Fins al
moment tots els temes tractats i tots els tipus de treballs
realitzats depenen de les arts gràfiques. En última
instància els treballs que hem anat realitzats (tipografies,
logotips, senyalitzacions, tríptics...) haurien de
ser impresos per a ser utilitzats. La impressió és
un sistema de reproducció d'imatges utilitzat des d'antic,
que ha anat evolucionant, segons les possibilitats tècniques
i les necessitats socials de la reproducció seriada
d'imatges. Hi ha diferents sistemes d'impressió i d'estampació.
Alguns, com la xilografia, foren àmpliament utilitzats
per a la producció gràfica i actualment només
s'empren en l'àmbit artístic. Altres, com la
serigrafia o la litografia, han perdurat al llarg del temps
millorant-ne el procediment i adaptant els instruments i materials.
I, els més recents, incorporen les noves tecnologies,
com és el cas de la impresió digital.
Tradicionalment tots aquests procediments han tingut una cosa
en comú: sempre s'ha hagut d'utilitzar una matriu,
algun suport amb una imatge que permetés ser entintat
per a després estampar-lo i aconseguir d'aquesta manera
les còpies. Els sistemes d'impresió han agafat
en molts casos el nom del material del qual es composa la
matriu. Però també els classifiquem segons el
procediments que utilitzen per aconseguir que s'imprimeixi
la imatge:
-Per mètodes d'impresió en relleu.
-Per mètodes d'impresió al buit.
-Per procediments planogràfics.
Actualment amb la tecnologia digital el concepte de matriu
ha desaparegut, si més no físicament, ja que
la imatge que serà impressa estarà continguda
en forma de dígits en un fitxer informàtic,
el qual serà llegit directament per la impresora. Així
és com funciona en els sistemes d'impresió per
injecció o els sistema d'impresió digital amb
làser.
Matrius de fusta (XILOGRAFIA) - Matrius de ferro (GRAVAT AL
BURÍ) - Matrius de goma - Matrius de plantilles (POCHOIR)


Matrius
de metall (CALCOGRAFIA)


Matrius
de pedra calcària (LITOGRAFIA) - Matrius sobre làmina
de metall granejada o tractada (LITO-OFFSET)




Reserva
sobre materiu reixada (SERIGRAFIA)


IMPRESSIÓ
PER INJECCIÓ DE TINTA
|
Aquest
és el procediment que utilitzen les impresores casolanes
convencionals. Les quatre tintes dels cartutxos són
injectades en els punts precisos del paper per a conformar
entre els quatre colors la imatge. Normalment els injectors
resegueixen el paper linealment i en espais de color pla traces
línies seguides. Amb aquest sistema no tenim una matriu
física sinó que un dispositiu (els injectors)
segueixen les ordres enviades des del fitxer de la imatge.
Podem dir que la matriu és virtual, està formada
per un codi de zeros i uns.
Actualment
molts sistemes d'impressió estan derivant cap a la
impressió làser. La impressió en negre
que abans es feia en lito-offset cada vegada més s'està
realitzant amb làser i també part de la impressió
en color. La impressió de llibres, diaris o d'altres
amb un alt contingut de text han apostat clarament per aquesta
tecnologia. Com en la impressió per injecció
de tinta, tampoc necessitem matriu. Les dades es transmeten
de l'ordinador a la impressora sense necessitat de cap element
intermedi. Sembla que aquesta és la tecnologia que
dominarà de cara al futur i que deixarà enrera
alguns dels principis bàsic de la impressió
que han perdurat durant segles des de la invenció de
la impremta.
TIPUS
D'IMPRESSIÓ EN COLOR |
S'utilitzi
el procediment que s'utilitzi per a imprimir caldrà
veure quin procés es segueix per a imprimir en un o
més colors de tinta. Les imatges amb un sol color solen
imprimirse amb un tramat de punts per aconseguir tonts més
o menys foscos. És el cas d'alguns diaris impressos
tots ells en tinta negre. La densitat del tramat de punts
ens donarà gradacions més o menys clares.
També pot ser que la impressió tingui només
dos tons i es triïen els dos colors de tinta i es facin
dues impressions, amb dues matrius diferents.
Si es tracta d'una imatge amb molts més tons o d'una
fotografia caldrà imprimir-la en QUADRICOMIA, impressió
en quatre colors diferents: cian, magenta, groc i negre. Les
barreges dels tres primers colors en asseguren l'obtenció
de tots els colors de l'espectre llumínic. Tots tres
barrejats a parts iguals ens haurien de proporcionar el negre
però com que la qualitat de les tintes no ens ho assegura
hi afegim també la tinta negre. Així ens faran
falta quatre matrius i quatre impressions.
La impressió en color per injecció de tinta
o làser també necessita els quatre colors esmentats
i injecte els punts necessaris de cada un en cada moment.
Comprovem
tot el que hem dit a través d'un programa informàtic
de tractament d'imatges. Agafeu el Photoshop i obriu qualsevol
imatge en color . Un cop la teniu a la pantalla aneu al menú
IMATGE i seleccioneu MODO. Veureu com sobre una finestra amb
diferents opcions. Això ens permetrà variar
el mode de color de la imatge. Aneu-la variant als modes que
tot seguits teniu explicats. L'explicació és
la mateixa que ens indica l'ajuda del Photoshop:
ESCALA DE GRISOS
'Emplea
hasta 256 matices de gris. Cada píxel de una imagen
en escala de grises tiene un valor de brillo que oscila entre
0 (negro) y 255 (blanco). Los valores de la escala de grises
también pueden medirse como porcentajes de cobertura
de tinta negra (0% equivale a blanco y 100% equivale a negro).
Las imágenes producidas usando escáneres en
blanco y negro o en escala de grises normalmente se muestran
en este modo. Tanto las imágenes de mapa de bits como
las de color se pueden convertir a escala de grises.'
MAPA DE BITS
'El
modo de mapa de bits usa uno de dos valores de color (negro
o blanco) para representar los píxeles de una imagen.
Las imágenes en modo de mapa de bits se denominan bitmaps
o imágenes de 1bit, debido a que tienen una profundidad
de bit de 1.'
En
aquest cas la impressió es faria amb una sola tinta
sensa gradacions de lluminositat.
COLOR INDEXAT
'Emplea
un máximo de 256 colores. Al convertir una imagen a
color indexado, Photoshop crea una tabla de búsqueda
de color (CLUT), que almacena y crea un índice con
los colores de la imagen. Si un color de la imagen original
no aparece en la tabla, el programa hará coincidir
el color con el más cercano de la tabla, o bien lo
simulará usando los colores disponibles. Al limitar
la paleta de colores, el color indexado reduce el tamaño
de los archivos conservando la misma calidad visual (por ejemplo,
para una aplicación de animación multimedia
o una página Web). En este modo se encuentra disponible
la edición limitada. Para la edición ampliada
es necesario convertir temporalmente a modo RGB.'
La impressió es faria amb dos o tres tintes de color
prèviament determinat, sense necesssitat de descomposició
(com en el cas de la quatricomia).
QUATRICOMIA
'El modelo CMYK se basa en la calidad absorbente de la
luz de la tinta impresa en papel. Cuando la luz blanca incide
en tintas translúcidas, se absorbe una parte del espectro.
En teoría, los pigmentos del cian (C), del magenta
(M) y del amarillo (A) puros se combinan para absorber todos
los colores y generar negro. Este es el motivo por el que
se denominan colores sustractivos. Debido a que todas las
tintas de impresión contienen impurezas, su combinación
en realidad produce un marrón sucio, por lo que es
necesario combinarlas con tinta negra (K) para generar negro
puro. (Se utiliza K en lugar de B para no confundirla con
blue (azul).) La combinación de estas tintas con objeto
de obtener colores se denomina cuatricromía.
El modo CMYK de Photoshop asigna a cada píxel un valor
porcentual para cada una de las tintas de cuatricromía.
Los colores más claros (iluminados) tienen un porcentaje
pequeño de cuatricromía, mientras que los más
oscuros (sombra) tiene porcentajes mayores. Por ejemplo, un
rojo brillante podría tener un porcentaje del 2 por
ciento de cian, 93 por ciento de magenta, 90 por ciento de
amarillo y 0 por ciento de negro. En las imágenes CMYK,
el blanco puro se crea cuando los cuatro componentes tienen
un valor del 0 por ciento.
CMYK es el modo que se usa cuando se prepara una imagen para
imprimirla utilizando cuatricromías. Al convertir una
imagen RGB a CMYK se crea una separación de color.
Si la imagen era originalmente RGB, lo mejor es modificarla
antes de convertirla a CMYK. Al trabajar en modo RGB, se puede
usar el comando Previsualizar CMYK para simular los efectos
del cambio sin modificar realmente los datos de la imagen.
También puede usar el modo CMYK para trabajar directamente
con imágenes CMYK escaneadas o importadas de sistemas
de alto rendimiento.'
La quadricomia requereix imprimir amb quatre matrius resultants
de la descomposició de la imatge en els quatre colors:
cian, magenta, groc i negre. Si convertiu la imatge a CMYK
(cian, magenta, yellow and black) podeu consultar a la finestra
de CANALS la quantitat de cada color amb la imatge descomposada.
El mateix programa ja ens permet treure la matriu per a cada
color que ens servirà per a la lito-offset. Observeu
aquesta descomposició en els quatre colors de la pintura
de Van Gogh, Pins al capvespre.


CIAN MAGENTA
GROC NEGRE
V. Van Gogh, Pins al capvespre 1889 72x93 Col Kröller-Müller
Museum, Otterlo
MODE DE COLOR RGB
'Un extenso porcentaje del espectro visible se puede representar
combinando luz roja, verde y azul (RGB) en proporciones e
intensidades diferentes. Donde se solapan los colores, se
crean cian, magenta y amarillo. Dado que los colores RGB se
combinan para crear blanco, también se denominan colores
aditivos. La suma de todos los colores produce blanco (es
decir, toda la luz vuelve reflejada al ojo). Los colores aditivos
se usan para iluminación, vídeo, cámaras
de cine y monitores. Su monitor, por ejemplo, crea color mediante
la emisión de luz a través de fósforos
de color rojo, verde y azul.
El modo RGB de Photoshop emplea el modelo RGB asignando un
valor de intensidad a cada píxel que oscile entre 0
(negro) y 255 (blanco) para cada uno de los componentes RGB
de una imagen en color. Por ejemplo, un color rojo brillante
podría tener un valor R de 246, un valor G de 20 y
un valor B de 50. Cuando los valores de los tres componentes
son idénticos, se obtiene un matiz de gris. Si el valor
de todos los componentes es de 255, el resultado será
blanco puro y negro puro si todos los componentes tienen un
valor 0.
Las imágenes RGB utilizan tres colores para reproducir
en pantalla hasta 16,7 millones de colores. Son imágenes
de tres canales, por lo que contienen 24 (8 x 3) bits por
píxel. RGB es el modo por defecto para las imágenes
de Photoshop. Los monitores de ordenador muestran siempre
los colores con el modelo RGB. Esto significa que al trabajar
con modos de color diferentes, como CMYK, Photoshop convierte
temporalmente los datos a RGB para su visualización
en pantalla.'
Aquest no és un mode de color per a impressió
sinó per a visualització en pantalla llumínica.
És el que utilitza el programa per defecte. Quan volem
imprimir el Photoshop farà la descomposició
dels colors en quatricomia. Si tenim la imatg en mode RGB
podem veure a la finestra de CANALS la descomposició
dels tres colors.