Retòrica pràctica per a professors i alumnes
Projecte Comenius 2002-2003

Tema 1.2  Teoria i Literatura

Teoria: Criteris per a una bona retòrica

1. Expressió corporal:
És  molt   important  una  utilització  adecu- ada de les  mans en  l'exposició  d'una  clas- se. La posició més òp- tima és  mantenir-les  des  de  la línia de la cintura cap amunt. Cal  també no està quiet alhora de fer l'explicaci- ó de la classe. Per això pot ajudar el despla- çar-se en- davant i enrere.                                                               Ens podem fixar amb la postura dinàmica de les espat- lles, el cap i les cames. La manera de mirar i l'expres- sió dels  ulls  serveixen  molt  al professor per a comu- nicar compli- citat als alumnes, i això ens  interessa pel que fa a la mímica

2. Elecció de les expressions a utilitzar a la classe:
Cal emprar frasses curtes  i concises. Utilitzar parau- les que despertin  imatges concretes en el cap. És bo que els conceptes que han de ser apresos es vagin re- petint continuament.

3.Organització del discurs:

És molt  necessària  una bona recerca i pre- paració del que es vol exposar. També cal pensar en una estructu- ració amb molt de sentit. L'exposició no ha de ser molt llarga i, al final, ha de quedar clar el més important i de- cisiu

4.Efecte acústic:
El  ponent s'ha de guanyar als oients amb la veu. I  és  amb  la  veu que podrem crear un bon  ambient  en  la po- nència. S'han  d'evi- tar  al màxim els làpsus que es pu- guin tenir al parlar, ja que poden perjudicar la comuni- cació.

5.Tècniques d'expressió:
Sovint deixa de ser efectiva  la tècnica  LI- MO, tal i com el Canceller Schröder   la  va  designar després  de  les  catàstrofes  sofer- tes  per  les inundacions. És a dir, la tècnica de:   elogiar  (L=Loben),   mostrar   interès (I=In- teresse),   reconéixer   els      errors  (M=Mängel  eingeste- hen) i mostrar-se  tal  com  ets  (O=Offen über sich be- richten). Els  bons  arguments   són  comprobables de for ma  subjectiva  i  segueixen la regla de la lògica.

6.Solució de problemes:
Cal  posar  una mica  d'humor  als  possibles conflictes que poden  sorgir  en  l'explicació,  amb una predisposició  a  fer  comentaris  di- vertits. Un mètode molt eficaç és la ironia. Per  a solucionar conflictes també és  ne ces- sari  mostrar   els   avantages    i   els   desa- vantatges  d'ambdós punts de vista, i  donar  forma,  amb concens, als punts en comú que els uneix.

7.Poder escoltar :
Un bon retòric també  ha  de poder escoltar activament i de  manera  compromesa,  per  així  reconéixer  els  errors  i problemes que apareixen i poder reaccionar ver- balment

"La retòrica no és un do, sino quelcom que hom pot  aconseguir treballant"

• Bibliografía utilitzada:

.  Recerca bibliogràfica feta per l´equip de treball alemany

Wolf Schneider, Deutsch fürs Leben, RoRoRo, 1994, 11. Auflage

Langer, Schulz von Thun, Tausch, Sich verständlich ausdrücken, E. Reinhardt, 1999, 6. Auflage

Christian-Rainer Weisbach, Professionelle Gesprächsführung, dtv, 2001, 5. Auflage

Karsten Bredemeier, Schwarze Rhetorik. Macht und Magie der Sprache,Orell Füssli Verlag, Zürich 2002 (ISBN 3-280-05019-7)

Samy Molcho, Körpersprache. Goldmann Verlag TB, München 1998 (ISBN 3-442-12667-3)

Jochen Grell, Techniken des Lehrerverhaltens. Beltz TB, Weinheim 2001 (ISBN 3-407-22101-0)

. Recerca bibliogràfica feta per l´equip de treball català:

Barnes , Douglas . De la comunicación al currículo . 2a ed. Madrid: Visor, cop. 1994 (ISBN 847774-099-2)

Castañer Balcells, Marta. Pedagogia del gest i missatge no verbal: reflexions per optimitzar el discurs docent. Lleida: Pagès , 1996 (ISBN 847935-328-7)

Cerdán Martínez , Laura. La Comunicación no verbal en el discurso del profesor : estilos didácticos: Tesi doctoral, Universitat de Barcelona. Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 1996 . Dirigida por el Dr. Miquel Llovera i Canaves

Cuadrado Gordillo, Isabel. Implicaciones didácticas de la comunicación no-verbal en el aula. Badagoz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura, DL 1992 (ISBN: 847723-122-2)

El enfoque comunicativo de la enseñanza de la lengua ; Carlos Lomas, Andrés Osoro (compiladores). Barcelona (etc.): Paidós, 1993 . Papeles de pedagogía; 14.

Hernández Álvarez, Juan Luis. Diseño y validación de un instrumento para el análisis de comunicación docente en torno a las tareas de enseñanza en la educación física. A: Tándem didáctica de la educación Física.- Barcelona: Graó, 2000- Núm 9 (octubre- novembre, 2002), p.91-107

Mercer , Neil. La construcción guiada del conocimiento: el habla de profesores y alumnos. Barcelona : Paidós, 1997. Temas de educación ; (ISBN: 84-493-0322-2)

Naval Durán , Concepción. Enseñanza y comunicación. 2a ed.Pamplona: Eunsa, DL 1996 (ISBN: 84-313-1334-X)

Prieto Castillo, Daniel. La comunicación en la educación. Buenos Aires : Ciccus, 1999 (ISBN: 987-97498-0-4)