|
|
OBJECTIUS DIDÀCTICS
- Conèixer diversos poetes catalans i castellans, i la seva poesia.
- Llegir poemes en silenci i després de manera expressiva o musicats.
- Apreciar la poesia .
- Saber buscar informació i material sobre el tema a través de llibres i recursos TIC.
- Aprendre a estructurar un treball.
- Organitzar la feina per a treballar en grup.
- Utilitzar el programa PowerPoint.
- Exposar oralment un treball.
- Tenir cura en la presentació escrita d'un treball, tant en l'aspecte formal com en el contigut.
CONTINGUTS
DIMENSIÓ COMUNICATIVA Parlar i conversar
- Interès per participar en les converses i per expressar-se amb claredat i
bona pronúncia.
- Exposicions a partir d’un guió, esquema, imatge o bé utilitzant com a suport
programaris de presentació.
- Ús de llenguatges no discriminatoris i que respectin les diferències de
gènere.
Escoltar i comprendre
- Comprensió de textos escrits i audiovisuals.
- Reelaboració i explicació de manera sintètica d’exposicions o explicacions
que ha fet alguna persona o bé que s’han escoltat o s’han mirat a través
d’algun mitjà audiovisual, amb especial atenció quan el procés de recerca
s’ha fet amb l’ús de les TIC.
- Capacitat crítica per comprendre allò que s’ha escoltat i fer-se preguntes a
partir dels continguts exposats.
- Interès, atenció i respecte per les intervencions dels altres.
Llegir i comprendre
- Lectura i interpretació de poemes per a saber
extreure’n la idea principal.
- Lectura en veu alta de manera que s’ajusti el to de veu, la velocitat i
l’entonació .
- Recerca d’informació en un llibre o enciclopèdia.
- Utilització d’Internet per buscar informació: coneixement dels cercadors més
habituals, coneixement de les adreces de més ús, capacitat per captar
informació a partir d’enllaços i d’organitzar-la per fer-ne un treball personal.
Escriure
- Coneixement i aplicació de l’estructura que determina la presentació d'un treball sobre la biografia i obra d'un autor.
- Consolidació d'estratègies adquirides en cursos anteriors en el procés
de producció de textos: pensar (intencions, destinatari, contingut possible),
escriure (tenir present la intenció, llegir la part escrita per saber com
continuar, afegir-hi o treure idees, treure’n), revisar (comprovar si respon a
la intenció primera, fer-ne una lectura en veu alta per comprovar-ne la
coherència i la cohesió, i modificar el text a partir de treure, afegir-hi o
inserir-hi fragments).
- Coneixement dels recursos TIC : del programari de
tractament de textos, d’edició gràfica i de presentacions i de dibuix que
permeti elaborar-hi textos, fer-hi esquemes o mapes conceptuals i inserir-hi
imatges i àudios.
- Interès per la bona presentació dels textos escrits i per aplicar-hi els
coneixements apresos.
DIMENSIÓ LITERÀRIA
- Audició i visionat de productes audiovisuals adequats a l’edat per fomentar i
potenciar el gust estètic.
- Lectura conjunta guiada per aprofundir en el sentit del text, comparar autors
i aprendre a interpretar el llenguatge literari.
- Adequació del to, l’entonació i la modulació de la veu en lectures públiques,
de manera que atregui l’atenció de l’oient i siguin entenedores.
- Participació en les converses, debats o presentacions de llibres al grup
classe.
- Expressió d’impressions personals després de les lectures i adopció d’una
posició crítica.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Competència comunicativa lingüística i audiovisual : saber comunicar oralment (conversar, escoltar i expressar-se) per escrit i amb els llenguatges audiovisuals, fent servir les tecnologies de la comunicació , amb gestió de la diversitat de llengües, amb l'ús adequat de diferents suports i tipus de text i amb adequació a les diferents funcions.
-
Tractament de la informació i competència digital : Dominar les destreses relacionades amb el raonament per organitzar la informació, relacionar-la, analitzar-la, sintetitzar-la i fer inferències i deduccions de distint nivell de complexitat; en definitiva, comprendre-la i integrar-la en els esquemes previs de coneixement. Comunicar la informació i els coneixements adquirits emprant, de manera creativa, recursos expressius que incorporin, no solament diferents llenguatges i tècniques específiques, sinó també les possibilitats que ofereixen les tecnologies de la informació i la comunicació.
-
Competència d'aprendre a aprendre : Aprendre a obtenir informació -tant individualment com en col·laboració- i, molt especialment, per a transformar-la en coneixement propi, relacionant i integrant la nova informació amb els coneixements previs i amb la pròpia experiència personal i sabent aplicar els nous coneixements i capacitats en situacions semblants i contextos diversos.
-
Competència d'autonomia i iniciativa personal : Proposar-se objectius i planificar i portar a terme projectes individuals o col·lectius. Poder reelaborar els plantejaments previs o elaborar noves idees, buscar solucions i portar-les a la pràctica. A més, analitzar possibilitats i limitacions, conèixer les fases de desenvolupament d'un projecte, planificar, prendre decisions, actuar, avaluar el que s'ha fet i autoavaluar-se, extreure'n conclusions i valorar les possibilitats de millora. Adquirir d'habilitats socials per a relacionar-se, cooperar i treballar en equip: posar-se en el lloc de l'altre, valorar les idees d'altri, dialogar i negociar.
CRITERIS D'AVALUACIÓ
- Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en
el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar
interès i respecte quan parlen els altres.
- Realitzar exposicions orals de textos memoritzats o de producció pròpia
referits a coneixements, vivències o fets, adaptant el to de veu o el gest a la
situació comunicativa, i amb utilització d'imatges o audiovisuals, si la
situació ho requereix.
- Comprendre i extreure informacions rellevants de textos escrits i
audiovisuals adequats a l'edat i presentats en diferents suports.
- Haver mecanitzat que abans d'escriure s'ha de pensar i, un cop escrit, s'ha
de revisar.
- Mostrar coneixement de l'ortografia de base i de les normes ortogràfiques
més bàsiques en algunes o en la majoria de les produccions.
- Interès per aplicar els coneixements apresos a la lectura i a l'escriptura i per
la bona presentació dels treballs.
- Comprendre que la llengua és un instrument de comunicació, per aprendre i
apropar-se a altres cultures, que hi ha diversitat de llengües i mostrar
respecte per totes.
|
|
|
|