La
descripció a 1r. "El drac de Sant Jordi"
* Les cares i els noms dels nens
estan difuminats per tal de preservar la seva intimitat"
1ª sessió: Treball previ de la descripció
, oral i escrita
a) Treball previ del tex oral a partir del joc d’Endevina-endevineta:
b) Treball previ del text escrit a partir del joc
de Pistes:
2ª sessió: Descrivim una rosa 1. Fem una observació del natural d’una rosa. 2. Entre tots busquem els “trets característics”. Aquesta expressió havia sortit en la sessió anterior; recordem que es tracta de les propietats fonamentals d’allò que descrivim, i que ho fan diferent d’altres coses, animals... |
La mestra va formulant preguntes per guiar la descripció:.
Què és? Com té la tija? Com són els pètals? (color, textura, tamany…) Què sentim al olorar-la? Què sentim al veure-la? 3. Anem recollint totes les idees que han anat sortint i després
les ordenem, escrivint frases curtes.
4. Posem el títol. |
3ª sessió : Descrivim un drac
Consultem descripcions en llibres. Una és al llibre de “El drac de Sant Jordi”. Aprofitant l’exposició de Sant Jordi muntada a l’escola, sortim a observar els diferents dracs que s’hi troben ( dibuixats, en reproducció de pintures, en maquetes, escolpits…Comentem quins són els trets que més destaquen en cada drac. Un cop a l’aula, demanem a cada nen que s’imagini el seu drac, que pensi com vol que sigui, quin cos ha de tenir(forma, color…) què menja, on viu, quines cose importants fa, com és el seu tarannà, … Després , la mestra recorda com vam escriure la descripció de la rosa ( com vam escriure les frases, com les vam ordenar , i els aspectes fonamentals de puntuació. Finalment , cada nen escriu la seva descripció. Els companys del grup la llegeixen i es van fent correccions entre ells, fins que es dona el text per bó. Un cop acabat el treball de text, els nens fan un dibuix que ha de ser fidel a les característiques descrites en l’escrit. |
|
La
reescriptura a 2n . "Escrivim una notícia"
* Les cares i els noms dels nens
estan difuminats per tal de preservar la seva intimitat"
1ª sessió: Activació
de coneixements previs i anàlisi del tipus de text
En una sessió amb tota la classe, parlem del que sabem de les noticies dels diaris. A partir de tres notícies diferents, analitzem l’estructura d’aquests tipus de text: D’entrada, ens fixem en els aspectes formals
També analitzem l’estil del llenguatge:
Analitzem l’estructura interna, el contingut: Observem què es troba dins l’explicació d’una noticia i veiem que sempre trobem resposta a aquests apartats: - QUÈ passa?
Aquesta activitat es bàsicament oral, tot i que anem recollint a la pissarra les idees principals. Al finalitzar , la mestra llença la proposta següent: Ens inventem una notícia? |
|
2ª sessió: Escrivim
noticies
Treballem amb la meitat de la classe (13
nens).
- Els nens escriuen individualment la noticia
que abans han explicat, i en fan el dibuix (la foto). Fem revisions per
veure si hi són presents tots els elements necessaris ( què,
qui, com, quan…) i si la noticia s’enten.
- Finalment, cada nen llegeix en veu alta
la seva notícia als altres i entre tots analitzem si la notícia
s’enten, així com la presència dels elements clau.
|
|
3ª sessió: Escrivim
la llegenda de Sant Jordi en format de notícia
La mestra llegeix un llibre sobre
La llegenda de Sant Jordi, i fa als nens la proposta de escriure una notícia
sobre algun dels aconteixements rellevants que passen a la història.
Entre tots, pensen títols que podria tenir la notícia
( això provoca una discussió sobre el fet de que alguns títols
són més suggeridors que d’altres, n'hi ha que ja expliquen
molt…)
Per parelles, a partir d’un format donat, els nens escullen un dels títols ( han quedat quatre) i es posen a escriure la notícia. Les consignes per la treball de text són: - Escollir un títol adient
La correcció es fa amb la mestra, i es deixa per una sessió posterior el fet de passar en net el text, que ja farà cada nen de forma individual. |
|