GRUP
CLASSE:
|
DURADA:
|
PERÍODE:
|
CURS
ESCOLAR:
|
PROFESSOR/A
|
Cicle superior de primària i Primer curs ESO
|
Quatre
sessions ( 8h)
|
3r
trimestre
|
2009-2010
|
Núria Alart
|
ÀREES/MATÈRIES:
|
TÍTOL I
JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT
|
Interdisciplinar
Intel·ligències
Múltiples
|
Coneixeu algun
joc tradicional i de carrer? L'alumnat veurà el joc com nexe comú a tots els nens
del món, trobant jocs divertits tant en la nostra cultura com en unes
altres. A més, els permetrà reconèixer que no hi ha tanta diferència entre
les cultures, facilitant així l'apropament i amb això l'aproximació cap a
la interculturalitat.
|
OBJECTIUS
D’APRENENTATGE
|
COMPETÈNCIES
BÀSIQUES
|
CRITERIS I
INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ
|
Elaborar i construir fitxes de jocs per aprendre a
jugar i compartir els resultats obtinguts a partir de la recerca
d’informació
|
Comunicativa, lingüística i audiovisual
|
1. Presentar i elaborar les fitxes dels diferents
jocs tradicionals, multiculturals i de carrer amb els seus respectius
dibuixos de tres seqüències. Dossier
de fitxes.
|
Proporcionar ambients creatius per fer els jocs i
poder aportar les seves pròpies vivències amb música de fons adient.
|
Artística i cultural
|
2. Interessar-se i respectar els diferents jocs explicats
per la resta de companys/es i les músiques triades. El joc i la música.
|
Editar un vídeo explicatiu dels jocs i presentar-lo a
la resta de la classe amb música de fons.
|
Tractament de la informació i competència digital
|
3.
Editar el vídeo de presentació del joc triat sense veu, només imatge i so (
3 minuts) Vídeo del joc.
|
Representar gràficament la relació entre dos jocs.
Comparar i contrastar dos jocs.
Classificar els jocs segons països.
|
Matemàtica
|
4. Presentar els mapes mentals dels coneixements
previs sobre els diferents jocs seus o bé de les seves famílies. Mapa mental. 5. Presentar el gràfic de comparar i contrastar.
|
Ajudar a l’alumnat a superar els reptes propis en
comptes de superar als altres competitivament.
|
Aprendre a aprendre
|
6. Autoavaluar-se i reflexionar individualment el
treball realitzat. Fitxes de
reflexió individual.
|
Ser independents dels aldults en els moments de
treball en grup per tenir intercanvis i divertir-se
|
Autonomia i iniciativa personal
|
7. Mostrar interès en les exposicions de les
aportacions personals en les tasques de grup. Rúbrica.
|
Localitzar i situar en el mapa del món els diferents
països de cada joc multicultural. Reutilitzar els materials dels jocs.
|
Coneixement i la interacció amb el món físic.
|
8. Representar les fitxes dels diferents països de la
procedència del joc. Fitxes dels
països.
|
Fomentar la inclusió de l’alumnat amb menys destresa
i permetre que l’experiència els possibiliti millorar les seves habilitats.
|
Social i ciutadania
|
9. Apreciar la creativitat i les habilitats dels
companys/es en la presentación del joc. Rúbrica.
|
CONTINGUTS
|
Elaboració de fitxes recuperant jocs. Explicació i
reelaboració oral per poder entendre els jocs triats de les diferents
cultures i tradicions.
|
Ús de llenguatges (visual, auditiu, corporal,....) no
discriminatoris i respectuosos amb les diferències en l’elaboració i
creació dels jocs, dibuixos, fitxes i vídeo.
|
Síntesi i presentació del joc amb una durada de tres
minuts d’un video.
|
Representació gràfica de diferents jocs multicultarals
tradicionals de carrer mitjançant mapes mentals i mitjançant gràfiques de
comparació i contrast.
|
Capacitat crítica i anàlisi dels diferents jocs.
Autoavaluaicó i reflexió personal de la feina feta a la sessió.
|
Apreciació en la creativitat en la presentació dels
diferents jocs.
|
Interès per conèixer i practicar diferents jocs de
diferents països i elaboració de fitxes descriptives.
|
Creació de normes de joc reflexionant i acceptant tota
mena de suggerències.
|
METODOLOGIA
I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA
|
S’utilitzen
els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula: Globalització. A l'alumnat se li
presenta la realitat de manera global.
Interdiciplinarietat. Es
fomenta el treball de manera interdisciplinar entre els diferents
professionals. Activitat.
Fomentar l'aprenentatge significatiu a partir de la pròpia activitat de
l'alumnat. Diàleg a l’aula: Per
construir coneixement de manera compartida, cal activar la comunicació, el
diàleg i la discussió en petit i gran grup a l’aula. La construcció
compartida del coneixement a través del diàleg i la discussió afavoreix que
el grup aporti noves raons i noves evidències que són investigades per desfer
el fil d’un nou raonament. L’aula ha de ser un espai discursiu per examinar
punts de vista, per intercanviar i construir noves idees. Individualització. S'adapta a les
possibilitats i característiques de l’alumnat segons les seves capacitats. Socialització. Cooperació i treball
en grup. El treball en grup cooperatiu suposa organitzar les tasques i
compartir els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu
d’obtenir un resultat final a partir del contrast de diferents punts de
vista, la discussió i el consens. Contextualització i funcionalitat. Aplicació dels aprenentatges a l'entorn
proper.
-Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos,
audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....)
-Treballarem el foment d’una bona autoestima en els
alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la
cultura de l’elogi.
-Fomentarem el control emocional de les seves
expressions através del diàleg reflexiu
amb els mateixos alumnes.
-S’utilitzaran diferents modalitats i estils
d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o
intel·ligències de l’alumnat, per així
poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit
escolar.
|
DESCRIPCIÓ
DE LES ACTIVITATS
|
MATERIALS
RECURSOS
|
ORG. SOCIAL
|
TEMPS
|
ATENCIÓ
DIVERSITAT
|
ACTIV AVALU
|
1a SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Entre tots i totes pensarem jocs que fèiem quan erem
petits. Preguntarem als nostres pares i mares i si podem avis i àvies que
ens expliquin els sus jocs de quan eren petits. Al dia següent ho
compartirem entre tothom i farem un mapa mental de tot allò que sabem.
(Coneixements previs)
|
Pissarra. Mapa mental de tot el grup classe.
|
Gran grup
|
50 min.
|
Intel·ligències Múltiples
Individual
|
1
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Mural conjunt dels jocs que coneixem. (Mapa mental)
Presentació del vídeo “Jocs de carrer”
Presentació de la
WebQuest: “Sabeu algun joc tradicional, multicultural i de
carrer? Confecció dels grups de treball
|
Vídeo: “Jocs de carrer”
Canó i ordinador
|
Gran
grup
Petit
grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Treball en grup cooperatiu
|
1 - 4
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Portfoli
|
6
|
2a SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Cercar diferents joc del món i classificar-los per
continents.
Fer les fitxes dels jocs individuals. Es triarà
després la que més agradi del grup per explicar-la a la resta de
companys/es i elaborar el vídeo.
|
Ordinador
Enllaços
|
Petit grup
|
50 min.
|
Intel·ligències Múltiples.
Treball en grup cooperatiu
|
8
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Dibuix explicatiu de cada joc. Preparació dels
materials que es necessitin pel joc. Explicació de cada joc a la resta dels
membres del grup. Triar el joc que més agradi per fer un vídeo explicatiu.
Jugar als jocs.
|
Ordinador
Enllaços
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Treball en grup cooperatiu
|
1- 8
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Portfoli
|
6
|
3a SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Fer un mapa mundi i situar en el mapa els diferents
països i continents de procedència del joc. Elaborar un fitxa explicativa
del país del joc: capital, moneda, nombre d’habitants, situació,....
|
Ordinador Enllaços.
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples
Grup cooperatiu
|
8
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Fer les fitxes descriptives dels diferents països
Cercar una música de fons pel joc triat. Editar el
video del joc
|
Fitxa descriptives
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples
|
8
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples
Portfoli
|
6
|
4a SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Triar dos jocs i ompliu la fitxa de comparar i
contrastar.
|
Fitxa comparar i contrastar
|
Petit grup
|
50 min
|
Treball en grup cooperatiu. IM
|
1 - 5
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Presentació del vídeos de cada grup. Contestar a la
rúbrica d’avaluació del grup Jugar als jocs explicats a tota la classe
|
Ordinador
Enllaços
|
Petit grup
Gran grup
|
50 min
|
Treball en grup cooperatiu. IM
|
1
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples
Portfoli
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|