El món romà. La cuina
 
El conjunt d'activitats que us proposem té, com eix vertebrador,
De Re Coquinaria, de Marcus Gavius Apicius.
A partir d'aquest material, ens endinsarem en el món romà.
 
Els objectius són:
  • Manejar fonts primàries, en aquest cas, receptes de cuina.
  • Apropar l'alumnat a determinats aspectes de la vida quotidiana de l'antiguitat.
  • Reflexionar sobre els canvis alimentaris al llarg del temps i cercar explicacions històriques a aquests canvis.
Una recepta de cuina es pot treballar des de diferents àmbits: històrics, científics, literaris i polítics.
 
 
Anem a cuinar
 
Deixem els pupitres i les taules per unes hores, i posem-nos el capell de cuiner. Si el Centre té cuina seria ideal que us la deixessin, si no és així, es podria demanar a l'àrea de ciències experimentals l'ús dels fogonets que hi ha als laboratoris. Si cap d'aquestes propostes és factible, encara us queden dues possibilitats: fer una cuina "virtual" o proposar als alumnes que ho facin a casa seva.

Si teniu molts alumnes potser es podrien fer grups per completar tot un dinar i triar plats diferents. Si això sembla prou complicat podríeu fer grups, uns que cuinessin i d'altres que habilitessin l'aula (o l'espai triat) de triclinium, triessin els vestits adients...(però això seria tema d'un altre apartat de treball).

  • Primer pas: Triar una o diferents receptes (un suggeriment: trieu una recepta de postres, són més senzilles i agradarà més a l'alumnat).
  • Segon pas: Fer la traducció (si és necessari impliqueu en la traducció algun professor de l'àrea de llengües estrangeres).
  • Tercer pas: Demanar als alumnes que portin els diferents ingredients que es necessiten.
  • Quart pas: Posar mans a l'obra i...
Una vegada acabada la feina, mengeu-vos el que heu cuinat.
Els romans tenien un paladar semblant al nostre, o no?

Aprofitar mentre es cuina per fer reflexionar als alumnes sobre els estris, primeres matèries, fonts d'energia que feu servir i els que podrien utilitzar els romans (gas natural, butà, electricitat, pots d'acer inoxidable, forn microones...).
 
 
Ingredients més corrents  
 
El que proposem ara és l'estudi dels ingredients de les receptes. Emplenar una taula on es vagin situant els diferents ingredients.

  Carn Peix Fruita Espècies Tomàquet Patata Sucre Oli Vi
1                  
2                  
3                  
4                  
5                  
6                  
 
 
Una vegada analitzades les receptes, donar resposta a les següents preguntes (o a d'altres semblants):

  • Per què en cap recepta surten tomàquets o patates?
  • D'on procedia la més gran part d'oli, de vi...?
  • Com es feia el transport d'aquests productes?
  • Què es feia servir per endolcir els menjars?
  • Era important la sal al món antic?
  • Quin paper tenien els cereals i el pa a la dieta romana?
 
Ahir i avui de les receptes  
 
Comparar les receptes del primer apartat amb receptes actuals. Quins són els ingredients que es mantenen, quins han canviat...