GRUP
CLASSE:
|
DURADA:
|
PERÍODE:
|
CURS:
|
Professor/a
|
C.Superior
de Primària, ESO, AA i diversitat
|
Quatre
sessions (8 h)
|
3r
trimestre
|
2009-2010
|
Núria Alart
|
ÀREES/MATÈRIES:
|
TÍTOL I
JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT
|
Interdisciplinar
Intel·ligències Múltiples
|
Pot passar un terratrèmol al teu poble o ciutat? En
aquesta unitat es farà èmfasi
sobre la sensibilització envers a les persones que pateixen en terratrèmol.
Es treballarà els principals elements d’un terratrèmol i de la forma en què es pot
mesurar la seva intensitat, estructura, sistemes i eines de mesura. Es
contestarà a diferents preguntes com: Per què es produeixen? A quins
països? Per què afecta més a un que a d’altres països?
|
OBJECTIUS
D’APRENENTATGE
|
COMPETÈNCIES
BÀSIQUES
|
CRITERIS I
INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ
|
Comunicar oralment i per escrit tot el treball
realitzat: reportatge podcast i
presentació general (ppt)
|
Comunicativa, lingüística i audiovisual
|
1. Presentar tots els dossiers de treball sobre els
terratrèmols. Dossiers
|
Cercar sons i melodies adients per a l’enregistrament
d’un podcast sobre un reportatge
d’un terratrèmol.
|
Artística i cultural
|
2. Interessar-se i respectar les emocions que ens produeixen les
diferents melodies en el podcast. Mapa mentals inicial.
|
Localitzar en google
earth les principals zones sísmiques. Elaborar un podcast d’un
reportatge sobre un terratrèmol.
|
Tractament de la informació i c. digital
|
3.
Plantejar-se preguntes, dubtes, supòsits per guiar la recerca d’informació
i adjuntar els mapes de
localització en la presentació.
|
Explicar les diferències existents entre les escales de
Richter i Mercalli
|
Matemàtica
|
4. Identificar els dos tipus d’escales existents.
Presentació de les dues escales
de mesura dels terratrèmols.
|
Expressar diferents sentiments i/o emocions en
situacions de terratrèmols: ràbia, enoig, fàstic, impotència, etc.
|
Aprendre a aprendre
|
5. Autoavaluar-se i reflexionar individualment el
treball realitzat. Fitxa de reflexió
individual.
|
Valorar la importància de la col·laboració i l’ajut
humanitari en front a les catàstrofes naturals
|
Autonomia i iniciativa personal
|
6. Mostrar interès per les aportacions personals en
les tasques de grup. Rúbrica.
|
Explicar les principals característiques dels
terratrèmols així com els riscs que comporten i la seva prevenció.
|
Coneixement i la interacció món físic.
|
7. Explicar el concepte de terratrèmol, la seva durada, el seu registre i mesura, el risc
sísmic i la seva prevenció.
|
Contrastar i comparar dos països que han patit
terratrèmols: la seva repercusió.
|
Social i ciutadania
|
8. Presentar l’organitzador
gràfic. Comparar i contrastar ambdós països.
|
CONTINGUTS
|
Descripció oral i escrita d’un fet imaginari com pot
ser un terratrèmol succeït a la pròpia ciutat o poble.
|
Valoració dels terratrèmols com a fenòmens que poden
arribar a produir desastres naturals i emocionals a la població.
|
Utilització de documentació audiovisual i sonora per
explicar els terratrèmols.
|
Interpretació de gràfiques i diagrames relacionats
amb la dinàmica interna de la
Terra.
|
Valoració dels sentiments en la construcció del
coneixement. Posar-se en el lloc de l’altre, adoptant diferents rols.
|
Coneixement i aplicació a determinats casos de les
actituds que ha de seguir la ciutadania en cada risc concret.
|
Utilització del mètode científic com a procediment
per donar respostes racionals als fenòmens. Apreciació de la feina del geòlegs
en la prevenció
dels terratrèmols
|
Valoració de la necessitat d’una planificació del
territori i d’una legislació determinada que contribueixi a disminuir els
riscs de patir destruccions.
|
METODOLOGIA
I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA
|
S’utilitzen
els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula:
Globalització: a l'alumne se li presenta la
realitat de manera global. Interdiciplinarietat:
es fomenta el treball de manera interdisciplinar entre els diferents professionals.
Activitat : fomentar
l'aprenentatge significatiu a partir de la pròpia activitat de l'alumne. Individualització: S'adapta a les
possibilitats i característiques de l’alumnat segons les seves capacitats. Socialització: Cooperació i treball
en grup. Contextualització i
funcionalitat. Aplicació dels aprenentatges a l'entorn proper.
-Fomentarem el treball en grup com a font de relació personal,
fomentant-les a través del treball
cooperatiu. -Utilitzarem els
recursos TIC (processador de textos, audiovisuals, músiques, programa de
presentacions, ....) -Treballarem el foment d’una bona autoestima en els
alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la
cultura de l’elogi. -Fomentarem el control emocional de les seves expressions
através del diàleg reflexiu amb els
mateixos alumnes. -S’utilitzaran diferents modalitats i estils
d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o
intel·ligències de l’alumnat, per així
poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit
escolar.
|
DESCRIPCIÓ
DE LES ACTIVITATS
|
MATERIALS
RECURSOS
|
ORG. SOCIAL
|
TEMPS
|
ATENCIÓ
DIVERSITAT
|
ACTIVI
AVALU
|
1a SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Conversa inicial sobre els terratrèmols. Coneixements
previs. Mapa mental sobre els coneixements previs.
Elaboració dels grups de treball.
|
Pissarra
Mapa mental
|
Gran grup
|
50 min.
|
Intel·ligències Múltiples. (IM)
|
2
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Presentació de la
WebQuest: Pot passar un terratrèmol al teu poble o ciutat?
Explicar el funcionament de la
Cacera 1
Elaboració del dossier 1
|
Ordinador WQ
Cacera 1
Dossier 1
|
Gran
grup
Petit
grup
|
50 min
|
IM Treball en grup cooperatiu
|
1
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples
Portafoli
|
5
|
2a SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Cacera
2: Què passaria a la ciutat de Barcelona si succeís un terratrèmol?
Contestar a les preguntes introductòries:
Què passaria a la
Sagrada Família de Barcelona? De quina magnitud podria ser
per fer caure la
Sagrada Família? ...
|
Ordinador
Enllaços
Cacera 2
Dossier 2
|
Petit grup
|
50 min.
|
Intel·ligències Múltiples.
Treball en grup cooperatiu
|
4
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Elaboració del dossier 2.
Elaborar una Sagrada Família amb plastilina.
|
Ordinador
Enllaços
|
Petit grup
|
50 min
|
IM Treball en grup cooperatiu
|
1
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples
Portafoli
|
5
|
3a SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Cacera
3: Pot passar un terratrèmol al teu poble o ciutat?
Elaboració del dossier 3
|
Cacera 3
Dossier 3
|
Petit grup
|
50 min
|
IM Treball en grup cooperatiu
|
1
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Elaboració d’un podcast d’una durada de tres minuts.
|
“Audacity”
|
Petit grup
|
50 min
|
IM Treball en grup cooperatiu
|
2
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples
Portafoli
|
5
|
4a SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Compareu
i contrasteu dos països que hagin patit terratrèmols: Japó i Haití.
Organitzador gràfic: comparar i contrastar
Elaboració del dossier 4
|
Cacera 4
Dossier 4
Organitzador
|
Petit grup
|
50 min
|
IM Treball en grup cooperatiu
|
1- 3
8
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Presentació a la resta de la classe dels treballas
realitzats: podcast, presentació del resultats
|
Ordinador
Enllaços
|
Gran grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples
|
1
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples
Portafoli
|
5 - 7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|