DÉU MEU, QUIN EMBOLIC
!!
1- FITXA TÈCNICA
Nivell : Educació Infantil (P3- P4 i P5)
Nombre de personatges : Tretze
Durada aproximada : 10 a 15 minuts
2- ARGUMENT
El mag del cel Astracel celebra el seu aniversari. Els amics i les amigues
li regalen un ordinador molt modern per substituir la vareta màgica
que ha fet servir fins avui per controlar el bon funcionament dels astres
del cel.
Només estrenar el nou regal, com que no el sap fer funcionar
correctament, munta un gran embolic amb els estels, la lluna, el sol,
els núvols,...
La gent del poble decideix apuntar-lo a un curset d'ordinador perquè
aprengui el seu funcionament de manera adequada.
3- PERSONATGES
Aquesta obra està pensada per a tretze personatges que pertanyen
a diversos nivells d'Educació Infantil. A continuació
s'exposa un exemple de distribució de personatges però
s'ha de tenir en compte que és realment senzill canviar el seu
nombre per adequar-lo a l'alumnat de la nostra aula en concret.
- El mag Astracel. Serà el personatge principal, amb més
diàleg que la resta.
- Cinc nens o nenes que faran d'amics d'Astracel i més tard,
de gent del poble.
- Dos nens o nenes que faran de lluna i sol.
- Cinc nens o nenes que faran d'estels i de núvols. Poden ser
els més petits o bé els més vergonyosos ja que
no hauran de parlar gaire.
4- DECORATS
El decorat es farà sobre paper o roba. Es poden pintar els dibuixos
amb tremps, fent servir esponges (en comptes de pinzells) per tal de
pintar ràpidament les superfícies més grans.
S'utilitzarà el mateix decorat durant tota l'obra. Representarà
el cel, on es desenvolupa la totalitat de l'acció de l'obra .
Es pot invitar als nens i les nenes a que el dibuixen en un paper tal
i com ells/elles l'imaginen. Ben segur que es podrà treure alguna
bona idea per fer el decorat definitiu.
A més a més del decorat farà falta :
- Una capsa folrada que faci d'ordinador (també es pot fer servir
un ordinador de joguina, alguna capsa estranya,...). S'haurà
d'embolicar amb paper de regal.
- Un llibret d'instruccions de funcionament de l'ordinador.
- Una tauleta i una cadira per posar-hi l'ordinador i seure Astracel
a treballar.
Una vegada muntat, l'escenari i el decorat poden quedar tal i com s'indica
en imatges d'Educació Infantil.
5- VESTUARI
El mag Astracel anirà vestit amb una túnica blava ( de
roba o bé de bossa de plàstic) sobre la qual s'enganxaran
o cosiran estels i llunes de color groc. Al cap portarà un barret
en forma de con ben alt. També necessitarà una vareta
màgica que es pot fer o comprar. Si es vol confeccionar es pot
utilitzar un bastonet (d'aquells que porten les sabates noves, per exemple)
i amb cartolina daurada fer dues estels i enganxar-ne una per cada banda
de manera que quedin encarades.
Els amics i les amigues han d'anar vestits amb roba de carrer, tal
i com van vestits avui en dia els nens i les nenes, ja que aquesta obra
representa l'època actual. Per fer de gent del poble poden seguir
amb els mateixos vestits o canviar-los per uns altres més d'adult
(també afegir un barret, unes ulleres, una pipa, una corbata,
una bossa,... al vestit de nen o nena anterior).
El Sol i la Lluna portaran una túnica blava un amb el sol enganxat
o cosit al davant i la lluna cosida al darrera. L'altre o l'altra ho
portarà al contrari, és a dir, el sol al darrera i la
lluna al davant. El sol portarà la cara pintada de groc i la
lluna de blanc. Les sabatilles poden ser del mateix color que la túnica
o bé de color blanc.
Els núvols i els estels també portaran una túnica
de color blau clar. Al davant, cosit o enganxat, hi haurà un
núvol blanc i al darrera de cadascuna d'elles, hi haurà
un estel groc. Així mateix, les sabatilles poden ser de color
blau clar o de color blanc. Les cares les portaran maquillades meitat
de color blanc i meitat de color groc.
6- MÚSICA
La música sonarà quan així ho indiqui el guió
o quan el/la director/a de l'obra ho consideri oportú.
Es pot fer servir qualsevol música infantil que sigui alegre
però, donat que apareixen els astres del cel podem mirar de trobar
músiques on també hi apareguin els esmentats astres com,
per exemple :
- Sol, solet.
- La lluna, la pruna.
- ...
7- GUIÓ DE L'OBRA
ACTE I
(Sona la música, s'obri el teló i apareix Astracel, el
mag, amb la seva vareta màgica a la mà. Es dirigeix al
públic)
ASTRACEL : Sigueu tots saludats. Jo sóc el mag Astracel i m'encarrego
de que cada dia
surti el sol, de que a la nit hi hagi estels,... i faig moltes coses
més, sempre
ajudat per la meva vareta màgica (la mostra al públic)
que ja és molt velleta.
Sabeu una cosa? Avui és el meu aniversari. Faig ... (es queda
pensant) uns
tropecents anys, més o menys. Espero que algú es recordi
de mi i em faci un
bon regal. (Es fica la mà a l'orella) Em sembla que per allà
ve algú.
( Entren els cinc amics d'Astracel. Un d'ells porta un bonic paquet
de regal a la mà)
AMIC 1 : Bon dia, amic Astracel.
AMIC 2 : Fas molt bona cara avui.
ASTRACEL : Moltes gràcies amics i amigues. Però, què
porteu aquí ? (assenyala el
paquet)
AMIC 3 : Res d'importància.
AMIC 4 : És un regalet per algú que fa avui el seu aniversari.
ASTRACEL : No deu ser pas per mi, oi?
AMIC 5 : Premi, ho has encertat!
TOTS : Felicitats, amic Astracel !! (li donen el paquet i Astracel
l'obri)
ASTRACEL : Oh! Quina torradora més meravellosa!. Moltes gràcies.
AMIC 1 : Has dit torradora?
AMIC 2 : De veritat creus que és una torradora?
AMIC 3 : Vas una mica perdut, Astracel.
ASTRACEL : Doncs, pot ser una ràdio?
AMIC 4 : Fred, fred.
ASTRACEL : Nens, nenes ... us agraeixo molt aquest regal però
us agrairia més encara que
m'expliquéssiu què és aquest aparell.
AMIC 5 : No és pas tant difícil d'esbrinar. És
un ordinador.
ASTRACEL : Un ordinador? I per a què serveix?
AMIC 1 : Per fer la teva feina més senzilla.
AMIC 2 : Aquest aparell t'ajudarà igual que t'ajuda la teva
vareta màgica.
ASTRACEL : I com funciona?
AMIC 3 : Aquí tens les instruccions (li dona un llibret )
AMIC 4 : Abans de fer-lo funcionar les has de llegir bé.
AMIC 5 : Adéu Astracel, ja ens veurem.
ASTRACEL : Adéu amics i amigues. Agraït pel vostre regalet.
(Els amics i les amigues marxen. Astracel es queda llegint les instruccions.
Sona la música i es tanca el teló)
ACTE II
(Sona la música. S'obri el teló. Astracel està
davant de l'ordinador teclejant)
ASTRACEL : ... i ara sortirà el sol perquè ja són
les set i quart.
(Al fons apareix el nen o la nena que porta la lluna al davant de
la túnica)
ASTRACEL : ... i uns quants nuvolets que demà ha de ploure
una mica.
(Al fons apareixen els nens i les nenes que porten els estels a la
túnica)
ASTRACEL : (Mira cap enrere i veu la lluna i els estels) Déu
meu, què ha passat?
Però si jo ho he fet com diuen les instruccions? Porto uns dies...
Vaig a veure si ho arreglo una mica. (torna a teclejar) Faig marxar
els estels
i la lluna i fico el sol i els núvols.
(Gira el nen o la nena que porta la lluna i es converteix en un sol.
Entra el nen o
la nena que porta el sol al davant)
ASTRACEL : Redimonis verds i blaus! Ara tinc dos sols i un munt d'estels!.
Tornaré a
provar.( Tecleja ) Ara si que m'ha sortit bé. (Tots els nens
i les nenes
comencen a donar voltes sobre sí mateixos, a poc a poc. Astracel
els mira i
es fica les mans al cap)
ESTELS - NÚVOLS : Ja en tenim prou Astracel !
LLUNA : No toquis més aquest aparell, per favor!
SOL : Torna a agafar la teva vareta màgica !
ASTRACEL : Teniu raó! Em rendeixo!. Si algú no m'ajuda
amb aquest aparell em puc
tornar boig en qualsevol moment!.
(Entra la gent del poble)
GENT 1 : Això no pot continuar així.
GENT 2 : Estem farts de veure el sol a la nit.
GENT 3 : Fa una setmana que el meu nen no pot dormir.
GENT 4 : I per tot això hem pensat ...
GENT 4 : ... que et deuries apuntar a un curset d'ordinador ...
GENT 5 : ... i aprendre com funciona aquest aparell.
ASTRACEL : Crec que teniu raó, amics. Mentre aprenc com funciona
aquest aparell
tornaré a utilitzar la meva vareta màgica que mai no m'ha
fallat.
TOTS : Visca, visca, tornem a la normalitat!!
(Sona la música i es tanca el teló)
FI DE L´ OBRA