INTRODUCCIÓ
OBJECTIUS GENERALS
CONTINGUTS
PRIMER CURS
SEGON CURS
OBJECTIUS TERMINALS
INTRODUCCIÓ
La multiplicitat d'elements artificials dels quals s'ha envoltat l'ésser
humà per millorar la seva qualitat de vida, ha necessitat un procés
d'elaboració abans d'arribar als usuaris. En aquest procés,
hi intervenen diferents professions i es desenvolupa en distintes etapes.
El dibuix tècnic hi aporta la rigorització del pensament de
les formes i a la comunicació de les idees, a l'acció i el resultat
de representar els objectes i els hàbitats.
En aquesta representació és necessària la racionalització
i la sistematització que dóna sentit al llenguatge gràfic
objectivat del Dibuix tècnic, amb les seves pròpies lleis específiques,
que permeten modelar la realitat i copsar-la empíricament.
El Dibuix tècnic aglutina una sèrie de continguts relacionats
amb la representació objectiva molt aplicables a activitats de tipus
tecnicocientífic, i també a d'altres de tipus expressiu, creatiu
i estètic. Esdevé instrument de pensament i de comunicació.
Això justifica que el Dibuix tècnic sigui matèria de
tres modalitats del Batxillerat: Arts, Tecnologia i Ciències de la
naturalesa i de la salut.
El caràcter instrumental del Dibuix tècnic, el fa imprescindible
tant en la formació acadèmica com en els posteriors exercicis
professionals.
La matèria té com a eix principal la racionalització
de les formes i els espais de la realitat, percebuts com un món visual
complex, heterogeni en elements pluralment interrelacionats. L'exercici de
l'abstracció és el puntal bàsic per superar les dificultats
que emergeixen en les activitats de lectura de les imatges de la realitat
tridimensional en el pla, i encara més en les activitats de producció
d'aquestes representacions tècniques.
L'accés a l'abstracció presenta dificultats, i s'ha de facilitar
amb mètodes perceptius i reflexius dinamitzats per una pedagogia imaginativa.
Els objectius que proposa la matèria s'han d'assolir a partir d'un
diàleg constant entre teoria i experimentació, entre deducció
i inducció, per integrar la conceptualització imprescindible
a l'aplicació gràfica que li dóna sentit i que implica
el domini dels recursos materials. Una aplicació que és exigent
amb la pertinença del mètode emprat i amb l'economia de recursos,
i que en l'actualitat es troba immergida en una dinàmica de canvi deguda
a la introducció creixent del suport informàtic en el Dibuix
tècnic.
És en aquest aspecte que caldrà donar als mitjans informàtics
aplicats al Dibuix tècnic la importància tant conceptual com
procedimental que tenen. Els programaris de dibuix assistit per ordinador
i les seves possibilitats hauran de ser coneguts pels nois i noies. Saber
el que aquest mitjà els permet fer els pot fer augmentar les seves
inquietuds i el seu interès per la matèria.
La metodologia de treball s'encaminarà a resoldre les tasques que fins
ara havíem fet amb estris de dibuix tradicionals, a través de
programes de dibuix assistit per ordinador. Això no vol dir que s'abandoni
aquesta manera de fer, però sí que caldria substituir-la en
determinats casos per tal d'aconseguir millors resultats tècnics i
gràfics.
Tampoc no s'abandonarà el dibuix a mà alçada, ja que
es practicarà sobretot a l'apartat que fa referència a la croquització
i a la realització d'esbossos, així com en els exercicis de
lectura i interpretació de representacions bidimensionals i tridimensionals.
Pel que fa als continguts de la matèria (conceptuals, procedimentals
i actitudinals), es divideixen en tres apartats que es corresponen transversalment.
El primer apartat es refereix a la projecció mental del rigor geomètric
sobre les formes i espais que permet operativitzar la seva aprehensió
i especulació. Es constata que precisament és en els continguts
procedimentals que aquest apartat té més preponderància,
perquè inclou els procediments que bàsicament s'instrumentalitzen
en el treball inductiu.
El segon apartat en cadascun dels tres blocs de continguts fa referència
a les codificacions i sistematitzacions geomètriques. L'inventari d'elements
i relacions l'aporta el model geomètric euclidià i l'amplia
la geometria projectiva amb concepcions i recursos útils al pensament
gràfic. Prossegueix la geometria descriptiva, que sistematitza les
traduccions entre la tridimensionalitat i la bidimensionalitat. Per últim,
en aquest apartat es recull l'aspecte de normalització necessari perquè
el dibuix tècnic esdevingui un eficaç canal de comunicació.
Òbviament, els continguts conceptuals encapçalats com a Llenguatge
gràfic i geomètric es corresponen i s'operativitzen especialment
en el conjunt de procediments "Ús del llenguatge gràfic
i geomètric".
Els continguts del tercer apartat de cada bloc fan referència a la
instrumentalització de la matèria per a la producció
de descripcions i representacions amb diferents característiques i
intencionalitats. Indica, per tant, d'una banda, mètodes i estratègies
projectuals, i de l'altra, els elements que permeten la materialització:
estris, materials i tècniques.
La programació de la matèria en dos cursos s'ha estructurat
de manera que en el primer curs s'introdueix a l'alumnat el llenguatge gràfic
necessari per a la comunicació d'idees i el rigor en el pensament de
les formes. És un curs on es focalitza el coneixement i aplicació
de les formes geomètriques planes, la codificació de vistes
dièdriques i la representació perspectiva de formes tridimensionals.
L'alumnat haurà de familiaritzar-se amb l'instrumental i les tècniques
pròpies del dibuix tècnic i començarà a resoldre
problemes de construcció de formes bidimensionals i de representació
de cossos i espais a partir de dades. En acabar aquest primer curs, haurà
de ser capaç de descriure, tant de forma oral com escrita, els processos
de construcció de formes geomètriques i també a interpretar
representacions tècniques codificades amb els sistemes de representació,
especialment en perspectives, aplicant les normes i la simbologia pròpies
del Dibuix tècnic.
Es treballarà conjuntament amb estris tradicionals de dibuix i amb
mitjans informàtics, per la qual cosa caldrà que, com a mínim,
una tercera part de la temporització de la matèria es desenvolupi
a l'aula d'informàtica.
La selecció de continguts del segon curs ha de permetre aprofundir
i ampliar els ja treballats. És un curs en què s'aprofundirà
en la conceptualització de la geometria de les formes i en l'operativitat
amb els sistema dièdric de representació, tant pel que fa referència
al vessant disciplinari propi de la Geometria descriptiva, com la seva aplicació
en la representació tècnica inherent als processos de projectació.
En acabar aquest segon curs, els nois i les noies hauran de ser capaços
de representar cossos i espais, de manera que quedin explicats, tant a nivell
formal, com mètric i puguin ser entesos per qualsevol altra persona
capaç de descodificar el llenguatge normalitzat del dibuix tècnic.
Caldrà, a més, que l'alumnat apliqui indistintament el dibuix
a mà alçada, amb els estris convencionals de traçat gràfic
i amb suport informàtic.
Caldrà utilitzar els mitjans d'acord amb els continguts que s'estiguin
treballant. En conseqüència, en els apartats que corresponen a
traçats de geometria plana i a geometria descriptiva s'utilitzaran
preferentment els estris de dibuix tradicionals. En l'apartat que fa referència
a Dibuix tècnic i projectació, es proposa treballar les formalitzacions
de les idees amb mitjans informàtics.
L'alumne/a, en acabar la matèria,
ha de ser capaç de:
1. Conèixer i comprendre la geometria com un conjunt de conceptes relacionats
per propietats i lleis, de manera que s'apliquin en la lectura i la interpretació
de dissenys, plànols, productes artístics i la representació
de formes.
2. Raonar a partir d'elements i relacions geomètriques.
3. Adquirir l'hàbit d'analitzar i representar mentalment les formes
i els espais.
4. Dibuixar formes i espais a partir de conceptualitzacions pròpies
de la geometria plana, de la geometria projectiva i de la geometria descriptiva.
5. Resoldre problemes de construcció gràfica i de representació
tècnica amb fluïdesa, emprant les pautes de normalització
establertes, amb correcció i criteri.
6. Relacionar l'espai amb el pla, fent transferències de la tridimensió
de l'espai en la bidimensió del pla i en la mateixa bidimensió,
utilitzant els sistemes de representació.
7. Utilitzar amb destresa els estris, els materials i les tècniques
pròpies del Dibuix tècnic, fent servir el programari de dibuix
i de disseny assistit per ordinador com un mitjà bàsic per desenvolupar
les activitats pròpies de la matèria.
8. Adquirir l'hàbit de treballar de manera ordenada, organitzada i
precisa.
9. Valorar el llenguatge gràfic del Dibuix Tècnic com a un mitjà
de comunicació, d'investigació i de coneixement universal, que
permet desenvolupar activitats de tipus tecnicocientífic i de tipus
expressiu, creatiu i estètic.
10. Expressar-se amb fluïdesa i propietat amb la terminologia pròpia
del Dibuix Tècnic.
11. Apreciar la universalitat del Dibuix tècnic en, i per a la transmissió
i comprensió de les informacions.
CONTINGUTS
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
1. Conceptualització geomètrica.
1.1. La geometria com a pensament de formes i espais. Nocions d'estructura
orgànica i d'estructura geomètrica.
1.2. Valors funcionals de la geometria.
2. Llenguatge gràfic i geomètric.
2.1. Geometria de les formes.
- Elements geomètrics propis i impropis. Determinacions. Relacions
d'incidència.
- Traçats fonamentals en el pla.
- Proporcionalitat i semblança. Escales. Teorema del catet i de l'altura.
- Potència. Eix i centre radical. Secció àuria.
- Formes poligonals. Elements propis i vinculats. Relacions mètriques.
Equivalència.
- Tangències. Figures planes construïdes amb arcs de circumferències
tangents.
- Corbes còniques: definició i traçat. Relacions mètriques
i relacions de tangència.
- Corbes cícliques principals. Definició i traçat.
- Formes geomètriques tridimensionals. Políedres. Cossos radials
i de revolució.
2.2. Projectivitat i homografia.
- Transformacions projectives i homogràfiques. Aplicacions gràfiques.
2.3. Geometria Descriptiva.
- Sistema dièdric. Fonaments, operativitat i interrelació. Superfícies
polièdriques i de revolució. Seccions planes i interseccions
simples. Desenvolupaments i transformades de seccions.
- Sistema axonomètric ortogonal i oblic. Fonaments, operativitat i
interrelació. Representació de cossos i espais simples. Seccions
planes i interseccions simples. Relació amb el sistema dièdric.
- Sistema cònic. Fonaments i operativitat. Perspectives de cossos i
espais simples. Seccions planes i interseccions aplicades. Relació
amb el sistema dièdric.
2.4. Convencions comunicatives.
- Normalització i simbologia bàsiques, industrial i arquitectònica.
Vistes i acotacions.
3. Dibuix tècnic i projectació. La representació tècnica.
3.1. Funcionalitat i estètica de la descripció i la representació
objectiva. Àmbits d'aplicació.
3.2. Tipologia d'acabats i de presentació. El croquis acotat. Els plànols.
El projecte.
3.3. Estris, materials i tècniques: manuals, reprogràfiques
i infogràfiques.
Procediments
1. Anàlisi de formes i d'espais.
1.1. Observació directa de formes geomètriques bidimensionals
i tridimensionals.
1.2. Abstracció d'elements, relacions i estructures geomètriques
en les formes de l'entorn quotidià.
1.3. Observació indirecta, a partir de representacions fotogràfiques,
videogràfiques, infogràfiques, dibuixos i pintures, de formes
i espais.
1.4. Descripció oral i escrita de formes bidimensionals i tridimensionals.
1.5. Amidament de cossos i espais.
1.6. Descomposició/agrupament de formes geomètriques bidimensionals
i tridimensionals, mentalment i gràfica.
1.7. Realització d'apunts, esborranys, notes de realitats o de formes
imaginades.
2. Ús del llenguatge gràfic i geomètric.
2.1. Construccions de geometria plana.
- Dibuix de formes geomètriques bidimensionals a partir de dades.
2.2. Transferències entre la tridimensió i la bidimensió
i entre la mateixa bidimensió.
- Realització de croquis acotats.
- Dibuix de formes bidimensionals i tridimensionals, aplicant la geometria
descriptiva, a partir de referents reals o d'altres representacions. Utilització
d'escales gràfiques i numèriques.
- Desenvolupament i construcció tridimensional de cossos geomètrics.
- Descripció oral i escrita de processos de construcció de formes
geomètriques i de representació tècnica.
2.3. Lectura de missatges tècnics.
- Abstracció d'elements i relacions geomètriques en construccions
geomètriques i representacions tècniques.
- Interpretació de representacions tècniques codificades amb
els sistemes de representació.
- Seqüenciació de processos constructius de formes geomètriques
i de representacions tècniques.
- Descodificació i aplicació de normes i simbologia pròpia
del dibuix tècnic.
3. Instrumentalització del dibuix tècnic.
3.1. Descripció i representació de formes i espais.
3.2. Projectació de formes i espais per mitjà del dibuix tècnic.
3.3. Utilització de tècniques manuals, reprogràfiques
i infogràfiques pròpies del dibuix tècnic.
3.4. Utilització de l'ordinador per a: l'elaboració, disseny,
modificació, emmagatzematge, intercanvi i exportació a altres
formats dels dibuixos i projectes propis de la matèria.
Valors, normes i actituds
1. Interès en activitats de conceptualització geomètrica.
1.1. Predisposició per a l'observació analítica de realitats
i representacions tècniques.
1.2. Atenció en les argumentacions i exemplificacions ofertes a classe.
1.3. Interès pel coneixement tècnic i científic de l'entorn
artificial.
2. Predisposició per a l'ús del llenguatge gràfic i geomètric.
2.1. Interès en la descodificació de traçats i representacions
tècniques.
2.2. Valoració de la funció comunicativa del llenguatge gràfic
objectivat.
2.3. Reconeixement de valors estètics en les representacions tècniques.
3. Interès en la instrumentalització del dibuix tècnic.
3.1. Cura de la qualitat gràfica de les respostes dibuixades i informatitzades.
3.2. Previsió de l'instrumental necessari en activitats pràctiques.
3.3. Valoració de les noves tecnologies i de les seves aplicacions
a la representació gràfica.
3.4. Rigor, mètode i constància en la realització de
tasques.
3.5. Contribució activa a la bona dinàmica de la classe.
3.6. Autocrítica i autoexigència en les activitats desenvolupades.
3.7. Esperit creatiu en la resolució de problemes i en la projectació.
3.8. Interès per la relació del Dibuix Tècnic amb altres
matèries curriculars.
PRIMER CURS
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
1. Conceptualització geomètrica.
1.1. La geometria com a pensament de formes i espais. Nocions d'estructura
orgànica i d'estructura geomètrica.
1.2. Valors funcionals de la geometria.
2. Llenguatge gràfic i geomètric.
2.1. Geometria de les formes.
- Elements geomètrics propis i impropis. Determinacions. Relacions
d'incidència.
- Traçats fonamentals en el pla. Angles, perpendicularitat i paral·lelisme.
Operacions amb segments i angles. Arc capaç.
- Proporcionalitat i semblança. Escales.
- Formes poligonals. Elements propis i vinculats. Relacions mètriques.
Equivalència. Triangles. Classificació. Punts i rectes notables
dels triangles. Construcció. Quadrilàters. Classificació
i construcció. Formats rectangulars. Polígons regulars. Construcció.
Xarxes.
- Circumferències, enllaços i tangents. Circumferència.
Elements de la circumferència. Angles de la circumferència.
Traçat de tangències, enllaços i figures planes derivades.
- Corbes còniques. Definició, relacions mètriques i traçat.
- Políedres, cossos radials i de revolució. Característiques
i classificació.
2.3. Geometria Descriptiva.
- Sistema Dièdric. Fonaments.
Representació dels elements geomètrics bàsics.
Vistes dièdriques de cossos i espais simples.
- Sistema axonomètric. Fonaments i operativitat. Isometria, perspectiva
cavallera, perspectiva militar i Din 5. Representació de cossos i espais
simples. Relació amb el sistema dièdric.
- Sistema cònic. Fonaments i operativitat. Relació amb el sistema
dièdric.. Perspectives de cossos i espais simples amb aplicació
de seccions planes i interseccions.
2.4. Convencions comunicatives.
- Normalització i simbologia industrial i arquitectònica. Vistes
principals i acotació bàsica. Talls, seccions i ruptures.
3. Dibuix tècnic i projectació. La representació tècnica.
3.1. Funcionalitat i estètica de la descripció i la representació
objectiva. Àmbits d'aplicació. Disseny industrial, Disseny gràfic
i Disseny arquitectònic. Aplicació de la infografia.
3.2. Tipologia d'acabats i de presentació. El croquis acotat. Els planols.
El projecte.
3.3. Estris, materials i tècniques manuals.
Dibuix assistit per ordinador: maquinari i programari.
SEGON CURS
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
2. Llenguatge gràfic i geomètric.
2.1. Geometria de les formes.
- Proporcionalitat i semblança. Teorema del catet i de l'altura. -
Tangències. Potència. Eix i centre radical. Aplicacions al traçat
de tangències. Secció àuria. Rectes tangents a corbes
còniques.
- Corbes cícliques principals. Definició i traçat.
2.2. Projectivitat i homografia.
- Transformacions isomètriques, isomòrfiques i anamòrfiques.
- Variants projectives: translació, homotècia, afinitat i homologia.Aplicacions
gràfiques.
2.3. Geometria Descriptiva.
- Sistema dièdric. Relacions de paral·lelisme i perpendicularitat.
Operativitat per moviments. Interseccions i distàncies. Veritables
formes i magnituds Superfícies polièdriques i de revolució.
Políedres regulars. Posicions particulars. Seccions planes i interseccions
simples de cossos geomètrics. Desenvolupaments i transformades de seccions.
3. Dibuix tècnic i projectació. La representació tècnica.
3.1. Aplicacions del dibuix tècnic a la projectació.
- Representacions infogràfiques en 3D: vistes i perspectives.
OBJECTIUS TERMINALS
1. Descobrir i identificar formes i estructures geomètriques, en referents
reals i altres representats tècnicament.
2. Explicitar relacions bàsiques de pertinença, d'incidència,
mètriques i projectives entre formes geomètriques.
3. Resoldre problemes de geometria plana i descriptiva aplicades, que impliquin
construccions de formes geomètriques i representacions tècniques
respectivament, amb mitjans tradicionals i amb el programari infogràfic
adient.
4. Transferir formes tridimensionals i espais a la bidimensió aplicant
sistemes de representació i escales.
5. Aplicar, en la representació de formes i espais, relacions i correspondències
elementals entre els diferents sistemes de representació.
6. Desenvolupar en el pla cossos geomètrics simples i construir-los
tridimensionalment.
7. Actuar creativament i emprar el mínim de recursos amb la màxima
claredat i qualitat gràfica per aconseguir les solucions constructives
i representatives.
8. Obtenir valors mètrics i/o expressius preestablerts en representacions
tècniques.
9. Realitzar croquis acotats de referents d'àmbit industrial i/o arquitectònic.
10. Conèixer les normes i simbologia pròpies de la matèria
i emprar-les adequadament.
11. Utilitzar amb facilitat el croquis i la perspectiva intuïtiva com
a eines informatives, de projectació i d'investigació gràfica.
12. Descriure oralment, amb fluïdesa i precisió terminològica,
formes geomètriques, els seus elements i relacions, i el seu procés
de construcció o de representació gràfica.
13. Interpretar construccions i representacions tècniques, identificant-hi
la seqüència de traçat implícita.
14. Seleccionar tècniques, materials, estris i equipaments adients
a la proposta, disposar-ne en el moment oportú ( tant a l'aula com
a casa ), i realitzar les respostes gràfiques amb precisió,
pulcritud i el convenient grau d'acabat.
15. Utilitzar les eines i els conceptes propis del programari de dibuix i
disseny assistit per ordinador.
16. Aprendre a desenvolupar projectes i realitzar plànols, utilitzant
els recursos i les possibilitats dels programaris de dibuix i disseny assistit
per ordinador, per organitzar i fer la representació adequada.
17. Dibuixar i dissenyar diferents tipus de superfícies i volums amb
els programaris de dibuix i disseny assistit per ordinador.
18. Adquirir l'hàbit de recopilar d'una manera rigorosa, clara i completa,
les explicacions i els treballs de classe, per tal de fer-los útils
per a l'estudi de la matèria.
19. Participar activament en la bona dinàmica del grup-classe, i especialment
en treballs cooperatius.
20. Demostrar autoexigència i esperit de superació en les activitats
pròpies de la matèria.
21. Incorporar les capacitats adquirides en altres matèries curriculars
i en altres àmbits.