3.2.3 > ASANA: COL·LOQUEM-NOS CORRECTAMENT!
saludem feina   3.2.3.10 > SALUDEM LA FEINA

Els/les alumnes seuen a la punta de la cadira que han separat una mica de la taula. El tronc ha d’estar aproximadament a uns 20cm de la taula.

Desenvolupament:

1. Asseguts/des, col·loqueu bé la vostra esquena, la columna recta, despreneu el coll de les espatlles i porteu la barbeta cap al pit. Relaxeu el vostre cos, els braços sobre la taula, respireu tranquil·lament quiets en aquesta posició. Corregiu la verticalitat de la vostra esquena.
  2. En inspirar, aixequeu els braços davant vostre procurant que es mantinguin rectes. En acabar la inspiració, els braços estan estirats per sobre del cap, seguint la línea de l’esquena.
  3. Expireu i doblegueu els braços i tanqueu els punys que es situen en contacte l’un de l’altre darrera de la zona occipital. Els punys exerciran una forta pressió sobre el cap, com si el volguessin fer inclinar endavant, però el cap resisteix i es manté. Aquestes dues forces oposades s’anul·len, però tenen per efecte el d’augmentar la fermesa i la rectitud de la columna.
  4. En inspirar, continueu en posició dreta i ferma. Prepareu-vos a mantenir aquesta tensió durant tot l’exercici, amb els colzes ben separats cap endarrere.
  5. En expirar, baixeu molt lentament, en forma de planxa inclinada. L’esquena continua perfectament plana i el moviment es para quan el pit toca la taula.
  6. Alerta! La nuca no s’ha d’inclinar, ha de ser la continuació de la columna. Per ajudar-vos a mantenir el cap en la posició correcta, fixeu la mirada en un punt davant vostre.
  7. En inspirar, pugeu sense pressa, l’esquena ben plana i el cap ben situat.  Retornem a la posició vertical.
  8. En expirar, torneu lentament els braços al costat del cos. És la fi de l’exercici. Abandoneu la tensió i retorneu a la postura. Sentiu la vostra esquena tonificada per aquesta postura, ara s’aguanta tota sola sense esforç!

Vincle amb la tradició
Aquest exercici està inspirat en el Surya Namaskar, la salutació al sol.

• Enforteix i tonifica els músculs i lligaments que sostenen la columna vertebral, mantenint així les vèrtebres al seu lloc impedint que es comprimeixin. Com que els moviments s’acoblen a les fases respiratòries, es fan lentament, la qual cosa actua sobre les capes musculars profundes. A la vegada, aquestes exerceixen una acció revitalitzant sobre els òrgans.

• Quan els/les alumnes han escrit molt i han estat molt temps asseguts.
  • No és convenient després dels àpats.

La realització d’aquest exercici és força difícil. No podem esperar que es faci ben fet el primer cop. S’haurà de tenir paciència i ajudar a evitar que dobleguin l’esquena o pengin el cap.
No obstant això, els efectes de l’exercici sobre la mecànica de l’esquena són molt “agraïts” i els/les alumnes acaben demanant-lo.