes, de sistemes o d'entorns
proporciona habilitats i estratègies cognitives i promou actituds
i valors necessaris per a l'aprenentatge.
Competència artística i cultural
La matèria de Tecnologies també contribueix a la consecució
de la competència artística i cultural; els projectes tecnològics
han de tenir en compte l'aspecte estètic. Les obres d'art, principalment
en el cas de l'arquitectura i de l'escultura, es basen en el diferent
tractament dels materials, i per fer-les cal el coneixement del bloc d'estructures.
Així, el coneixement per part de l'alumnat d'aquestes característiques
tècniques fa que valori molt més l'obra d'art.
D'altra banda, els blocs relacionats amb l'expressió gràfica
(dibuix i tractament gràfic amb l'ajuda de l'ordinador) també
contribuiran a desenvolupar aquesta competència.
SEQÜENCIACIÓ DEL LLIBRE DE L’ALUMNE
El text Tecnologia 4t ESO es desenvolupa a partir de
dues unitats inicials que estudien l'electrònica, tant analògica
(unitat 1) com digital (unitat 2). La unitat 1 té com a prota¬gonista
l'electrònica digital. Es descriuen els components bàsics
presents en sistemes electrònics, com el conden¬sador, els
díodes o el transistor i s'analitzen amb l'ajuda d'una aplicació
informàtica capaç de simular circuits electrònics.
En la unitat 2 es completen els continguts d'electrònica parlant
de l'àlgebra de Boole i de la utilitza¬ció de portes
lògiques per resoldre problemes tecnològics.
A continuació, en la unitat 3, s'estudien les comunica¬cions.
Els fonaments teòrics són una mica durs per ser tractats
en aquest curs, però sí que es mostren algunes de les aplicacions
que usem, a més, gairebé a diari: tele¬fonia mòbil,
televisió digital terrestre, etc.
Les unitats 4 i 5 estan dedicades al control automàtic i a la robòtica,
incloent el control mitjançant ordinador (uni¬tat 5). En aquest
moment els alumnes ja poden aprofitar els seus coneixements d'electrònica
per desenvolupar robots amb certa autonomia o sistemes susceptibles de
ser controlats mitjançant ordinador.
En la unitat 6 s'estudien els sistemes pneumàtics i hidràu¬lics.
En aquest cas, i seguint la pauta emprada en les uni¬tats d'electrònica,
l'ús de simuladors hauria de servir per consolidar conceptes clau
relacionats amb el funciona¬ment de circuits pneumàtics i hidràulics.
A continuació, en la unitat 7 s'estudien les instal•lacions tècniques,
aquelles que formen part de qualsevol habitat¬ge en les societats
de països desenvolupats. En un món com el que vivim, la unitat
s'ha d'emprar per fomentar hà¬bits d'estalvi energètic.
Finalment, en la unitat 8, l'ultima unitat de Tecnologia en l'etapa de
l'Educació Secundària Obligatòria, s'ofereix una
visió general de la història de la tecnologia i de la influèn¬cia
d'aquesta branca del saber humà en la societat en la qual vivim.
UNITAT 1. ELECTRÒNICA
Objectius
- Repassar els coneixements bàsics sobre el funcionament dels circuits
elèctrics.
- Recordar la funció i la magnitud de les resistències fixes
i les resistències variables. Identificar els coneixements necessaris
per muntar
un circuit electrònic que acompleixi una funció determinada.
- Saber distingir el paper que duen a terme els diferents components d'un
circuit electrònic: resistències, condensadors, transistors,
díodes...
- Muntar circuits utilitzant relés.
- Conèixer els estats de funcionament d'un transistor i ser capaç
d'analitzar els circuits electrònics que en duen a fi de calcular
les magnituds elèctriques fonamentals.
- Entendre en què consisteix el fenomen de l'amplificació
de senyals elèctrics en els muntatges de transistors.
- Saber muntar circuits electrònics senzills.
- Aprendre a fer servir un programari de simulació de circuits
elèctrics i electrònics.
Continguts
Components dels circuits electrònics: resistències, condensadors,
díodes i transistors.
Associació de resistències. Tipus de resistències.
Resistències variables.
Funcionament d'un condensador. Tipus de condensadors. Càrrega i
descàrrega d'un condensador.
Funcionament del transistor. Usos dels transistors com a interruptors
i com a amplificadors.
Semiconductors i díodes. Díodes LED.
Construcció de circuits impresos.
Simuladors de circuits.
Analitzar el paper que realitzen en els circuits elèctrics i electrònics
resistències de diferents tipus.
Fer servir el polímetre.
Soldar components electrònics en una placa.
Construir circuits impresos utilitzant el soldador i una placa.
Muntar circuits electrònics senzills.
Dissenyar circuits elèctrics i electrònics amb el programari
apropiat.
Respectar les normes de seguretat quan s'utilitza el soldador.
Mostrar interès per aprofitar els avantatges dels simuladors de
circuits.
Tenir cura quan es manipulen components electrònics. Vigilar de
no fer malbé els components d'un circuit en connectar-los en unes
condicions que un component determinat no pot suportar (voltatge massa
alt, per exemple).
Reconèixer la importància cabdal dels sistemes electrònics
en la nostra societat.
Manifestar interès per descobrir les aplicacions pràctiques
de l'electrònica.
Tenir curiositat per elaborar circuits electrònics i aplicar-los
a una finalitat concreta.
Valorar l'evolució que ha experimentat l'electrònica des
dels seus inicis i l'expansió que li permet crear dispositius nous
i millors dia rere dia.
EDUCACIÓ EN VALORS
Educació per a la salut
L'evolució que ha tingut l'electrònica té una sola
finalitat: servir a les persones per crear dispositius i sistemes nous
que millorin les seves vides. El perfeccionament constant dels equips
ha servit per crear elements que ajudin l'ésser humà quan
ha perdut alguna funció corporal. Així doncs, s'utilitzen
aparells per a les persones sordes que, mitjançant amplificadors
adaptats a l'oïda, els permeten
recuperar del tot o bé parcialment la funció auditiva.
La recerca que es desenvolupa avui dia en l'àmbit de l'electromedicina
avança cap a un dispositiu
que connecti l'ull humà amb les funcions cerebrals quan s'ha perdut
la vista. Pel que fa als discapacitats
físics per paraplegia o tetraplegia, hi ha mitjans, com ara les
cadires integrades amb funcions múltiples,
que els ajuden a recuperar part de la mobilitat i, així, tornar
a formar part activa de la societat.
Competències bàsiques
Competència per aprendre a aprendre
El programari de simulació demana un procés d'autoaprenentatge.
La guia d'aprenentatge
de Crocodile 3D (programa en anglès) és excel•lent.
Autonomia i iniciativa personal
La introducció del programari de simulació proporciona autonomia
a l'alumnat durant l'aprenentatge.
L'aplicació ens dirà si hem connectat malament algun component,
i podrem comprovar el funcionament del circuit sense necessitat de muntar-lo.
Competència cultural i artística
En la secció Racó de la lectura, dins l'epígraf L'electrònica
també és art, s'ensenyen algunes contribucions de l'electrònica
al món de l'art.
Criteris d’avaluació
1. Explicar el funcionament d'un circuit electrònic,
distingint-ne els components.
2. Descriure amb claredat el fenomen de càrrega
i descàrrega d'un condensador.
3. Dissenyar circuits de control senzills mitjançant relés.
4. Comprendre el transistor i el seu funcionament,
i analitzar l'evolució dels circuits amb transistors.
5. Muntar circuits amb motors, condensadors
i relés.
6. Muntar circuits amb transistors i díodes.
UNITAT 2. ELECTRÒNICA
DIGITAL
Objectius
• Conèixer les propietats de l'àlgebra de Boole.
• Obtenir la primera forma canònica a partir d'una taula de veritat.
• Implementar una funció lògica utilitzant circuits digitals
elementals.
• Comprendre la importància de la miniaturitzacíó
dels components electrònics per tal de poder introduir circuits
electrònics als aparells d'ús quotidià.
• Entendre com funcionen i la utilitat que tenen les portes lògiques
que utilitzen els circuits electrònics moderns.
• Saber com es fabriquen avui dia els circuits integrats.
• Aprendre algunes de les característiques bàsiques dels
circuits integrats.
• Identificar problemes que es puguin resoldre mitjançant la utilització
de les portes lògiques.
• Analitzar el funcionament de circuits que inclouen portes lògiques.
Continguts
L'àlgebra de Boole. Operacions booleanes.
Plantejament digital de problemes tecnològics. Traducció
de problemes tecnològics al llenguatge de la lògica digital.
Primera forma canònica.
Implementació de funcions lògiques.
Programes de control (drivers)o adaptadors (buffers).
Els circuits integrats. Característiques i evolució. Exemples
de circuits integrats que es fan servir sovint.
Fabricació de xips.
Les portes lògiques. Tipus de portes lògiques. Famílies
lògiques.
Les portes lògiques als circuits integrats.
Utilització de les portes lògiques als circuits.
Identificar l'estat (0 o 1) dels elements que formen part d'un circuit
elèctric.
Interpretar i construir taules de veritat.
Obtenir la primera forma canònica a partir d'una taula de veritat.
Generar una funció lògica a partir de portes lògiques.
Dissenyar mecanismes i circuits que incloguin portes lògiques.
Identificar sensors d'un sistema amb variables booleanes.
Identificar actuadors d'un sistema amb una funció lògica.
Utilitzar programari de simulació, com ara Crocodile Technology
3D, per analitzar i dissenyar circuits.
Reconèixer la importància cabdal de l'electrònica
per a la societat actual i comprendre la seva influència en el
desenvolupament de les tecnologies de la informació i de la comunicació.
Manifestar ordre i precisió quan es treballa al taller.
Valorar les aportacions de la informàtica en el camp del disseny
de circuits electrònics.
EDUCACIÓ EN VALORS
Educació per al consumidor.
Un dels problemes que es plantegen quan comencem a treballar
amb components electrònics és el desconeixement de les tensions
màximes que poden suportar. I això implica el deteriorament
d'alguns components si es connecten a un circuit abans d'efectuar els
càlculs pertinents.
El programari de simulació ha solucionat en part el problema. Avui
dia els circuits es poden dissenyar i posar en funcionament virtual abans
d'efectuar-ne el muntatge real. Així, podem veure si una làmpada
es fon o si un transistor es crema abans que això
passi de veritat.
Competències bàsiques
Competència comunicativa lingüística
El treball amb esquemes és essencial per formar-se en el camp de
l'electrònica. Cal reflexionar sobre la importància de representar
adequadament les portes lògiques i la resta d'elements d'un circuit
a l'hora de comunicar-nos.
Competència matemàtica
Al llarg de la unitat, l'alumnat ha d'efectuar càlculs matemàtics,
en general senzills, aplicant principalment la llei d'Ohm.
Tractament de la informació i competència digital
La informàtica també s'ha introduït a l'electrònica,
tal com hem comprovat en aquesta unitat, mitjançant els simuladors
de circuits. Cal explicar
als alumnes que aquestes eines també es fan servir en l'àmbit
professional per dissenyar circuits més complexos.
Competència cultural i artística
L'electrònica influeix igualment en l'art.
Tal com s'ensenya a la secció Racó de la lectura, els artistes
guarden els seus treballs en suports (antigament, analògics, com
ara el disc de vinil, i ara digitals, com el CD).
Competència per aprendre a aprendre
El programari de simulació demana un procés d'autoaprenentatge.
En el cas de Crocodile 3D, i a pesar que sigui en anglès, el programa
d'aprenentatge que inclou és excel•lent.
Criteris d’avaluació
1. Descriure el funcionament de circuits electrònics en què
s'introdueixen portes lògiques.
2. Identificar la porta lògica necessària per desenvolupar
una funció en un circuit.
3. Elaborar taules de veritat identificant sensors amb variables booleanes
i actuadors amb funcions.
4. Obtenir la primera forma canònica a partir d'una taula de veritat.
5. Explicar la importància dels drivers o els buffers en un circuit.
6. Descriure el procés de fabricació de circuits
integrats.
7. Explicar l'evolució dels circuits integrats i la seva influència
en tots els àmbits de la societat.
8. Dissenyar circuits amb portes lògiques que compleixin una funció
determinada.
9. Explicar la utilitat de la lògica digital quan es produeixen
situacions complexes. Contràriament, en les situacions més
senzilles és més interessant utilitzar els circuits elèctrics
«convencionals».
UNITAT 3. TECNOLOGIA DE
LA COMUNICACIÓ
Objectius
Conèixer els principals sistemes de comunicació emprats
pels éssers humans al llarg de la història.
Saber com es produeix una conversa telefònica, i conèixer
quins són els processos que abans es feien manualment i ara es
duen a terme
de manera automàtica.
Saber diferenciar entre els diversos receptors telefònics actuals:
fixos, sense fils i mòbils.
Conèixer els mètodes que es fan servir avui dia per assolir
una comunicació de qualitat. Per exemple, fent servir cables de
fibra òptica que substitueixen les línies de coure convencionals.
Aprendre a valorar la comunicació com una necessitat bàsica
de les persones: som animals comunicatius.
Conèixer els diferents sistemes emprats per millorar la transmissió
de les ones magnètiques, com ara la modulació de freqüència
(FM) o d'amplitud (AM).
Conèixer l'espectre radioelèctric que es fa servir actualment
als diferents sistemes de comunicació: ràdio, telefonia,
televisió.
Conèixer les característiques dels nous formats utilitzats
per difondre imatges i so: els discos DVD i els arxius MP3.
Continguts
Els sistemes de comunicacions.
Les comunicacions amb fils: el telègraf i el telèfon.
Les comunicacions sense fils: la ràdio i la televisió.
Els sistemes de localització per satèl•lit: el GPS.
Els discos DVD i els fitxers MP3.
El futur de les comunicacions a la llar.
Descriure com es duen a terme les comunicacions als sistemes de telefonia
i de ràdio o televisió.
Sintonitzar emissores de ràdio en un receptor.
Utilitzar el telèfon mòbil.
Elaborar fitxers MP3 a partir d'altres fitxers musicals en una altre format.
Localitzar elements en un mapa.
Valorar la utilitat de la tecnologia per assolir una comunicació
més eficient entre les persones.
Manifestar respecte per la feina dels artistes i altres treballadors que
ens permeten gaudir de la música, les pel•lícules, etc.
Respectar i valorar les opinions dels altres i el dret a la intimitat
de les persones, particularment als mitjans i els sistemes de comunicació.
EDUCACIÓ
EN VALORS
1. Educació per a la convivència
Els sistemes de comunicació actuals faciliten el coneixement de
les característiques d'altres cultures i, per tant, apropar-s'hi.
Explicarem a classe que la televisió, per exemple, ens ha servit
per conèixer la manera de viure d'altres cultures molt diferents
a la nostra, apreciant-ne les virtuts i prenent consciència de
les seves necessitats i problemes.
D'altra banda, amb la revolució d'Internet el flux d'informació
ja no és unidireccional, com succeeix a la ràdio i a la
televisió. Ara ja podem intercanviar opinions fàcilment
amb algú que visqui a Brasil, Austràlia o Japó, i
per això és important ser tolerant amb comportaments que,
a priori, ens poden sorprendre força.
2. Tecnologia i societat
També comentarem a l'aula el paper tan important de les comunicacions
i les telecomunicacions, a fi de ressaltar encara més la distància
enorme que hi pot haver avui dia entre dos o més interlocutors.
A tall d'exemple i pel que fa referència al món empresarial,
avui és possible comprar un article que estigui a la venda a qualsevol
lloc del món i rebre'l a casa en un termini de pocs dies.
3. Educació per al consumidor
El problema no resolt de la pirateria (música, pel•lícules,
programari, etc.) està malauradament cada cop més en voga.
Sovint escoltem als mitjans de comunicació notícies que
parlen de les grans pèrdues per a les empreses discogràfiques
o de programari, o de detencions relacionades amb la pirateria. L'alumnat,
a més, per causa de la seva joventut i un poder adquisitiu precari,
és especialment procliu a copiar música, programari o bé
pel•lícules. Comentarem a l'aula els perjudicis que s'ocasionen
per actuar d'aquesta manera i ho relacionarem, sobretot, amb els autors
de programari i els artistes.
Competències bàsiques
Tractament de la informació i competència digital
En l'actualitat, la informàtica i les telecomunicacions van molt
lligades. Els telèfons mòbils es poden connectar a un ordinador,
utilitzar per
enviar i rebre correu electrònic, per navegar per Internet, poden
reproduir fitxer MP3 o vídeo... Al llarg de la unitat es treballen
aquests continguts
de manera relacionada.
Competència social i ciutadana
Tal com es comenta a la unitat, la utilització del format MP3 és
completament legal. Tot i així, la compressió d'àudio
i vídeo, conjuntament
amb l'expansió d'Internet, ha servit perquè proliferin els
sistemes P2P en què els usuaris intercanvien obres, protegides
per drets d'autor.
Un dels objectius de la unitat és demostrar a l'alumnat que, tot
i no ser il•legal, aquest intercanvi dificulta la feina de molts artistes,
sobretot quan es comencen a donar a conèixer.
Competència per aprendre a aprendre
En el cas de les noves tecnologies, la voluntat d'aprendre i perdre la
por a «tocar els botons» és de molta utilitat per fomentar
l'autoaprenentatge. El conjunt de alumnat està, en general, habituat
a manejar telèfons mòbils, però altres aparells (receptors
GPS, etc.) no els «controlen» tant. En aquest sentit, el coneixement
de les funcions d'aquests aparells ha de servir per aprendre a manejar-los
i a obtenir-ne el màxim rendiment.
UNITAT 4. CONTROL I ROBÒTICA
UNITAT 5. CONTROL PER
ORIDNADOR
UNITAT 6. PNEUMÀTICA I HIDRÀULICA
UNITAT 7. INSTAL·LACIONS
UNITAT 8. HISTÒRIA DE LA TECNOLOGIA
|