Que
la família s'involucri i treballi en coordinació amb l'escola
significa l'èxit per als escolars, independentment del seu estatus
social o econòmic. Els fills de les famílies que s'involucren
es superen i esdevenen més competents. Recolzar els infants - que
no conduir-los -, no únicament en els deures sinó en les
competències expressives, artístiques, físiques,
habilitats personals i socials, d'experimentació i tecnològiques
junt amb una alimentació saludable i un descans adequat possibilita
i facilita als escolars els aprenentatges.
|
|
- "
Comenceu el dia dient-li com d'orgullosos us sentiu del vostre fill
o filla. La confiança i la seguretat l'ajudaran a superar-se
tant a l'escola com a la vida.
- "
Feu saber al vostre fill que el valoreu i l'estimeu. Demostreu-li que
allò que fa és important per vosaltres. Parleu amb ell
o ella sobre les activitats que fa. Digueu-li que és meravellós.
- "
Accepteu-lo com és, no espereu que encaixi en el motlle que vosaltres
voldríeu per ell o ella.
- "
Tingueu expectatives raonables respecte al fill o filla.
- "
Concentreu-vos que millorin, no que siguin perfectes.
- "
Sigueu un bon exemple. Feu saber al nen i la nena que us sentiu bé
amb vosaltres mateixos. Mostreu que sou humans, que també us
equivoqueu i que s'aprèn dels errors.
- "
Definiu clarament regles i límits i feu-los complir. Respecteu
les accions individuals del vostre fill dintre d'ells.
- "
Recolzeu-lo en una tasca quan us ho demani. Ajudeu-lo a fixar fites
assequibles - ni massa fàcils ni massa difícils.
- "
Ajudeu a planificar, preparar, executar i valorar les tasques.
" Feu-lo adonar de la importància de les tasques ben acabades
i de les que no ho estan.
- "
Faciliteu companys amb qui pugui dur a terme jocs, experiments, pugui
assajar habilitats socials, resoldre els seus conflictes.
- "
Ompliu la vida del vostre infant d'amor per l'aprenentatge, estimuleu
la seva pròpia curiositat, respectant les seves preguntes i esforços.
- "
Deixeu que faci sol o sola les tasques pròpies de la seva edat.
- "
Estimuleu la seva creativitat facilitant-li espais i moments on pugui
exercitar-la.
- "
Faciliteu el seu accés a tot tipus d'activitats artístiques
i culturals.
- "
Faciliteu-li que pugui explorar el seu cos i experimentar amb diferents
elements com fang, aigua; amb elements naturals i amb diferents materials
com farina, pintura, papers, serradures, cordes, etc.
- "
Animeu-lo a observar tot allò que l'envolta, a fer-se preguntes
sobre què, com, per què, què passaria si... l'ajudaran
desenvolupar el pensament científic i a entendre el món.
- "
Apropeu-lo a la natura, als seus cicles i fenòmens.
- "
Parleu, escolteu-lo, llegiu i animeu-lo a la lectura.
- "
Ajudeu-lo a adreçar-se a altres persones seguint pautes de comunicació
adequades a cada moment i situació.
- "
Motiveu-lo per analitzar, quantificar, mesurar, predir la realitat que
l'envolta.
" Ajudeu-lo a entendre la complexitat del món, on cal acceptar
diferents punts de vista (o oposats) i utilitzar la crítica constructiva.
- "
Prepareu un acabament final del dia sense oblidar d'incloure moments
de calma i tranquil·litat a les tardes i nits.
Ana
María Cuesta Sanz


|