enrere

ESTUDIEM ELS PERSONATGES

Proposem un treball una mica més avançat que ens pot servir per introduir l'anàlisi dels personatges a les novel.les.

Per entendre els personatges i  per saber com són  podem treballar des de diversos angles:

- 1. Quins mots utilitza l'autor per dir-nos què fa un personatge?  (Discurs)

Per exemple, es diu que en Vernon Dursley "va suposar que era una moda ridícula que acabava de sortir" quan veu gent vestida amb capes. Després es "va enfurismar quan va veure que n'hi havia un parell que no eren gens joves". I encara durantt el matí "va escridassar cinc persones" (p.9)

Aquests tres exemples ens volen mostrar quina és la manera de pensar del Senyor Dursley sobre la gent que l'envolta. És contrari a les innovacions en els joves i els ho perdona perquè són joves, és intolerant amb les extravagàncies de la gent grent i es dirigeix als altres de forma violent.

- 2. Quines accions fa el personatge? (Acció)

Segons què faci un persontage podrem treure conclusions sobre com és:

En Dudley està en un atac de rebequeria (p. 8), no vol fer un petó al pare, llança els cereals contra la paret i el seu pare somriu i li troba les gràcies.

Les accions del Dudley ens indiquen que és un noi rebec, poc amable i gens afable.

- 3. Com és el personatge? (Descripció)

Què ens diu l'autor sobre les característiques d'un personatge?

La senyora Dursley és descrita com "prima, rossa, i si fa no fa tenia el coll el doble de llarg del que és habitual, la qual cosa  li era molt pràctica a l'hora de passar-se el dia espiant els veïns per sobre de les tanques".

Amb aquesta descripció podem deduir com és la senyora Dudley ja que la descripció física està focalitzada en uns aspectes concrets que ens fa concloure que és tafanera (pel coll llarg i com l'usa) i que ser rossa i prima la fa ben oposada al seu fill i marit.

4. Com t'imagines la resta del personatge amb aquestes dades? (Dibuix)

Com dibuixaries el personatge sencer amb aquestes dades, com l'interpretaries en teatre, qui escolliries per fer-lo en un càsting... (I, evidentment, cal una crítica dels actors triats a la pel.lícula!)

5. Com reaccionen els altres personatges amb el que estem estudiant?  (Reaccions)

El Senyor Dudley reacciona amb ell seu fill rient i considerant-lo "un dimoniet" (el diminutiu implica afecte).

D'aquí deduïm que li consenteix tot, cosa que es veurà més endavant amb l'episodi dels regals d'aniversari i el terror que inspira en els seus pares. S'ha convertit en un tirà gràcies  a les reaccions dels pares, que li han deixat passar tot i l'han mimat excessivament.

ESTUDIEM ELS PERSONATGES SEGONS:

DISCURS, ACCIÓ, DESCRIPCIÓ, DIBUIX, REACCIONS

Són les  DiADeDiR

Amb l'exemple de les DiADeDiR,  podem proposar d'estudiar altres personatges, els podem repartir la feina entre tots els alumnes, de forma que cada equip faci un personatge i després posar-ho en comú.