|
REPETICIÓ
D'OBJECTES: Acumulacions, assemblages,
instal·lacions d'objectes |
Si
bé podem considerar el procés de repetició modular
un procediment constructiu que ha estat molt utilitzat en arquitectura
i que en escultura arriba de la mà de l'abstracció
formal iniciada en les avantguardes del segle XX, contemporàniament
l'escultura ha anat abandonant aquests tipus de pràctiques
per a centrar-se en d'altres problemes. alguns d'aquest problemes
però, han continuat tenint relació amb la idea
de repetició d'elements. La creixement de la societat
de consum i de la producció massiva d'objectes des dels
anys cinquanta han configurat el marc perquè des del
camp de l'art es continués parlant de la idea de repetició
i seriació, ja no basada en formes sinó en objectes
concrets. L'escultura amplia els seus recursos i integra definitivament
(ja ho havia fet durant les avantguardes) els objectes com un
més dels seus materials. L'art s'interroga sobre els
objectes, sobre el seu ús, sobre la seva significació
i també sobre la seva fabricació massiva, el seu
consum i el seva posterior substitució per d'altres objectes.
L'art s'interroga també sobre les restes de la societat
de consum, sobre la desmesura i sobre l'accelerat ritme d'utilització
i rebuig dels objectes.
Dins d'aquest marc són freqüents les obres realitzades
a partir d'acumulacions i combinacions d'objectes, molts dels
quals parteixen de l'estratègia d ela repetició
dels mateixos. També s'empren procediments de reproducció,
no ja d'obres o de formes sinó d'objectes, talment com
ho fa la indústria, o es recullen objectes de rebuig per
a confegir-los i construir noves obres o simplement per a
utilitzar-los
com a material en instal·lacions.
Des dels anys 60 del segle passat fins als nostres dies es parlarà
i s'utilitzaran els objectes, la seva repetició, acumulació
i combinació per a abordar qüestions i problemes propis
de la societat contemporània. Alguns artistes que
provenen
del Nou Realisme com Arman, Daniel Spoerri i Christo o d'altres
més propers en el temps com Tony Cragg, faran d'aquests
recursos elements constants en les seves obres.
Escultures
i instal·lacions de Tony Cragg |


1.
Mortus and Pestal, 1985. 2. New Stones, 1978. 3. Forminifera,
1990. 4. S/t, 1989.
5. Unholy Ghosts, 1993. 6. Daily Bread, 1994. 7. Unit, 89, Unit
90.
'Tony Cragg (Liverpool, 1949) té algunes de les obres formades
per apilonaments i dispersió d'objectes trobats i recuperats,
generalment fragments industrials manufacturats i restes de la
societat de consum (ampolles de plàstic, embalatges, tec.).
També amb fragments d'objectes de restes recoberts de materials
plàstics de colors vius, a inicis dels vuitanta, crea siluetes
murals (o sobre el terra) en les que plàsticament, combina
procediments i conceptes relacionats amb el dibuix, la pintura
i el collage, i icònicament eludeix a 'objectes referents'
(es a dir, objectes o personatges del món real).'
Guasch,
Anna Maria, El arte último del siglo XX. Del posminimalismo
a lo multicultural. Madrid: Alianza Editorial, 2000. p.421
1. Accumulation Renault nº152,
1968. 115x133x114 cm. 2. Beguda boja,
1960 (fragment).
3. Escombraries de Jim Dine, 1961. 51x33x33 cm.
'Arman va néixer a Niça
el 1928. Des del 1958, data de la seva primera exposició
personal a París, la seva obra ha estat àmpliament
exposada per tot el món. Els museus més grans han
acollit les seves obres en les seves col·leccions i nombroses
retrospectives han permès captar l'amplitud i la diversitat
del seu treball. Des que era molt jove, el seu desig d'apropiació
va condicionar la mirada que l'artista projectava sobre el món:
Arman acumulava objectes, coneixences o emocions. Àvid
d'experiències múltiples, la desmesura del nombre
el va estimular i el va provocar intensament. Des de finals dels
anys 50, la seva actitud envers l'art va provocar l'emergència
d'un dels moviments d'avantguarda més innovadors de la
postguerra, el Nouveau Réalisme. Arman va ser un dels artistes
fundadors d'aquest moviment, l'octubre del 1960, i un dels seus
representants més actuals, juntament amb el crític
Pierre Restany i els artistes Yves Klein, Raymond Hains, Martial
Raysse, Daniel Spoerri, Jean Tinguely i Jack Villeglé,
entre d'altres.
Arman és una de les figures
més singulars i més reconegudes de l'art de la segona
meitat del segle. Acumulacions, cubells d'escombraries, talls,
combustions
els gestos d'Arman, provocadors i escandalosos
quan els va inventar a principis dels anys 60, s'han convertit
avui en fites ineludibles de la història de l'art del segle
XX.
Els 'cubells d'escombraries',
realitzats des del 1959, representen una de les expressions més
radicals del pensament estètic d'Arman i, ben certament,
la metàfora i l'expressió més pures de la
trajectòria general de l'artista. Així, aquests
cubells són transformats en autèntics quadres i
la seva qualitat pictòrica, atesa la tria del seu contingut,
és paradoxal, resulta tanmateix incontestable perquè
la seva matèria, els seus colors, la seva composició
interna, demostren que Arman es comporta aquí com un pintor
i atorga més importància a la superfície
de l'obra que al seu caràcter tridimensional i escultòrica.
Les 'acumulacions', que obeeixen
al principi de la col·lecció d'objectes idèntics,
operen un veritable desplaçament de la naturalesa pròpia
de l'objecte cap a un territori on es magnifiquen les seves qualitats
ignorades o insospitades. El nombre actua aquí com a revelador
de l'essència profunda de la unitat i és en referència
a això que Arman parla de massa crítica. Així,
les 'Acumulacions' d'Arman tracten l'ordre de les coses, tendeixen
cap a una altra organització del món on els valors
estètics prevaldrien sobre l'ús. Es proposen orientar
la nostra mirada, desviar-la per posar-la a prova i desconcertar-la
millor.
Pel que fa a les 'còleres',
i independentment del procés de destrucció emprat
-tall, combustió, explosió, esmicolament-, assoleixen
el paroxisme en la cristal·lització d'una actitud,
aparentment contradictòria, en la qual la manca de respecte
del tractament aplicat per Arman a l'objecte n'exalta la dimensió
estètica i abstracte i, transformat radicalment el seu
estatus, el situa inevitablement en el territori de l'art.'
Text
del tríptic de l'exposició Arman, Barcelona, Fundació
"la Caixa", 2001.
|
|