Entrevista IOC
L'entrevista amb els directius de l'Institut Obert de Catalunya (http://ioc.xtec.cat) es va realitzar el dia 1 de gener de 2008 a la seu del IOC al C/Sardenya núm. 420 de Barcelona. L'entrevista va tenir una durada d'1h30 i hi van participar el director del IOC i cap responsable del IOC a la DGEPAiE. L'entrevista va tractar sobre dos aspectes:
- el context educatiu del IOC, la seva evolució i la projecció de futur.
- les possibilitats de col·laboració entre el IOC i altres centres educatius per a la prestació de serveis d'educació a distància sobre plataformes virtuals d'aprenentatge.
1. El context educatiu del IOC.
L’ICESD ( eso i batxillerat )
Palau de Mar ( graduat en educació secundària )
L'FP Oberta
- graduat en educació secundària (GES)
- batxillerat
- preparació per a proves d'accés a cicles formatius de grau superior
- estudis de formació professional
Per aprofundir sobre la situació del IOC avui es pot consultar aquesta presentació realitzada pel seu director el 27 de juny 2008 durant la II Segona Jornada IOC resumint la realitat de l'IOC i els resultats d'una enquesta telemàtica d'opinió a més de 900 estudiants que es va passar entre finals de maig i principis de juny:
"La idea d’integrar-les en una única institució no pretenia només optimitzar recursos, homogeneïtzar criteris i sistematitzar processos, sinó que també pretenia impulsar l’oferta de noves activitats formatives i nous ensenyaments demandats per la societat i potenciar el posicionament institucional del Centre al territori per convertir-lo en un centre de referència.[...] L’IOC, com a nova organització, no es desenvolupa a partir de la idea de crear un centre idèntic al presencial però convertit en un format online, sinó que es conceptualitza com a una institució nova, única i singular.[...]En el món de la globalització i de la Societat del Coneixement i de la Informació l'IOC ha de tenir un paper cada vegada més rellevant en un dels objectius principals del sistema educatiu: la formació al llarg de tota la vida de les persones. I això ho ha de fer treient tot el profit possible de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació mitjançant l'aprofitament de l'experiència prèvia dels col·lectius que s'hi han trobat i sobretot establint sistemes d'ensenyament i aprenentatge molt flexibles i continuament renovats que assegurin l'assoliment d'aquest objectiu."
- L’estudiant és el centre del model de formació.
- L'estructura és modular que permeten obtenir resultats de la formació a curt termini.
- És un model flexible per tal de facilitar l'adaptació a les necessitats dels estudiants.
- L'avaluació és continuada per tal que l’estudiant pugui conèixer i regular el seu procés d’aprenentatge.
- El material didàctic està dissenyat específicament per aquesta modalitat de formació i es presenta en diferents suports (paper, digital i web)
- L'alumnat té un suport constant individualitzat des de la tutoria i per part del professorat.
El IOC compta avui amb plataformes LVMS (Learning Virtual Management System) amb operativitat contrastada, amb materials d'aprenentatge específicament dissenyats per a la no presencialitat i amb professorat expert en metodologies d'ensenyament a distància. Motius pels quals l'Institut Obert de Catalunya es constitueix com una referència important a l'hora de plantejar models educatius que hagin de respondre en major a menor grau a necessitats formatives d'alumnat que tingui dificultats per a un règim de presencialitat continuat, com pot ser el cas del centre educatiu d'aplicació proposat en la recerca.
2. Possibilitats de col·laboració.
- muntar, configurar i generar materials educatius on-line en una plataforma LVMS pròpia de centre.
- externalitzar (out-sourcing) la prestació de serveis de formació a distància.
- seria raonable proposar un model d'externalització de serveis?
- tindria el IOC capacitat per assumir aquests serveis amb alumnat d'altres centres?
- quines serien les condicions en què aquestes prestació es podria realitzar?
- el IOC té voluntat d'actuar com a referent en l'oferta de materials i serveis de fomació no presencial.
- l'ús de materials i plataformes ja existents per cobrir el mateix tipus d'oferta es pot considerar una optimització de recursos per part del mateix Departament d'Educació.
- és previsible l'existència de dificultats administratives pel que fa a l'adscripció d'alumnat en dos centres educatius diferents (matriculat en un i avaluat en un altre, amb professorat presencial d'un i no presencial d'un altre, amb un expedient acadèmic en dos llocs diferents a la vegada...)
- caldria analitzar amb molt més detall si les possibilitats normatives existents permetrien establir un conveni de col·laboració d'aquests tipus entre un centre públic i el IOC.
Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 License
Marià Cano Santos (mcano@xtec.cat)