GRUP
CLASSE:
|
DURADA:
|
PERÍODE:
|
CURS
ESCOLAR:
|
PROFESSOR/A
|
Aules
d’acollida
|
Quatre sessions
( 8 hores)
|
2n
trimestre
|
2009-2010
|
Núria Alart
|
ÀREES/MATÈRIES:
|
TÍTOL I
JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT
|
Interdisciplinar,
Intel·ligències Múltiples
|
Com està la
meva germana? Aquesta UD s’adreça a l’alumnat nouvingut. Treballa
els vincles afectius familiars i dóna resposta a les finalitats de
l’ensenyament i l’aprenentatge del nou currículum d’educació. L’alumnat
investigarà i cercarà informació a través de l’ordinador.
|
OBJECTIUS
D’APRENENTATGE
|
COMPETÈNCIES
BÀSIQUES
|
CRITERIS I
INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ
|
Explicar i donar informació sobre la situació
familiar: components de la família, nom, edat, grau de relació amb cadascun
d’ells/es. Aprendre tot el vocabulari del parentiu familiar mitjançant
fotografies familiars.
|
Comunicativa, lingüística i audiovisual
|
1. Elaborar textos orals i escrits estructurats,
utilitzant el vocabulari après sobre la família comentant i describint les
fotografies aportades de les diferents famílies. Fotografies
|
Elaborar un arbre genealògic manual segons diferents
models. (Mapa mental) Representar i escenificar un dilema. Cercar una
música adient.
|
Artística i cultural
|
2. Representar i escenificar el dilema presentat d’una
manera entenedora i amb música. Elaborar un mapa mental de la família. Mapa mental. Música
|
Utilitzar el programa per a fer arbre genealògic.
Cercar, classificar diferents imatges de diferents famílies.
|
Tractament de la informació i competència digital
|
3. Plantejar-se preguntes, dubtes, supòsits per guiar
la recerca d’informació, a través de diverses fonts. Cacera del Tresor
|
Comparar les edats dels diferents components de les diferents
famílies. Elaborar i interpretar arbres genealògics de diferents models
familiars.
|
Matemàtica
|
4. Identificar les semblances i les diferències entre
els diferents arbres genealògics de les famílies segons critersi de
classificació. Arbre genealògic
|
Empatitzar amb els diferents tipus de families
actuals. Respectar les diferències a l’entrevista
|
Aprendre a aprendre
|
5. Autoavaluar-se i reflexionar individualment. Rúbrica autoavaluació.
|
Expressar diferents sentiments i/o emocions envers
als diferents tipus de famílies: ràbia, enoig, feliç,
|
Autonomia i iniciativa personal
|
6. Exposar de manera organitzada tot el treball
realitzat. Presentació oral.
Entrevista
|
Diferenciar famílies de diferents cultures i indrets.
Reconèixer les característiques de cada tipus de famíla: poble/ciutat
|
Coneixement i la interacció amb el món físic.
|
7. Implicar-se en el treball en grup a partir de les
aportacions individuals sobre la família i de la voluntat de compartir. El dilema
|
Reflexionar de manera crítica i en profunditat sobre
les actituds i prejudicis que prenem al conèixer les característiques de
les diferents famílies.
|
Social i ciutadania
|
8. Plantejar-se interrogants sobre determinats fets
que es produeixen a l’entorn familiar. Explicació
del dilema
|
CONTINGUTS
|
Identificació de la situació familiar. Diferències i semblances
entre models familiars. Vocabulari de la composició familiar.
|
Elaboració d’un arbre genealògic manual segons
diferents models i representació d’un dilema familiar.
|
Anàlisi i valoració de les funcions personals dels membres
de la família mitjançant arbres genealògics.
|
Interès per conèixer les diferents institucions
familiars que conviuen a l’aula.
|
Valoració dels vincles afectius en la construcció del
coneixement. Posar-se en el lloc de l’altre, adoptant diferents rols dins
del seu propi sistema familiar i fora.
|
Respecte als valors familiars de les diferents
cultures i a la diferència.
|
Valorar l’enriquiment que suposa el diàleg
interfamiliar.
|
Desenvolupament de competències multiculturals per a
superar etnocentrismes
|
METODOLOGIA
I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA
|
S’utilitzen
els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula:
Globalització. A l'alumnat se li presenta la
realitat de manera global.
Interdiciplinarietat. Es fomenta el treball de manera
interdisciplinar entre els diferents professionals.
Activitat. Fomentar l'aprenentatge significatiu a partir
de la pròpia activitat de l'alumnat.
Diàleg a
l’aula: Per construir coneixement de manera compartida, cal
activar la comunicació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup a
l’aula. La construcció compartida del coneixement a través del diàleg i la
discussió afavoreix que el grup aporti noves raons i noves evidències que
són investigades per desfer el fil d’un nou raonament. L’aula ha de ser un
espai discursiu per examinar punts de vista, per intercanviar i construir
noves idees.
Individualització. S'adapta a les possibilitats i
característiques de l’alumnat segons les seves capacitats.
Socialització. Cooperació i treball en grup. El
treball en grup cooperatiu suposa organitzar les tasques i compartir els
resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu d’obtenir un
resultat final a partir del contrast de diferents punts de vista, la
discussió i el consens.
Contextualització i funcionalitat. Aplicació dels aprenentatges a l'entorn
proper.
-Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos,
audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....)
-Treballarem el foment d’una bona autoestima en els
alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la
cultura de l’elogi.
-Fomentarem el control emocional de les seves expressions
através del diàleg reflexiu amb els
mateixos alumnes.
-S’utilitzaran diferents modalitats i estils
d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o
intel·ligències de l’alumnat, per així
poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit
escolar.
|
DESCRIPCIÓ
DE LES ACTIVITATS
|
MATERIALS
RECURSOS
|
ORG. SOCIAL
|
TEMPS
|
ATENCIÓ
DIVERSITAT
|
ACTIVITATS AVALUACIÓ
|
1ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Explicar la
composició de les vostres famílies.
Fer individualment
un dibuix d’una família qualsevol, no cal que sigui la vostra. Penseu en un
model de família i després us expliqueu entre vosaltres els dibuixos.
Explicació de la WebQuest.
|
Fotografies
Webquest.
Ordinador
Canó
|
Grup classe
Individual
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples
(IM
|
1
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Un cop fet,
triareu el dibuix de la família que millor la representi, l’escanegeu i
l’adjunteu a la vostra presentació de diapositives.
Fer el grup
cooperatiu de treball.
Contesteu a
les preguntes de la fitxa.
|
Ordinador
Fitxa
|
Petit grup
Grup classe
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.(IM)
Grup cooperatiu
|
1
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe pel portfoli
individual:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Portfoli individual
|
5
|
2ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Repartir els diferents rols del grup de treball.
Fer un
arbre genealògic de la família: avis materns i paterns, pare i mare, alguns
tiets i tietes i els germans i germanes. Un cop fet l’escanejar i adjuntar
a la presentació. (Mapa mental)
|
|
Petit grup
|
50 min
|
IM
Grup cooperatiu
|
2
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Passar
l’arbre genealògic a un programa (Gennon) i adjuntar-lo a la presentació.
Fer la Cacera
del Tresor i contesteu les preguntes. Podreu veure alguns exemples
|
|
Individual
|
50 min
|
IM
Grup cooperatiu
|
3
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe pel portfoli
individual:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Portfoli individual
|
5
|
3ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Escriure cada dia com ens sentim i perquè allunyats
de la nostra família. Posar una
fotografia, imatge o bé vídeo que reflexi com ens sentim. Utilitzarem la
xarxa “Twitter” Preparació d’una entrevista a una persona estrangera.
(Alumne/a més gran del centre)
|
Twitter
Entrevista
|
Petit grup
|
50 min
|
IM
Grup cooperatiu
|
1
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Presentació
de l’alumne/a estranger. Fer les entrevistes a l’alumne/a.
Respondre
al dilema: En una de les cartes que envia la Mihaela al seu germà
Gheorghe, li explica que vol anar a
viure amb la seva parella al Marroc. És un jove negre marroquí de vint
anys. Us vol comunicar aquesta decisió. Com respondrà la família en
general? Què li diran? Què decidirà la Michaela?
Cercar una
música adient per a la representació.
|
|
Petit grup
|
50 min
|
IM Grup cooperatiu
Activitats multinivells
|
6
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe pel portfoli
individual:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Portfoli individual
|
5
|
4ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Un cop feta
la representació contestareu a les següents preguntes:
Com us heu
sentit durant la representació?
El
secretari escriura les vostres aportacions.
Què hagués
passat si la noia presentés a una altra noia a la seva família? I si
presentés un noi de la mateixa raça?
Aquest
tipus de dilema són part del passat o encara són del present?
|
|
Petit grup
|
50 min
|
IM Grup cooperatiu
|
6
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Representació del dilema a tota la classe i la
presentació de diapositives realitzades. Fotografies, arbres genealògics
del grup, preguntes, cançó triada, etcètera.
|
|
Grup classe
|
50 min
|
IM Grup cooperatiu
|
7 - 8
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe pel portfoli
individual:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Portfoli individual
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|