Clic de les fotos
Margarita Fortuny i Balcells mfortun4@xtec.net

PAQUET D'ACTIVITATS D'ALGUNS DELS PRIMERS APRENENTATGES QUE ES FAN A L'ESCOLA
DESTINAT A MESTRES D'INFANTIL, D'EE I LOGOPEDES.
Com el Clic del Centre d'interès, el Clic de la Gravadora o el Clic dels Trencaclosques, cal personalitzar les activitats.

ACTIVITATS DE LECTURA I ESCRIPTURA ADREÇADES A EDUCACIÓ INFANTIL I ESPECIAL.

La primera activitat que fem a l'escola relacionada amb la lecto-escriptura és la de conèixer i reproduir
el propi nom i el nom de la resta de la classe.

Aquest CLIC DE LES FOTOS en permet personalitzar l'activitat a la nostra classe amb unes petites modificacions que estan a l'abast de tothom. No cal crear les activitats, únicament personalitzar alguns arxius.

Cal disposar del Clic versió 3.0 de F. Busquets.

S'han previst diferents tipus de CLIC DE LES FOTOS que cal escollir segons les vostres necessitats.

TIPUS DE LLETRA

NOMBRE D'ALUMNES

Cursiva
MAJÚSCULA

4 / 6 / 8 / 9 / 12 o 15 alumnes

DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS POSSIBLES

- CERCA LA IMATGE (Ratolí).
- CERCA EL SEU NOM (Ratolí).
- COPIA EL TEXT
(Teclat).
- ESCRIU AL DICTAT
(Teclat).

QUÈ CAL FER?
PROCEDIMENTS

1- Primer cal que creeu una carpeta amb un nom adient, per exemple "Clicfoto". Ubiqueu-la preferentment a C:\CLIC\ACT\Clicfoto.

2- Ara cal que trieu el paquet que us cal i el descarregueu desant-lo dins la carpeta creada.

3- Un cop fet això, descomprimiu el *.zip dins la carpeta que heu creat. Se us extraurà la carpeta que conté els arxius. Canvieu-li el nom per un de més adient, per exemple "Foto02a". (És millor que en el nom hi poseu una referència a l’any teòric d’entrada a l’escola, "02" en aquests cas, que el nom del curs, P3, ja que l’any següent caldria canviar-lo. La lletra "a" us servirà si n'heu de fer més d'un paquet per classe/escola.)

4- Visualitzeu el contingut de la carpeta amb l'Explorador del Windows. Els arxius que no cal modificar hi són compactats en el *.PCC. Executeu mf**fot*.pcc i feu una ullada a les activitats programades.

5- Feu una llista ordenada dels alumnes que heu triat ( entre 4 i 15 alumnes segons el cas).

6- Canvieu els arxius .GIF:

Escannegeu les fotos de la classe o feu-ne amb la digital, deseu-les amb una mida de 100x100 píxel en format GIF ( .gif). Deseu la foto de la primera criatura de la llista amb el nom Foto01.gif, la segona Foto02.gif i així successivament fins a fer-les totes. Els paquets de 4 i 6 fotos han estat pensats per a nens/nenes amb dificultats de visió per la qual cosa les imatges són de 200x200 px. i la lletra és més gran.

Els arxius puz*.gif seran trencaclosques a confegir, un per a cada paquet d'activitats. Trieu una imatge proporcionada 4 d'ample x 3 d'alt (proporció de la Mavica).

L'arxiu portada.gif és per a personalitzar el vostre paquet: creeu una imatge de les mateixes dimensions.

;-) Per tal de desar un arxiu .gif amb la mínima pèrdua de color, feu servir el PaintShopPro amb les opcions "89 entrellaçat".

7- Canvieu els arxius .TXT:

Obriu els fitxers de text i canvieu-ne el contingut escrivint-hi directament: en lloc de Nom01 cal escriure el primer nom,... Si heu triat les majúscules cal escriure-ho tot en majúscules. Si heu triat la cursiva cal escriure únicament l'inicial en majúscula. Tanqueu l'arxiu desant-lo amb el mateix nom. Us recomanem que no feu servir els accents si la mainada és molt petita i penseu fer servir les opcions de COPIAR i d'ESCRIURE; La dificultat amb el teclat fóra excessiva.

Els paquets de lletra cursiva fan servir la font "Memimas AltMedium" (majúscula d'impremta i minúscula cursiva).

Els paquets de majúscula fan servir l'"Arial".

8- Canvieu els arxius .WAV:

Editeu els arxius sonors. Cliqueu l'arxiu amb el botó secundari del ratolí i escolliu gravar. Premeu el botó vermell i enregistreu el nom que toqui. Comproveu que ha quedat bé i deseu-lo amb el nom d'arxiu predeterminat: So01, So02,...(S'ha triat una propietat de qualitat alta a fi de no distorsionar la veu: 44.100Hz; 16Bit; Mono; 86Kb/s. Comproveu-ne la propietat abans de gravar).

Enhorabona, ja heu acabat! Només cal clicar
mf**fot*.pcc
i podreu treballar-hi sense entrebancs.

Opcions avançades

1. Compactar de nou: Si voleu compactar de nou les activitats (recomanable) executeu l'aplicació CLICPAC començant per descompactar *.PCC i tornant-lo a compactar començant per Mffot * .pac.
  2. Accés directe: Tant en un cas com en l’altre us aconsellem que creeu un accés directe del *.PCC i el situeu a l’escriptori o al grup del Clic. Podeu associar-hi la icona Fotos.ico que hi ha a la carpeta.
  3. Més paquets: Si us calen més paquets heu de repetir el procés des del principi, començant per crear una nova carpeta (p.e. Foto02b)
  4. Control de les activitats: Com sabeu el programa CLIC permet portar un control de les activitats realitzades per cada nen o nena individualment, de manera que es pugui avaluar el seu treball.