Entrevista IOC

 

L'entrevista amb els directius de l'Institut Obert de Catalunya (http://ioc.xtec.cat) es va realitzar el dia 1 de gener de 2008 a la seu del IOC al C/Sardenya núm. 420 de Barcelona. L'entrevista va tenir una durada d'1h30 i hi van participar el director del IOC i cap responsable del IOC a la DGEPAiE. L'entrevista va tractar sobre dos aspectes:

  1. el context educatiu del IOC, la seva evolució i la projecció de futur.
  2. les possibilitats de col·laboració entre el IOC i altres centres educatius per a la prestació de serveis d'educació a distància sobre plataformes virtuals d'aprenentatge.
Aquesta no va ser una visita inicialment prevista en la planificació del treball de camp, però es va creure oportú plantejar-la de forma complementària sobretot per les implicacions que podria tenir el segon punt assenyalat anteriorment en el disseny del centre educatiu d'aplicació proposat en la recerca.

1. El context educatiu del IOC.

EL IOC és resultat de la integració en un únic centre de tres iniciatives existents en modalitat de formació a distància ofertades i gestionades des del Departament d’Educació:
L’ICESD ( eso i batxillerat )
Palau de Mar ( graduat en educació secundària )
L'FP Oberta
Després d'una prova pilot satisfactòria realitzada l'any 2006, i fruit de la voluntat per part del Departament d’Educació de dissenyar un model únic de formació no presencial per integrar en una única entitat tota l’oferta d’ensenyaments a distància i "tots aquells que es puguin impartir en un futur", a partir del curs 2006-2007 es consolida i s'amplia considerablement l'oferta del IOC.
 
Actualment al IOC s'hi pot rebre formació en:
  • graduat en educació secundària (GES)
  • batxillerat
  • preparació per a proves d'accés a cicles formatius de grau superior
  • estudis de formació professional
Per aprofundir sobre la situació del IOC avui es pot consultar aquesta presentació realitzada pel seu director el 27 de juny 2008 durant la II Segona Jornada IOC resumint la realitat de l'IOC i els resultats d'una enquesta telemàtica d'opinió a més de 900 estudiants que es va passar entre finals de maig i principis de juny:

View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: ioceducació)
Tal i com es pot llegir a la seva pàgina web:
"La idea d’integrar-les en una única institució no pretenia només optimitzar recursos, homogeneïtzar criteris i sistematitzar processos, sinó que també pretenia impulsar l’oferta de noves activitats formatives i nous ensenyaments demandats per la societat i potenciar el posicionament institucional del Centre al territori per convertir-lo en un centre de referència.
[...] L’IOC, com a nova organització, no es desenvolupa a partir de la idea de crear un centre idèntic al presencial però convertit en un format online, sinó que es conceptualitza com a una institució nova, única i singular.
[...]
En el món de la globalització i de la Societat del Coneixement i de la Informació l'IOC ha de tenir un paper cada vegada més rellevant en un dels objectius principals del sistema educatiu: la formació al llarg de tota la vida de les persones. I això ho ha de fer treient tot el profit possible de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació mitjançant l'aprofitament de l'experiència prèvia dels col·lectius que s'hi han trobat i sobretot establint sistemes d'ensenyament i aprenentatge molt flexibles i continuament renovats que assegurin l'assoliment d'aquest objectiu."
En qualsevol dels àmbit d'activitat formativa, el model educatiu del IOC basat amb els següents aspectes comuns:
  • L’estudiant és el centre del model de formació.
  • L'estructura és modular que permeten obtenir resultats de la formació a curt termini.
  • És un model flexible per tal de facilitar l'adaptació a les necessitats dels estudiants.
  • L'avaluació és continuada per tal que l’estudiant pugui conèixer i regular el seu procés d’aprenentatge.
  • El material didàctic està dissenyat específicament per aquesta modalitat de formació i es presenta en diferents suports (paper, digital i web)
  • L'alumnat té un suport constant individualitzat des de la tutoria i per part del professorat.

El IOC compta avui amb plataformes LVMS (Learning Virtual Management System) amb operativitat contrastada, amb materials d'aprenentatge específicament dissenyats per a la no presencialitat i amb professorat expert en metodologies d'ensenyament a distància. Motius pels quals l'Institut Obert de Catalunya es constitueix com una referència important a l'hora de plantejar models educatius que hagin de respondre en major a menor grau a necessitats formatives d'alumnat que tingui dificultats per a un règim de presencialitat continuat, com pot ser el cas del centre educatiu d'aplicació proposat en la recerca.

 

2. Possibilitats de col·laboració.

Aquesta va ser la part de la entrevista més interessant ja que es tractava de posar damunt de la taula la possibilitat d'estudiar vies de col·laboració per a prestació de serveis d'aprenentatge no presencials entre el IOC i altres centres educatius públics de Catalunya.
El plantejament de sortida va ser exposar per un banda la singularitat, les necessitats formatives del futur alumnat del del centre educatiu d'aplicació proposat en la recerca i les implicacions des del punt de vista de disseny de l'arquitectura tecnològica per atendre a un model educatiu tipus blended-learning. Un alumnat que està sotmés a un calendari escolar afectat per les activitats de tecnificació i competició esportiva, i per tant amb una elevada mobilitat que li dificulta el seguiment de les activitats presencials planificades. Davant d'aquesta necessitat, es parteix de dos grans opcions de disseny:
  1. muntar, configurar i generar materials educatius on-line en una plataforma LVMS pròpia de centre.
  2. externalitzar (out-sourcing) la prestació de serveis de formació a distància.
Amb aquesta argumentació es vant traslladar dos preguntes bàsiques als responsables del IOC:
  • seria raonable proposar un model d'externalització de serveis?
  • tindria el IOC capacitat per assumir aquests serveis amb alumnat d'altres centres?
  • quines serien les condicions en què aquestes prestació es podria realitzar?
Les respostes donades i la conversa mantinguda al voltant d'aquestes tres preguntes simples es pot sintetitzar en les següents conclusions:
  • el IOC té voluntat d'actuar com a referent en l'oferta de materials i serveis de fomació no presencial.
  • l'ús de materials i plataformes ja existents per cobrir el mateix tipus d'oferta es pot considerar una optimització de recursos per part del mateix Departament d'Educació.
  • és previsible l'existència de dificultats administratives pel que fa a l'adscripció d'alumnat en dos centres educatius diferents (matriculat en un i avaluat en un altre, amb professorat presencial d'un i no presencial d'un altre, amb un expedient acadèmic en dos llocs diferents a la vegada...)
  • caldria analitzar amb molt més detall si les possibilitats normatives existents permetrien establir un conveni de col·laboració d'aquests tipus entre un centre públic i el IOC.
Com es pot apreciar, tot i que la possibilitat no es va descartar, certament presenta obstacles considerables i seria necessari abordar amb majors concrecions i seguretat administrativa els passos a donar. En el moment actual de disseny de centre no sembla possible avançar més en aquesta direcció.

Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 License

Marià Cano Santos (mcano@xtec.cat)