|
La tipografia
és el disseny de caràcters unificats per les seves
propietats visuals. La tipografia s'encarrega
de dissenyar lletres i composar textos de tal manera que aquests
puguin llegir-se fàcil, eficaç i agradablement.
La tipografia
implica definir les característiques formals dels caràcters
però també, la seva combinació, els espais
que els separen, els espais entre paraules o la interlineació.
També comporta definir els signes de puntuació,
la combinació d'aquests amb les lletres i amb les paraules.
Família tipogràfica. És un grup
de tipografies amb característiques similars. Els tipus
o membres d'una família s'assemblen entre si però
també tenen trets propis.
Tipus: peça prismàtica rectangular de metall
o de fusta que, porta gravada, en una de les seves bases, una
lletra, una xifra o signe ortogràfic i que serveix per
a reproduir-los mitjançant la seva estampació
sobre una superfície. La impressió amb tipus és,
avui dia, escassament utilitzada. Actualment s'utilitzen segells
de goma o planxes offset impressionades fotogràficament
amb el text o directament amb una impressora a través
de la tecnologia digital.
Font: la font és el joc complert de caràcters
en qualsevol disseny, cos i estil. Aquests caràcters
inclouen lletres de caixa altra i baixa, numèrics, versalites,
fraccions, puntuacions, signes matemàtics, accents i
d'altres símbols i grafismes.
Caràcter: símbol gràfic usat per
la notació del llenguatge. El caràcter d'una lletra
és el dibuix del signe gràfic que la representa.
Les
diferents parts de les lletres s'han anomenat amb una sèrie
de termes, moltes vegades utilitzats per a descriure formes
geomètriques o parts del cos. Les lletres tenen braços,
peus, orelles, terminacions i, també, cues, vèrtex,
anells. Les característiques de cada una d'aquestes parts
definiran la font del caràcter.
Alçada:
És
l'alçada de la lletra de caixa baixa, excloent les parts
ascendents i descendents.
Alçada de els majúscules: és l'alçada
de les lletres de caixa altra d'una font.
Línia base: és la línia sobre la que
s'apoia l'alçada.
Cos: Altura del paral.lelapíped metàl·lic
que està muntat sobre el caràcter.
Rebava: espai que queda entre el caràcter i el canto
del tipo metàl·lic. També s'anomena ombro.
Asta: és el rang principal de la lletra que defineix
la seva forma essencial.
Ascendent: Asta de la lletra de caixa baixa que sobresurt
per sobre de l'alçada (b, k, d).
Descendent: Asta de les lletres de caixa baixa que queda
per sota de la línia base (p, q, g, j)
Asta muntant: són les astes principals, verticals
o obliqües d'una lletra (L, A, V)
Asta ondulada: també anomenada espina, és
l'asta de forma corba (S)
Anell: és l'asta corba tancada que clou el blanc
intern d'algunes lletres (b, p, o)
Barra: també anomenada asta transversal és
el tret horitzontal d'algunes lletres (A, f, H, t)
Trau: part tancada de la lletra g que queda per sota de
la línia base. Si és obert s'anomena cua.
Blanc intern: Espai en blanc contingut dins d'una anell
o d'un trau.
Braç: terminació no inclosa dins del caràcter
que es projecte horitzontalment o cap amunt (K, L)
Vèrtex: punt exterior d'encontre entre dos braços
(A, M)
Cartela: traç curt de represa o conjunció
entre l'asta i la terminació.
Cua: Asta obliqua que penja en algunes lletres (R, k)
Cua corba: Asta corba que s'apoia a sobre de la línia
de base o per sobre d'ella (Q)
Orella: petit traç terminat que s'afegeix a l'anell
en algunes lletres (g, o, r)
Terminació, Serif o gracia: traç terminal
d'una asta, braç o cua. És un tret de caràcter
ornamental, totalment prescindible per a la seva definició.
Inclinació: és l'angle suggerit per la
modulació d'espessors entre els trets d'una lletra.
LLETRES
D'EXEMPLE PER A COMENTAR:
Arial, Helvetica, sans-serif Courier
New, Courier, mono Verdana,
Arial, Helvetica, sans-serif
AaGg
AaGg
AaGg AaGg
AaGg
Times New Roman, Times, serif Georgia,
Times New Roman, Times, serif
|
Per exemple podem distingir les diferències bàsiques
dels quatre grans famílies tipogràfiques segons
alguns dels elements anteriorment definits:
Romana
antiga. La seva particularitat recau en la desigualtat
de la gruixària de l'asta dins d'una mateixa
lletra, en la modulació de la mateixa i en la forma
còncava de la terminació.
Romana moderna. Derivada de l'antiga, els seus caràcters
són rígids, amb terminacions rectes i
astes molt contrastada.
Pal sec. Es caracteritza per tenir una asta
uniforme i sense terminació.
Egípcia. Té l'asta uniforme i
la terminació recte. Entre una i altra no hi
ha molt diferència de gruixària.
Avui
dia tenim molts mitjans i estratègies gràfiques
per a dissenyar tipus de lletres. Podem utilitzar procediments
cal.ligràfics o servir-nos de la geometria. Podem dissenyar
un tipus completament nou o modificar un de ja existent, afegint-li
o substraient-li elements o variant-ne les mesures i les proporcions
de la caixa. També podem partir d'un esquema bàsic,
d'un esquelet que anirem enriquint o modificant. Regles, compassos
i d'altra mena d'utensilis han estat utilitzats per a dissenyar
els tipus i definir les característiques comunes que
havien de caracteritzar tots els caràcters d'una mateixa
font. Actualment els procediments informàtics permeten
prescindir d'aquests utensilis i treballar directament amb
el disseny de tipografies digitals.


Tipografia
digital. Degut al desenvolupament dels sistemes d'edició
digital, tots aquests procediments tradicionals són
progressivament substituïts per la tecnologia digital
que permeten crear i reproduir directament, amb molta precisió
i qualitat tipus digitals. Hi ha diferents programes de creació
de tipografies digitals. Dos dels més coneguts i utilitzats
són el Fontographer
i el FontLab, que permeten dibuixar els caràcters a
partir de corbes Bézier, en les que es basa el llenguatge
PostScript. També es poden utilitzar d'altres programes
de dibuix vectorial per a traçar els caràcters,
com poden ser el Freehand o l'AdobeIllustrator, però
els programes especialitzats en tipografia permeten realitzar
fàcilment tota la font. Podeu fer un taller virtual
per a veure com funcionen aquests tipus de programes a la
pàgina: http://www.unostiposduros.com/paginas/traba3f.html

Exemple de disseny de lletra a partir de la definicióde
punts.
Les
lletres traçades a mà també es poden
escanejar per a ser posteriorment retocades en un programa
de tractament d'imatges. Així es poden igualar els
diferents caràcters, definir correctament les línies
rectes, igualar l'alçada, etc.
|
|
|