La més esperançadora Declaració |
Per què proclamar drets?
Podem afirmar que quasi sempre els fills dels esclaus i pobres han seguit essent esclaus i pobres; que els fills del ignorants, han estat ignorants; que els fills dels militars, s'han dedicat a les armes, i que els fills dels poderosos han estat ells mateixos poderosos. Ha estat així durant segles i segles, i s'argumentava que així havia de ser. Què provocà un canvi? Un canvi de visió s'inicià en l'època que anomenem Modernitat, especialment al segle XVIII, el Segle de la Il·lustració. Les llums d'aquest segle portaren a reconèixer que tot home pot ésser un major d'edat, és a dir, un ésser que pot pensar per si mateix i que amb la seva raó criticar els comportaments i valorar-los èticament. En el segle XVIII es redactaren les primeres declaracions de drets humans. Totes elles establien drets després que els homes haguessin pres consciència del poc respecte amb que havien estat tractats; totes elles partien de situacions d'explotació de l'home per part de l'home; totes elles proclamaven drets amb l'objectiu que fos respectada la llibertat, la dignitat de l'home, defensant la igualtat de tots davant la llei. Així, al 1776, la Declaració de Virgínia i la Declaració d'Independència dels EUA eren una reivindicació de drets per part dels emigrants europeus a Amèrica contra el poder de la Corona Anglesa.
|
2. Evitar que això es repeteixi
Els assassinats portats a terme en els camps de concentració i d'extermini nazis es basaven en la creença segons la qual existeixen pobles o races (l'ària) superiors a les altres, i que aquestes races superiors s'han de protegir de qualsevol contacte amb les inferiors. Això era el que defensa Adolf Hitler en el seu llibre Mein Kampf (La meva lluita).
L'italià Primo Levi, nascut a Torí el 1919, fou deportat al camp de concentració de Auschwitz a començaments de 1944. Gràcies a un conjunt de factors casuals aconseguí sobreviure; posteriorment ha explicat les seves traumàtiques vivències. El 1987 es suïcidà. Èn un dels seus llibres, Els enfonsats i els salvats, explica una de les tècniques que s'usava per a destruir la personalitat dels presoners: el tatuatge.
|
3. La més esperançadora declaració humana A més dels titànics progressos científics i tecnològics que s'han produït al segle XX, a més de les dues guerres de magnitud mai pensada, també s'ha d'atribuir al segle XX la creació d'un ideal que ha estat com una llum enmig de les tenebres, l'aprovació el 10 de desembre de 1948 per l'Assemblea General de les Nacions Unides de la Declaració Universal dels Drets Humans. La seva aprovació, en els moments de formació dels dos blocs oposats, l'occidental i el comunista, fou un acord que anys després potser hauria estat impossible.
Aquesta ambiciosa i esperançadora tasca només parcialment arribà a bon terme:
La Declaració Universal dels Drets Humans aprovada i promulgada consta d'un Preàmbul i un conjunt de Trenta Articles. Accepta els drets polítics defensats en les constitucions dels països occidentals i accepta els drets socials i econòmics que estaven en la base de la constitució de l'URSS. Tot rebutjant la ideologia nazi, assumeix i proclama quatre principis bàsics:
Quatre principis bàsics que donen fonament i es concreten en un conjunt de drets:
Es parla, també, de drets processals en el sentit de normes o vies que, en un procés judicial, tenen per objectiu garantir l'efectivitat del conjunt de drets; per exemple, dret a apel·lar a un tribunal superior. La Declaració és només una declaració, no un tractat vinculant com seria desitjable, però malgrat tot, ha esdevingut una eina potent. L'expresident sudafricà Nelson Mandela, amb l'autoritat moral que li atorguen vint-i-set anys d'empresonament a causa de la seva oposició al règim racista del seu país, recordà a l'Assemblea General de les Nacions Unides, en el 50è aniversari de la Declaració, el següent: "Per a aquells que, com nosaltres, havíem lluitat per la nostra emancipació, per a aquells que havíem d'alliberar-nos del règim criminal de l'apartheid, la Declaració Universal dels Drets Humans servia per a justificar la nostra causa". Als 50 anys de la seva proclamació, 185 Estats del planeta han reconegut i ratificat la Declaració. |
4. Drets occidentals o drets universals Hi ha molts pobles que tenen tradicions que xoquen amb els drets que proclama la Declaració Universal; tradicions i costums que no proclamen la igualtat ni la llibertat, sinó la diferència i la submissió. S'ha afirmat que cada poble, cada cultura té els seus propis valors i que allò que és un valor pels homes occidentals potser no ho és pas pels musulmans o els xinesos; aquesta postura es coneguda amb el nom de relativisme cultural.
En un món que se'ns fa més i més petit i en el qual tot està interconnectat és molt convenient arribar a una ètica mínima universal. Partint del que les diferents cultures proclamen, s'han de cercar els punts comuns, allò que apropa els uns als altres. La Declaració Universal dels Drets Humans, acordada després de grans vergonyes internacionals, ens mostra un camí: és possible un acord mínim entre tots els pobles. |
|
6. Què passa si no es compleixen?
Si tenim els ulls ben oberts, constatarem que sempre hi ha hagut persones que han lluitat per a millorar el nostre món, persones que fins i tot han sofert penalitats i sancions a causa de la seva lluita. Però gràcies a tots ells, avui estem millor. Gràcies a les persones que avui porten a terme la seva lluita, demà estarem millor. Cadascun de nosaltres pot fer la seva col·laboració. |