tornar 

SMADJA, Isabelle. Les raisons d'un succès. Sociologie d'aujourd'hui. PUF. Paris: 2001. (134 pàgines)                                                                                      [Les raons d'un èxit]

Isabelle Smadja és professora de filosofia i doctora en estètica. El llibre ha estat publicat dins la col.lecció Sociologie d'aujourd'hui de l'editorial Presses Universtaires de France, que inclou habitualment autors i temes actuals.

 L'autora es planteja analitzar el perquè de l'èxit dels llibres de Harry Potter. Es pregunta per l'èxit a escala mundial que han tingut aquestes novel.les.

 La tesi que desenvolupa l'autora parteix de l'anàlisi d'una paradoxa que considera que és a la base de les novel.les: aparentment situats en el món de la màgia, J.K. Rowling construeix un relat basat en la racionalitat i la lògica, sembrat de crítica, d'humor i d'oposició entre dos móns, aparentment diferents. El fet que J.K. Rowling presenti l'obra com una rondalla no exclou en cap moment un transvassament de valors, pel fet de desgranar elements de l'imaginari i de l'inconscient dels humans.

 En forma d'assaig, Smadja condueix l'anàlisi a partir de les coordenades següents:

1.      Rondalles, màgia i bruixeria en el món modern.

2.      La funció estètica de la màgia: els diferents nivells de lectura.

3.      Anàlisi psicoanalítica: somnis, figures paternes.

4.      Valors i funció pedagògica.

 Isabelle Smadja condueix l'anàlisi tot  demostrant un profund coneixement de l'obra de J.K.Rowling i sabent que encara manquen tres volums per completar el periple, sense escatimar, quan cal, el fet de mostrar algun dels punts febles o per resoldre que contenen les aventures de Harry Potter. Les citacions hi són sovintejades, la relació entre els quatre llibres publicats, també. El marc ideològic en el qual es basa és profusament documentat amb referències bibliogràfiques que cita.

 És interessant la lectura d'aquest llibre pel fet que fa una anàlisi seriosa i a la vegada amena dels llibres de Harry Potter. Ajuda a conèixer una mica més el perquè de l'èxit de lectors, perquè els nois i noies preadolescents s'hi troben bé amb la lectura, perquè arriba a tants lectors, més enllà dels més joves. Tothom es pregunta –lectors, ensenyants, pares, escriptors, periodistes, editors- quina és la fórmula que s'ha emprat per construir Harry Potter. Smadja ajuda a entendre aquest procés anant a fons d'alguns dels elements estrictament literaris, fent una anàlisi dels ingredients, pouant referències en la ideologia del segle XX, cercant els elements actualitzen el tractament de l'imaginari col.lectiu del món de la fantasia i posant de manifest la resolució dels conflictes entre el món dels somnis i la realitat. La recerca dels valors que transmet l'obra de J.K. Rowling és un dels apartats que pot tenir més interès per pedagogs i sociòlegs, pares i ensenyants.

  Marta Ibàñez

Sabadell, 7 de gener de 2002.  

 

Harry Potter vist per Isabelle Smadja.