.

Introducció

La Carta de la Terra de la Unesco és una declaració que aposta per una societat global sostenible basada en el respecte a la natura, els drets humans universals, la justícia econòmica i la cultura de la pau.

46 docents de diferents centres educatius de Catalunya portem 8 anys treballant-la a les aules de manera transversal mitjançant el Projecte Implica't+, amb l'objectiu d'aconseguir entre tots un món més just, sostenible i pacífic.

Aquest curs 2019-2020, amb motiu del seu 20è aniversari i del seu nou lema “Transformant la consciència en acció”, ens proposem realitzar noves propostes educatives que esdevinguin accions positives. És el cas d'aquesta cacera que us anima a millorar la sostenibilitat del vostre centre educatiu.

Us impliqueu?

Preguntes

  1. Quina és la diferència entre canvi i emergència climàtica?
  2. Quines son les causes i les conseqüències d’aquesta emergència climàtica?
  3. Qui és Greta Thunberg? Quin és el seu missatge?
  4. Segons George Monbiot, activista i escriptor anglès, quina és la eina que podem utilitzar per reparar el clima?
  5. Quin percentatge de diners es destinen a afrontar el col·lapse del clima? Creus que és suficient? Per què?
  6. Com podem protegir, entre tots, la natura?
  7. Què és la sostenibilitat? Podeu posar algun exemple?
  8. Coneixeu projectes innovadors ambientals i sostenibles originats en escoles, instituts i universitats? Podeu comentar-ne algun?
  9. Quina és la universitat més ecològica del món? Quins resultats ha obtingut?
  10. Coneixeu alguna xarxa d’escoles sostenibles? Quin és el seu objectiu?
  11. Heu llegit la Carta de la Terra? Quins son els seus principis bàsics? Podeu comentar-los breument?
  12. Us agradaria que la Carta de la Terra formés part del currículum escolar? Per què?
  13. Creieu que el vostre centre és sostenible? En quins aspectes?
  14. Us agradaria fer propostes per millorar la seva sostenibilitat? Quines?
  15. Quins beneficis obtindría el centre amb les vostres aportacions? A qui beneficiarien?

La gran pregunta

Consisteix en realitzar un treball per parelles que plantegi una proposta innovadora per millorar la sostenibilitat del vostre centre educatiu. Aquest treball consta de dues activitats que haureu de lliurar:

  1. Document de writer que contingui una portada, la descripció detallada de la proposta, les millores que aportarà, el material necessari per dur-la a terme, cost aproximat de la implementació, la complexitat del seu desenvolupament i la webgrafia que heu consultat.
    1. Cal incloure en aquest document una plantilla personalitzada amb capçaleres i peus de pàgina diferents segons siguin parells o senars, estils, Índexs de continguts, d’il·lustracions i alfabètic, notes al peu de pàgina i al final del document, imatges, marques d’aigua, seccions, llistes personalitzades, quadres de text, marcadors, tabuladors, columnes periodístiques, taules, gràfics, formularis i macros.
  2. Pòster que reculli les dades més rellevants de la vostra proposta. Els pòsters es compartiran en un tauler digital que s'enviarà a la direcció del centre perquè n'estudiï la seva viabilitat.

Abans de començar, entre tot el grup classe, farem les rúbriques de coavaluació del productes finals: el treball de writer i el pòster. Els passos a seguir seran els següents:

  1. Recollir mitjançant una pluja d’idees els aspectes més importants que volem avaluar, després d’haver analitzat per parelles els exemples que proposem com a model.
  2. Consensuar les criteris de realització i agrupar-los per categories. Establim per a cada rúbrica un mínim de tres categories i un màxim de cinc.
  3. Els nivells de qualitat seran quatre: expert, avançat, aprenent i novell.
  4. Elaborar una taula amb les categories acordades i els nivells de qualitat.
  5. Redactar tots els descriptors, és a dir, les característiques de cada criteri en cadascun dels nivells de qualitat (resultats.)
  6. Afegir una columna al final per determinar el resultat (nivell d’assoliment).
  7. Revisar l’esborrany per obtenir la rúbrica definitiva.
  8. Distribuir-la per fer un bon projecte i per coavaluar als companys.

Recursos d'internet

COAVALUACIÓ

En aquest apartat trobareu dos exemples de rúbriques de coavaluació que us poden servir com a model.

Rúbrica del treball de writer
CRITERIS EXPERT (AE) AVANÇAT (AN) APRENENT (AS) NOVELL (NA) ASSOLIMENT

(AE/AN/AS/NA)

Plantilla El seu disseny és molt acurat i original. Hi ha una bona combinació de colors. El seu disseny és satisfactori tot i que pot millorar-se. La combinació de colors no és la més idònia. El seu disseny és molt senzill i els colors utilitzats no combinen entre sí. Només han utilitzat una plantilla de mostra.
Proposta La proposta és innovadora, viable, aporta molts beneficis i el seu cost es assequible. La proposta és innovadora, viable, aporta força beneficis però el seu cost és elevat. La proposta és innovadora, viable però aporta pocs beneficis i el seu cost és massa elevat. La proposta no és gaire innovadora i és molt difícil d'implementar.
Contingut Complet. S’han superat tots els apartats amb bons resultats. Complet. S’han superat la majoria d'apartats amb bons resultats. Complet. Hi ha apartats pendents de millorar. Incomplet. Hi manquen apartats i d'altres s'han de millorar.
Redacció i ortografia Document redactat correctament, sense faltes d'ortografia i emprant la terminologia pròpia del tema tractat . Document redactat força correctament, però amb lleus incorreccions terminològiques i amb alguna falta d'ortografia. Document redactat de manera poc adequada. Hi apareixen puntualment faltes d'ortografia significatives i hi ha un ús incorrecte de la terminologia pròpia del tema tractat.. Document redactat de forma incorrecta i amb força faltes d'ortografia. No utilitza la terminologia pròpia del tema tractat.
Requisits S’han superat amb èxit tots els requisits demanats. Es nota el domini de la matèria. S’han superat amb èxit la majoria de requisits demanats. S’ha aconseguit un bon nivell. S'han superat amb èxit la meitat dels requisits. Es recomana dedicar-hi més temps. Hi falten més de la meitat dels requisits demanats. Cal continuar treballant per millorar l’aprenentatge.
Rúbrica del pòster
CRITERIS EXPERT (AE) AVANÇAT (AN) APRENENT (AS) NOVELL (NA) ASSOLIMENT

(AE/AN/AS/NA)

Elements El pòster recull els elements més rellevants, fet que potència la comunicació visual. El pòster recull la majoria d’elements i obté una bona comunicació visual. Falta incloure elements importants al pòster, fet que dificulta la seva comunicació visual. Falta incloure molts elements al pòster, fet que impedeix la seva comunicació visual.
Imatges Totes són originals i molts adients amb la proposta. La majoria són originals i la resta lliures. Totes elles han estan molt ben seleccionades. Totes són lliures i han estat ben seleccionades. Totes són lliures però la selecció no encaixa amb el tema proposat.
Organització i distribució dels continguts La maquetació del pòster és óptima respecte al contingut. La maquetació del pòster és correcta respecte al contingut. La maquetació del pòster és correcta però el contingut no s'hi ajusta. L'organització dels continguts és incorrecta i no reflecteix el treball realitzat.
Colors Excel·lent tria de colors, amb una combinació molt adient. Ajuda a transmetre el missatge Bon resultat de la combinació i contrast de colors. El pòster és força visual. La combinació i el contrast de colors pot millorar-se. Els colors elegits dificulten la lectura.
Eslògan És clar, entenedor i molt original És força clar i entenedor Cal fer algunes modificacions importants, de fons i forma No s'entén gens. Poc concret i sense relació amb el projecte