H
textos TEIXITS
I ESTAMPATS - WILLIAM MORRIS (1834-1896) |
WILLIAM
MORRIS
realitzà molts dissenys de paper pintats amb motius vegetals
i animals. Aquest paper es continuava fabricant a la dècada
dels 1980. Els seu socialisme utòpic i l'amor per la
natura el convertiren en un dels líders espirituals del
ressorgiment de l'artesania. El menyspreu envers les grans ciutats,
les innovacions del capitalisme i la classe mitja que aquest
produïa crearen un estil de vida i una estètica
allunyada d'aquest elements, propera l'àmbit rural, que
apreciava l'artesania i refutava la producció industrial.
Del mateix Morris i de John Ruskin sorgí el moviment
anomenat Arts and Craft. Els seus membres consideraven
l'activitat artesanal superior a l'alienada divisió del
treball i creien que el disseny havia de fonamentar-se en principis
artesanals, amb la finalitat a la natura i amb l'adequació
a la seva finalitat. Dissenys de rajoles, teixits i mobles foren
molt ben acollits per la classe mitja urbana de l'època.
De fet, el grup social que es beneficià de la industrialització
s'envoltava de símbols rurals, amb ressons medievals.
Tot i les seves aspiracions d'organització artesanal
del treball, no aconseguí crear una vertadera atmosfera
medieval en els seus tallers. La realitat econòmica i
comercial l'obligà a practicar la divisió del
treball com qualsevol altra fabricant de l'època.


Disseny de rajola de William
Morris, 1870-1880.
Fruita,
paper pintat de William Morris, 1864.
Retrat de William Morris (1834-1896)
William Morris, pàgina inicial del llibre Note by
William Morris, 1898, xilografia.
H
textos TEIXITS
- SONIA DELAUNAY |
1.
Sònia Delaunay, Colxa-collage, 1911. 2.
Sònia Delaunay, Contrastos simultanis, 1912.
SÒNIA DELAUNAY
treballà, durant les primeres dècades del segle
XX, principalment en el camp de la pintura, però també
en el de les arts aplicades, principalment en el disseny de
teixits i d'indumentària. La seva estètica abstracte,
de colors contrastats i de formes que mostren el moviment simultani
de figures i d'altres elements, impregna tota la seva obra,
des de les pintures, el objectes, els teixits, els dissenys
gràfics i els vestits o complements.
Els seus dissenys per a teixits i vestits i la seva obra pictòrica
s'influencien mútuament. Les seves peces de roba fetes
de retalls de colors vius i de formes geomètriques tenen
una traducció quasibé directe en les seves pintures
abstractes, barreja de formes de color en moviment.