HARRY POTTER                                                                                                    UN MAG DE TERRAMAR

PREGUNTES PER CAPÍTOL     Artús. La pedra de la llegenda.

1. On passa l’escena? Què fa Merlí? Què porta el gos a la boca?

2. Sabem el secret que la tia Alice ha explicat a Artús? Per què no ens ho diuen?

3. Què fan Serle i Artús? Quin problema sorgeix? Què et recorda l’enfrontament amb els toros? Què s’ha descuidat Artús?

4. Justifica el títol. Per què escriu en llatí?

5. Quines són les obligacions d’un jove noble? Com està dividida la societat de la Terra Mitjana? Quin és el càstig d’Artús? Quins són els de la gent? Què fan normalment els nois de tretze anys en aquesta societat? Què vol fer Artús?

6. Busca a l’enciclopèdia qui era Ricard Cor de Lleó. Què és el delme? Com se’n diu ara d’aquesta qüestió? Per què anaven a Jerusalem? Busca Jerusalem a l’atles. Què passa entre gal.lesos i anglesos? Busca en un mapa on és Gal·les. comenta l’últim paràgraf de la p. 31

7. Quina relació estableix Artús entre anatomia i pensaments? Creus que la ciència moderna també estableix aquesta relació?

8. Quines creences tenen sobre el plor dels nadons? Què pot significar l’episodi del pastís de colom?

9. Com castiguen les persones? On volen anar Artús i Gatty? Què cacen els gossos i què en fa Artús? Què fa Artús a Tumber Hill? Què vol dir "secundogènits"? Què en sabem, o què ens imaginem del secret que Lady Alice li confià?

10. Qui explica històries i quan acostumen a fer-ho? Quina funció tenen aquestes històries? Quina història explica Nain? Què n’opines?

11. El poder dels noms: quins noms coneixes que tinguin "poder"?

12. Com funciona un "estaferm"? Què sabem més del "secret"?

13. Què són els versicles de la Bíblia? Comenta p. 49: "N’hi ha que .... Déu". Què expliquen sobre la igualtat? Què són els Salms? Quants llibres tenien en aquesta societat? Quins són els costums sobre el llegir i l’escriure? Com es feien els llibres?

14. Com arreglen les habitacions? Com és l’escriptori d’Artús? P.56

15. Les creences en els números i la seva simbologia són ben esteses. Quins números recordes com a "magics"?

16. Quina relació té aquest capítol amb l’anterior? I els teus jocs de tres quins són?

17. Qui és Black Annis?

18. Què mengen? De quina peça de vestir parlen’

19. L’armadura: col·loca cada nom a la part adequada.

20. Què és una obsidiana? Què signifiquen "els llocs de pas"? Quin és el color safrà? Què li regala Merlí a Artús? Què n’ha de fer?

21.Quina fa servir Artús per escriure...?Què ha de fer Artús amb la llança? P.69 "El que vol i el que li convé no sempre coincideixen" : comenta-ho. Què vol fer Artús?

22.Què ha passat? Per què diuen "Visca el rei"? Quins rituals han d’acomplir? Quant ha trigat el missatger des de Londres? Quina distància pot ser? Què passa amb Serle i Tanwen? [atenció: indici] Quina opinió tenen a Caldicot de la monarquia?

23. Què li passa al missatger del rei?

24. Què aprecien més per menjar?

25. Què pensen del rei Joan a Caldicot? Què li fan al missatger? Quin valor apreciaven del rei Ricard? [honestedat, p. 78] Per què aprecien tant les fruites mediterrànies? "jihad" i "croada": defineix els mots i esbrina algun fet històric al respecte.

Com va ser fet el casament dels pares d’Artús? A quina edat es prometien? Què significa per Artús "tenir cua"?

25. Què pot ser la pedra per a Artús?

26. On viu Merlí? Què passa amb la gent "diferent" d’aquesta societat?

27. Què han fet amb la campana? Per a quines coses servien les campanes?

28. [Atenció a l’original anglès es parla de milles] Quina llengua parles a Gal.les? Es paral avui, encara? Què creuen que el venedor els ha robat? Per què aprecien un retrat?

[atenció: casa de Merlí p. 87] Què preocupa Artús?

29. Per què la salut és el regal més preciós?

30. Què fan amb el porc? Per què s’enfada Serle amb Artús? Què s’insinua sobre Tanwen? [2n indici] Per què hi ha divisió de feines segons les famíles?

31. Què hi ha a la pedra’ Quin objecte d’avui podria ser la pedra?

32. Per què està sol Artús?

33. p. 101. A què fa referència "el cigne i Artús"? D’on eren els dracs de la pedra? Com diu Merlí que es deia el rei de la pedra? p. 104 Com és l’escut de Caldicot? p. 105, quina és la història que explica Merlí? D’on és? Amb quins arguments renyen Artús?

34. Quina és la nova escena de la pedra? Qui són Uter i Ingerna? I Gorlois? Què passa? Què mengen al banquet del rei? [p.108-9]

35. Fes la llista dels insults. Per què Gatty no té més roba que la que porta posada?

36. Quins jocs fan la nit de Tots Sants? Què canten? Quanta gent viu a Caldicot? [60 persones] Qui deuen ser Gurg, Gassagull, Maledictus i Benedictus?

37. Què passa a la pedra? [escena de la suplantació i concepció del rei Artús] Per què aquesta escena està posada per part de l’autor després de Halloween? Quina relació hi pot haver?

38. Què signifiquen els Sant Estranys? Què ens vol dir l’autor amb aquest episodi? Què vol dir "escolàstic"?

39. Què s’explica? [la suplantació]

40. Qui eren Pere Abelard, Pietro Lombardo, John de Salisbury? Busca-ho a l’enciclopèdia. Quins colors feien servir per a les parets? [p.135] Què ensenya Oliver a Artús? Quins exemples posa?

41. Quin és el mite de Narcís? Què ha de ser l’escriptura? [p.139]

42. Què et fa suposar aquest capítol?

43. A quina data està situat aquest episodi? [1199]

44. Quines creences tenien sobre l’origen de les malalties? Què és una curandera? Quina és la cura que dóna?

45. Què fan servir per fer els medicaments?

46. Què significa la cançó?

47. Busca el significat: ausberg, pica, cànem, verga, estadi, freixe, paó, osca, gralla, braçal. Informa’t sobre el tir amb arc. Quin ritual acompleix Artús amb les fletxes noves?

48. GEL : Per què aquest títol?

49. Qui bateja el nen? Ens diuen el nom? Per què?

50. Sabeu el significat del vostre nom? Qui farà una visita a Caldicot? Quina és la família reial?

51. Hooter: gos negre grandiós. Busca al diccionari: carcaix, fenc. Què s’emporten per menjar? Quina és la disputa entre Serle i Artús? Quins són els costums successoris i d’herències?

52. Què hi ha a la pedra’ Què significa? Busca "tudó" al diccionari. Com es diu el personatge de la pedra? Com és la "bèstia"? Qui és l’Artús que surt a la pedra aquest dia?

53. Què passarà amb Lluc? Què representa la pedra?

54. Com mor Lluc? Quins rituals fan? Com es diuen els altres nens que van morir? A qui fan referència? Busca "astràgals". Per què Artús vol fingir que no sap llegir i escriure tan bé?

55.Busca els mots següents: vinca (171), llavi leporí, rossí, gual. Busca una frase que expliqui què és la pedra per a Artús. Què proporciona la veritat segons Merlí? Què hi havia –i hi ha- d’important a Oxford?

56. Què represnta el somni?

57. Qui son Sir Hèctor i Keu, a la pedra? Què li passa a Uter?

58. Quina explicació dóna la tia Alice a la rabada d’Artús? Expliquen el secret que tenen en comú? Què vol dir que un petó sigui "une fleur de souvenance"?

59. Qui va a Tumber Hill i què hi fan? Què és una paradoxa? Quins són els costums de casament? Què és un estaferm? A què juguen en el camp de pràctiques? Busca al diccionari: justacossos, rodella. Quin és el joc final? [es pot fer a classe] Per què compten els punts de la prova de llengua?

60. Què és un epitafi?

61. Vocabulari: corser, ausberg, casc, gualdrapa, astor. Es barreja la història de la pedra i la realitat, què significa?

62. Cada quan es renten els cabells? Què han de fer abans per poder-los rentar? Amb què es fa? Pregunta-ho als professors d’experimentals o de tecnologia com s’ha de fer el sabó. Què representa per Gatty i Artús el salvament de Sian?

63. Busca al dicc. baia i xarpellera. Com es diu la filla d’Uter? Què en saps? Què faran per desempallegar-se d’Uter?

64. Què era la rabada d’Artús?

65. Què veuen sobre el cervell?

66. Busca: esgüell, tèrcia. Què passa amb Serle i Tanwen?

67. Qui mor a la pedra? [Uter]

68. A Caldicot, coneixen el rei Uter?

Es pot proposar als alumnes d’escriure epitafis: per a una persona propera, per a un famós, un animal de companyia...

69. Busca "tell" al diccionari. Què et fa pensar el diàleg entre Ingerna i l’encaputxat? Què representen els dracs?

70. Com funciona la justícia a Caldicot? Què n’opines?

71. Com són els escuts que es descriuen? Dibuixa’ls. Quina relació té aquesta escena amb el capítol 70?

72. Busca: íncub, mitra, bàcul, arquebisbe. On és Canterbury? Quina importància té? Qui busquen? Què han de fer?

73. Què significa la profecia?

74. Quina relació s’estableix entre sons i escriptura? Com s’anomenen els mots que sonen igual? On aniran Artús i Oliver?

75. Com es fa la crida a la Croada? Què tindran a canvi els croats? Quines coaccions reben? Què passarà si marxen els homes?

76. Artús: què vol dir aquest nom? Qui arriba a Caldicot? [Lady Alice] Ella fa màgia amb les roses?

77. Quin personatge nou arriba? Què vol fer Artús amb la Croada? Què diuen que hi van a fer a les Croades, per sobre de tot? Què fan Artús i Sir William?

Busca "esmussar"

78. Com està Artús?

79. Busca "aranyó". Quin Artús surt a la pedra? En qui es transforma? Quina escena crucial es prepara?

L’Artús de la pedra pot ser l’Artús de Caldicot? Quin significat pot tenir tot plegat?

80. Què passa? Què vol dir "justar"? Qui guanya? És normal aquesta escena?

81. Què fa el pare d’Artús per ajudar els vilatans a l’hivern? Quin jurament compleix fent això? Què li passa a Tanwen? Qui és el pare?

Busca: pantalons de fustany, fer la llesca, panerola

82. Què no els deixen fer als vilatans sota pena de multes?

83. Què fa Artús com a regal? Quants?

84. Quina escena famosa esperem?

85. Busca: becades, alosa. Fes la relació de totes les paraules que es poden fer servir per tllar i servir la carn. Per què poden servir avui dia aquests mots?

Què se sap finalment? Quin serà el càstig de Serle? Què passa amb la pedra?

86. Quina distància hi ha fins a Londres per als viatgers de la pedra? Transforma-ho en mesures angleses.

87. Nadal: com el celebren a Caldicot? Què fa Merlí? Quantes cordes té un violí normalment? [atenció a l’original diu "fiddle" que es correspon a la forma d’anomenar un violí tradicional a Irlanda i en la música "country", actualment] Què significa Nadal per Artús?

88. Busca "clepsa". Com es fa la cerimònia d’armar cavaller?

89. Quina "equivocació hi ha a la làpida? Quan diuen que s’acaba el segle? Discuteix-ho.

90. Per què encenen fogueres? Com celebren el pas de l’any?

91. Diferències entre "torneig" i "justa". Quina escena famosa té lloc?

92. Quin passatge bíblic ha de tenir en compte Artús?

93. Quanta gent dorm al saló? Què passa amb l’espasa i els personatges de la pedra? [escena pre-monitòria]

94. Què farà Artús? Qui ho ha decidit? De qui és fill Artús? Què indicava l’escena de la pedra del capítol 93? Com funciona la família d’Artús? (arbre genealògic) Comenta el darrer paràgraf del capítol.

95. Quin títol podríem posar a aquest capítol?

96. Quan s’acaba el cicle nadalenc? Quin era el secret entre Artús i Lady Alice? Què passa amb les ovelles? Per què hi ha sang a la neu?

97. Qui era l’encaputxat de la pedra?

98. Què haurà de fer Artús tot seguit? Què s’ha d’emportar?

99. Fan les paus Serle i Artús? Per què? Què significa "tenir una causa i un nom"?

100. Quin significat té l’estel polar? Per a què serveix l’estel polar?

 

tornar

HARRY POTTER                                                   UN MAG DE TERRAMAR