|
|
El Berguedà
LÍMITS, CARACTERÍSTIQUES
GEOGRÀFIQUES, VEGETACIÓ.
LÍMITS
Al
nord amb Cercs i la Quar
A
l'est amb Sagàs
Al
sud amb Puig-reig
A
l'oest amb Berga, Avià, Casserres i Gironella |
Superfície:
35,6 Km²
Habitants, any 2000: 943
|
El
terme municipal s'estén al Baix Berguedà, a llevant del riu
Llobregat;
és
format per boscos que alternen amb àmplies zones de conreu de secà.
Gran
part del la superfície forestal fou arrasada pel gran incendi que
va patir la comarca el 4 de Juliol del 1994. Avui, els boscos es van refent
de mica en
mica
d'aquella catàstrofe.
Tot
i que part del terme és creuat per la carretera de Gironella a Vic,
(C-154) i per la nova carretera que uneix Cal Rosal i Olva-poble, per visitar
esglésies i masies cal fer ús de camins sense esfaltar.
El
territori és moderadament accidentat per les serres de Campdeparets,
Montsent i serrat Roig al nord - que constitueixen els primers plecs Prepirinencs
- el serrat de la Vila al centre, la serra de Ramons al llevant i
la
serra Alta de Palau al sud.
Els cims més elevats
del municipi són a la serra de Campdeparets, amb una altitud de
1.056 m (serrat del Sastre). D'aquest sector, de la vessant nord
de Campdeparets i de la serra de Picancel, procedeix la riera de la Portella,
que drena la vall de la Quar i aboca les aigües al Llobregat davant
la Plana,
colònia
que pertany al municipi d'Avià.
EL
POBLE D'OLVAN
El poble és format
per un grup de cases construïdes entre els segles XVII i XVIII, que
formen un estret carrer i una plaça davant l'església parroquial
de Sta. Maria; cal destacar-hi la rectoria, d'estructura clàssica.
El terme formava part de la baronia de la Portella fins que l'any 1369
els dominis passaren a la família Pinós, i més concretament
a la branca que senyorejà la baronia i posteriorment el marquesat
de Gironella i Olvan.
El creixement del petit
nucli urbà s'ha produït en els últims anys, arran de
la industrialització, mitjançant la construcció de
carrers de forma allargassada.
Prop
del nucli urbà hi ha la masia clàssica de Cal Roig, construïda
en els segles XVII i XVIII, amb una façana de doble arcada.
SANTA
MARIA D'OLVAN
La primer església
va ser consagrada l'any 889 però posteriorment fou
substituïda
per una construcció romànica al segle XI o XII. A començaments
del
segle XVIII es va bastir l'actual temple, una interessant església
barroca
formada
per una sola nau central i dues laterals amb àmplies capelles,
presbiteri
quadrat i campanar de planta quadrada. Malauradament l'edifici
fou
incendiat durant la Guerra Civil i es van perdre els retaules barrocs que
decoraven l'altar i les capelles.
SANT
MARTÍ DE MINOVES
L'església és
documentada al segle XIII amb el nom de St. Martí de Llavaneres;
malauradament només es conseven poques restes del que fou un edifici
de petites proporcions, format per una planta rectangular amb un absis
semicircular a llevant i constrït a finals del segle XI o començaments
del XII.
St. Martí fou
l'església del poble medieval de Minoves, bastit al peu de l'església
i del qual ben poca cosa es conserva: només es poden observar restes
dels murs d'una torre de vigilància del segle XVI, així com
cisternes excavades a la roca.
L'ESTACIÓ
D'OLVAN
Al peu de la carretera
C-1411 i del riu Llobregat, al límit dels termes de Berga i Avià,
hi ha el barri de l'estació d'Olvan. Es va formar l'any 1904, quan
el ferrocarril de via estreta de Manresa a Guardiola arribà fins
aquest punt i es bastí l'estació.
La proximitat amb la
colònia tèxtil Rosal a l'altre costat del riu i del pont
explica el creixement del nucli, on es van construir els habitatges pels
treballadors de la colònia en diferents èpoques: grup St.
Josep (un interessant grup de vivendes plurifamiliars de començaments
del segle XX) i els habitatges del grup a la dècada dels cinquanta,
fruit de la política de construcció d'habitatges obreres
desencadenada arran de la celebració del congrés eucarístic).
En
aquest punt es troba un dels ponts de pedra construïts a finals del
segle XIX per travessar el Llobregat, prop del pont medieval d'Orniu.
Entre
les moltes masies del terme cal destacar les situades prop de la riera
de la Portella, concretament Minoves (segles XVI-XVIII) i Ferreres d'Olvan,
un gran casal de planta rectangular cobert a dues vessants i amb el carener
paral·lel a la façana, orientada a ponent, masia de la qual
se'n tenen notícies des del segle XIV.
EL
NUCLI DE CAL ROSAL
Foren segurament l'obertura
de la carretera l' any 1840 i l'arribada del
ferrocarril
després, els fets que donarien relleu al nostre poble,donada la
seva estratègica situació. Aquí els carruatges tenien
una parada per tal de posar animals de refresc per escometre la dura pujada
cap a Berga, eren temps de tartanes i traginers. Més tard, el 1887,
arribava el primer tren que
revolucionaria
el transport i obriria la comarca a nous horitzons. El 1904 els trens ja
pujaven cap a la conca minera de Fígols, amb la qual cosa, l' estació
d'Olvan, que és com s' anomenava, era sempre un bullici de gent
amunt i avall.
L' any 1858 els germans
Antoni, Ramon i Agustí Rosal i Cortina, que tenien una indústria
de filats i teixits de cotó a Berga i que a causa de la darrera
Guerra Carlina l' havien traslladat a Mataró, compraren els terrenys
i fundaren la Colònia Rosal, que en els seus inicis es reduïa
a la part vella de la fàbrica i un grup d'habitatges per als treballadors.
Posteriorment s’amplià la fàbrica i es construïren l'
església, el convent i més habitatges. Ja en el segle actual
s'acabaren de construir la resta d' edificacions típiques de les
colònies: el cafè, la biblioteca, el cinema, nous carrers,
així com noves naus industrials.
En
els seus inicis la fàbrica era moguda per la força hidràulica
proporcionada
per dues turbines, mogudes per l'aigua del Llobregat, i una màquina
de vapor. La maquinària d'aleshores, per les seves condicions,
ocupava
molta gent que provenia, en la seva majoria de l'entorn rural. Més
tard també proporcionà feina a molts immigrants.
Al
llarg dels anys, l' empresa anà creixent - arribà a ocupar
1.200 persones- i passant per diverses vicissituds. Durant la Guerra Civil
de 1936 fou col·lectivitzada pels treballadors i passà a
anomenar-se
Bergolvan.
Després de superar la crisi del 89 i passar a mans del treballadors
com a SAL, tancà les portes definitivament l' any 1992. Enrere quedaven
134 anys d'activitat fabril.
Cal
Rosal sempre ha tingut escola; antigament nens i nenes anaven a escoles
separades: les nenes amb les monges del Sagrat Cor al convent, i els nens
al Molí amb el mestre. Avui tots van al Molí que és
una antiga fàbrica d'espardenyes, degudament condicionada. És
de regim concertat i s'hi imparteix ensenyança primària.
|