GUIA DIDÀCTICA

Aquesta unitat didàctica segueix els decrets 142 i 143 del Departament d’Educació, on s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i secundària respectivament. En aquests Decrets es defineixen les Competències Bàsiques generals que l’alumnat ha d’adquirir.”

 

 

Podeu consultar aquesta presentació on s’expliquen quins són els indicadors competencials d’aquesta activitat. http://www.slideshare.net/nalart/activitat-competencial-interdisciplinar-i-intercultural

 

GRUP CLASSE:

DURADA:

PERÍODE:

CURS ESCOLAR:

PROFESSOR/A

Cicle superior de primària i Primer curs ESO

Quatre sessions ( 8h)

3r trimestre

2009-2010

Núria Alart

ÀREES/MATÈRIES:

TÍTOL I JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT

Interdisciplinar

Intel·ligències Múltiples

Coneixeu algun joc tradicional i de carrer? L'alumnat veurà el joc com nexe comú a tots els nens del món, trobant jocs divertits tant en la nostra cultura com en unes altres. A més, els permetrà reconèixer que no hi ha tanta diferència entre les cultures, facilitant així l'apropament i amb això l'aproximació cap a la interculturalitat.

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

COMPETÈNCIES BÀSIQUES

CRITERIS I INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ

Elaborar i construir fitxes de jocs per aprendre a jugar i compartir els resultats obtinguts a partir de la recerca d’informació

Comunicativa, lingüística i audiovisual

1. Presentar i elaborar les fitxes dels diferents jocs tradicionals, multiculturals i de carrer amb els seus respectius dibuixos de tres seqüències. Dossier de fitxes.

Proporcionar ambients creatius per fer els jocs i poder aportar les seves pròpies vivències amb música de fons adient.

Artística i cultural

2. Interessar-se i respectar els diferents jocs explicats per la resta de companys/es i les músiques triades. El joc i la música.

Editar un vídeo explicatiu dels jocs i presentar-lo a la resta de la classe amb música de fons.

Tractament de la informació i competència digital

3. Editar el vídeo de presentació del joc triat sense veu, només imatge i so ( 3 minuts)  Vídeo del joc.

Representar gràficament la relació entre dos jocs. Comparar i contrastar dos jocs.  Classificar els jocs segons països.

Matemàtica

4. Presentar els mapes mentals dels coneixements previs sobre els diferents jocs seus o bé de les seves famílies. Mapa mental. 5. Presentar el gràfic de comparar i contrastar.

Ajudar a l’alumnat a superar els reptes propis en comptes de superar als altres competitivament.

Aprendre a aprendre

6. Autoavaluar-se i reflexionar individualment el treball realitzat. Fitxes de reflexió individual.

Ser independents dels aldults en els moments de treball en grup per tenir intercanvis i divertir-se

Autonomia i iniciativa personal

7. Mostrar interès en les exposicions de les aportacions personals en les tasques de grup. Rúbrica.

Localitzar i situar en el mapa del món els diferents països de cada joc multicultural. Reutilitzar els materials dels jocs.

Coneixement i la interacció amb el món físic.

8. Representar les fitxes dels diferents països de la procedència del joc. Fitxes dels països.

Fomentar la inclusió de l’alumnat amb menys destresa i permetre que l’experiència els possibiliti millorar les seves habilitats.

Social i ciutadania

9. Apreciar la creativitat i les habilitats dels companys/es en la presentación del joc. Rúbrica.

CONTINGUTS

Elaboració de fitxes recuperant jocs. Explicació i reelaboració oral per poder entendre els jocs triats de les diferents cultures i tradicions.

Ús de llenguatges (visual, auditiu, corporal,....) no discriminatoris i respectuosos amb les diferències en l’elaboració i creació dels jocs, dibuixos, fitxes i vídeo.

Síntesi i presentació del joc amb una durada de tres minuts d’un video.

Representació gràfica de diferents jocs multicultarals tradicionals de carrer mitjançant mapes mentals i mitjançant gràfiques de comparació i contrast.

Capacitat crítica i anàlisi dels diferents jocs. Autoavaluaicó i reflexió personal de la feina feta a la sessió.

Apreciació en la creativitat en la presentació dels diferents jocs.

Interès per conèixer i practicar diferents jocs de diferents països i elaboració de fitxes descriptives.

Creació de normes de joc reflexionant i acceptant tota mena de suggerències.

METODOLOGIA I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA

S’utilitzen els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula: Globalització. A l'alumnat se li presenta la realitat de manera global.  Interdiciplinarietat. Es fomenta el treball de manera interdisciplinar entre els diferents professionals. Activitat. Fomentar l'aprenentatge significatiu a partir de la pròpia activitat de l'alumnat. Diàleg a l’aula: Per construir coneixement de manera compartida, cal activar la comunicació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup a l’aula. La construcció compartida del coneixement a través del diàleg i la discussió afavoreix que el grup aporti noves raons i noves evidències que són investigades per desfer el fil d’un nou raonament. L’aula ha de ser un espai discursiu per examinar punts de vista, per intercanviar i construir noves idees. Individualització. S'adapta a les possibilitats i característiques de l’alumnat segons les seves capacitats. Socialització. Cooperació i treball en grup. El treball en grup cooperatiu suposa organitzar les tasques i compartir els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu d’obtenir un resultat final a partir del contrast de diferents punts de vista, la discussió i el consens.  Contextualització i funcionalitat.  Aplicació dels aprenentatges a l'entorn proper.

-Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos, audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....)

-Treballarem el foment d’una bona autoestima en els alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la cultura de l’elogi.

-Fomentarem el control emocional de les seves expressions através del diàleg reflexiu  amb els mateixos alumnes.

-S’utilitzaran diferents modalitats i estils d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o intel·ligències de l’alumnat, per així  poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit escolar.

DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS

MATERIALS RECURSOS

ORG. SOCIAL

TEMPS

ATENCIÓ DIVERSITAT

ACTIV AVALU

1a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

 

 

 

Entre tots i totes pensarem jocs que fèiem quan erem petits. Preguntarem als nostres pares i mares i si podem avis i àvies que ens expliquin els sus jocs de quan eren petits. Al dia següent ho compartirem entre tothom i farem un mapa mental de tot allò que sabem. (Coneixements previs)

Pissarra. Mapa mental de tot el grup classe.

 

Gran grup

50 min.

Intel·ligències Múltiples

Individual

1

DESENVOLU

PAMENT

 

Mural conjunt dels jocs que coneixem. (Mapa mental)

Presentació del vídeo “Jocs de carrer”

Presentació de la WebQuest: “Sabeu algun joc tradicional, multicultural i de carrer? Confecció dels grups de treball

Vídeo: “Jocs de carrer”

Canó i ordinador

Gran grup

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

Treball en grup cooperatiu

1 - 4

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli

6

2a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Cercar diferents joc del món i classificar-los per continents.

Fer les fitxes dels jocs individuals. Es triarà després la que més agradi del grup per explicar-la a la resta de companys/es i elaborar el vídeo.

Ordinador

Enllaços

Petit grup

50 min.

Intel·ligències Múltiples.

Treball en grup cooperatiu

8

DESENVOLU

PAMENT

 

 

Dibuix explicatiu de cada joc. Preparació dels materials que es necessitin pel joc. Explicació de cada joc a la resta dels membres del grup. Triar el joc que més agradi per fer un vídeo explicatiu. Jugar als jocs.

Ordinador

Enllaços

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

Treball en grup cooperatiu

1- 8

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli

 

6

3a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

 

Fer un mapa mundi i situar en el mapa els diferents països i continents de procedència del joc. Elaborar un fitxa explicativa del país del joc: capital, moneda, nombre d’habitants, situació,....

Ordinador Enllaços.

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples

Grup cooperatiu

8

DESENVOLU

PAMENT

Fer les fitxes descriptives dels diferents països

Cercar una música de fons pel joc triat. Editar el video del joc

Fitxa descriptives

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples

8

FINAL

 

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

Portfoli

6

4a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

Triar dos jocs i ompliu la fitxa de comparar i contrastar.

Fitxa comparar i contrastar

Petit grup

50 min

Treball en grup cooperatiu. IM

1 - 5

DESENVOLU

PAMENT

Presentació del vídeos de cada grup. Contestar a la rúbrica d’avaluació del grup Jugar als jocs explicats a tota la classe

Ordinador

Enllaços

Petit grup

Gran grup

50 min

Treball en grup cooperatiu. IM

1

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

Portfoli

6

 

A partir del tema central: Coneixeu algun joc tradicional, intercultural i de carrer?  Es desenvolupen unes activitats que permetran despertar les diferents intel·ligències o capacitats de l’alumnat. Per poder aconseguir els objectius, les activitats es podran expressar en qualsevol dels llenguatges: oral, escrit, plàstic, musical o corporal. Les intel·ligències treballades són:

 

-La intel·ligència Lingüística: Elaboració i confecció de textos descriptius i explicatius dels jocs i països.

-La intel·ligència Logicamatemàtica: Classificació de jocs dels diferents països i relació de dos jocs. (Compara i contrastar)

-La intel·ligència Naturalista: L’entorn on es desenvolupen els jocs.

-La intel·ligència Musical: La música triada pel joc del petit grup.

-La intel·ligència Cinestèsicacorporal: La representació del joc.

-La intel·ligència Visualespacial: Els dibuixos de les fitxes dels jocs, el mapa mental i el mural

-La intel·ligència Intrapersonal:  L’autoavaluació i la responsabilitat en la realització de les diferents tasques.

-La intel·ligència Interpersonal:  La cooperació activa i el contrast dels diferents punts de vista en el treball en grup.

 

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

L’ alumnat amb més dificultats serà integrat en els grups cooperatius per exercir la tutoria entre iguals. En els grups cooperatius s’integrarà alumnat amb diferents habilitats per tal d’aportar-les al grup. El treball cooperatiu és una bona estratègia per atendre la diversitat ja que l’alumnat més experts actuen com a model en la planificació de tasques o en la resolució de dificultats.

Per a una millor comprensió i integración dels conceptes, hi haurà diferents tasques com: musicals, cinestèsiques, visuals, plàstiques,…

S’inclouen activitats inclusives per a l’alumnat nouvingut a través de recerca i coneixement cultural i interpersonal.

Intel·ligències Múltiples: segons H. Gardner una perspectiva basada en les intel·ligències múltiples pot millorar la comprensió de tot l’alumnat de difeents maneres: 1. Proporcionant diferents vies d’accès. 2. Presentant el tema a treballar globalitzat, despertant l’interès de l’alumnat. 3. Establint lligams amb els temes que ja esconeixen o bé ja es comprenen. 4. Reflexionant sobre els possibles èxits o fracassos en l’aplicació dels temes treballats. La planificació d’activitats multinivell implica que es dissenyen tasques diverses per arribar als mateixos objectius o similars, en funció dels diferents estils d’aprenentatge, de la motivació o de les múltiples intel·ligències de l’alumnat. També es poden incloure activitats perquè determinats alumnes reforcin certs aprenentatges, o bé activitats, voluntàries o no, perquè altres alumnes ampliïn  coneixements. S’utilitzarà també el treball en petit grup cooperatiu on els seus membres s’organitzaran les tasques i compartiran els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu un resultat final, en aquests cas el vídeo del joc tradicional, a partir del contrast de diferents punts de vista, la discussió i el consens.