Bases pel desenvolupament de la investigació en fisioteràpia



Paraules clau

Fisioteràpia; Investigació; Metodologia; Pràctica assistencial
 

Introducció

"El coneixement científic no és un coneixement cert. Està sempre obert a revisió". Karl R. Popper.

Un dels objectius de la fisioteràpia és millorar la pràctica assistencial, la qual només es pot aconseguir si es contrasta la realitat del nostre fer diari mitjançant el mètode científic. Això no significa que tots els fisioterapeutes han de fer investigació, però seria beneficiós que els professionals sanitaris facin les tasques que tenen assignades dins del Sistema Nacional de Salut: assistencial, docent i d'investigació.

Els fins que la investigació desenvolupa som: aconseguir raonar científicament, poder avaluar críticament les nombroses i noves tecnologies  que  envaeixen el món professional,  valorar  els  descobriments i la informació que produeixen i generar nova informació d'interès per a la ciència mitjançant l'aplicació del mètode científic.

No hi ha dubte que per realitzar una investigació es requereix un coneixement del mètode científic, el qual proporciona les eines necessàries per a realitzar els estudis.

L'objectiu d'aquest treball és aconseguir quals fisioterapeutes coneixien els aspectes essencials en l'elaboració del mètode científic.
 

Tipus de coneixement

Existeixen tres tipus de coneixements: el coneixement popular, el coneixement anomenat divulgareu i el coneixement pròpiament científic.  Cada un d'ells té la  seva  pròpia metodologia i les  seves  pròpies característiques. Així doncs, és necessari diferenciar un coneixement científic d'un que  no ho és, per que  l'observador  pugui a la vegada,  distingir  el procediment o  mètode que  a la  vegada, diferencií  el procediment científic del popular o de divulgació.

El coneixement popular és tota informació rebuda o transmesa sense cap crítica expressa de les fonts que està presa o de les raons que li donen validesa. Son series de proposicions informatives que, en alguns casos poden estar acompanyades d'algun intent d'explicació, sense que aquesta explicació a la vegada estigui comprovada o no provada.).

El coneixement de divulgació son aquelles informacions rebudes o transmeses, que estan caracteritzades particularment per tres qualitats: una crítica raonada de les afirmacions exposades, una exposició somera de les fonts d'informació transmesa  i que aquest tingui el caràcter de dades secundaries, o sigui, recollides directament de les obres d'investigació de primera mà. Un estudi o un coneixement raonat, amb informació de fonts, però no basats en dades de primera mà, es dira coneixement de divulgació.
 

Coneixement científic

Qualsevol estudi científic pot abordar-se des de tres perspectives: descripció, explicació i predicció. Algunes investigacions tenen com a finalitat única descriure fenòmens o successos sense arribar més endavant. 

El pas següent consistirà en explicar les funcions que realitzen els pacients, contemplar quins factors contribueixen a la representació de les funcions: problemes motors, sensitius, equilibri, coordinació, nivell cognictiu, afàsia?  Davant a qualsevol problema, el treball explicatiu proposarà unes hipòtesis que  l'investigador tractarà de descobrir si queden comprovades o no. Però amb l'explicació no hem arribat a l'últim pas de la ciència empírica.

Per últim, la predicció dels fenòmens consisteix en formular explicacions d'una validesa general determinada que garanteixi, dins de la probabilitat donada, que els fenòmens investigats seguiran un patró definit, mentres les condicions de l'hipòtesis siguin complides. Amb una probabilitat X es pot prediure que els pacients poden realitzar les activitats de la vida diària bàsiques en el termini establert segons el  tipus de  patologia. 

Totes les ciències encara que poden diferir en contingut o en l'aplicació de certes tècniques, fan servir el mateix enfoc general per a arribar al coneixement a la comprensió de la realitat que estudien a través del mètode científic. En general l'investigador procedeix a partir d'un punt inicial de l'estudi, observant uns fenòmens, buscant una explicació d'aquests fenòmens a través d'una seqüència lògica de passos, fins arribar a una resposta. Aquests passos estan descrits en la taula número 1.

Taula 1. Fases de l'investigació.
- Observació de fenòmens
- Formulació d'un problema
- Valoració d'una hipòtesis
- Metodologia / Disseny d'un estudi
- Conclusions. Presentació de resultats
 

Observació de fenòmens

El primer pas per un estudi empíric és l'observació dels fenòmens que estudia una ciència. Cada ciència té com primer caràcter distintiu l'àrea de fenòmens al qual  l'estudi està dedicada. En aquest cas, fenomen no significa exclusivament les aparences perceptibles dels casos, ni tan sols la aparença total de les coses observades, sinó una característica observable en certs conjunts de persones o de coses que fan d'aquestes coses o persones una classe especial que per raons d'utilitat i necessitat una ciència estudia.

L'àrea dels fenòmens de les ciències de la salut està determinada pel comportament humà davant la salut i la malaltia des del punt de vista físic, psíquic i social. Més concretament cada especialitat, per exemple Fisioteràpia, escull un estudi més detallat del seu treball com podria ser tot el relacionat amb el moviment i les funcions que s'executen com a conseqüència d'una forma específica de moure's.
 

Formulació d'un problema

De l'observació dels fenòmens, l'investigador rastreja problemes o preguntes, que  l'urgència  científica o humana les fa sobre sortir per ser estudiades. Un investigador en fisioteràpia es pregunta per exemple: per què el grandària de la lesió cerebral en uns pacients és un factor pronòstic d'una deficient funció motora i en altres pacients no ho és?. 

Aquestes i moltes més son les preguntes que  un investigador ha de fer-se.  El descobriment del problema és la base més important del treball científic.
 

Validació d'una hipòtesis

S'enten per hipòtesis la resposta temptativa que proposem a una pregunta o a un problema plantejat. Molt  poques vegades és possible respondre afirmativament  a una pregunta que s'ens fa. Precisament l'investigació està ocupada de preguntes que la resposta fins ara és desconeguda o al menys no és coneguda amb un grau de seguretat determinat. Al escoltar una pregunta poden sorgir en la ment de l'investigador varies respostes, sense que estigui segur quina d'elles és la que vertaderament respon al problema.
 

Disseny d'un estudi d'investigació

Una vegada formulada la o les hipòtesis es tracte  de comprovar o no aquestes. Pel qual  es realitza el disseny de l'estudi. la comprovació significa el grau de probabilitat descobert de que les observacions estiguin d'acord amb una de les hipòtesis proposades. Es diu comprovació perquè prova sol significar una verificació amb el 100% de probabilitats i no existeix cap procediment científic ordinari que ho aconsegueixi.

El disseny de l'estudi consisteix en: seleccionar la tècnica requerida, els instruments de mesura de la tècnica, els subjectes als que se'ls hi aplicarà i criticarà o exposar les limitacions que l'estudi pugui tenir a judici de l'investigador. Pel qual és necessari dur  a terme els passos que s'indiquen en la taula número 2.

Taula 2. Disseny d'un estudi d'investigació
- Títol de l'estudi
- Estat actual del tema
- Objectius
- Mètode:

- Anàlisis de dades. Presentació de resultats
- Aspectes ètics i legals de l'estudi
- Limitacions pròpies de l'estudi
- Pla de treball i distribució de tasques
- Pressupost econòmic
 

Metodologia de l'estudi

Els components referits en la taula número 2 proporcionen els passos essencials en el protocol d'investigació. En aquest apartat es referirà exclusivament als aspectes metodològics.
 

Àmbit d'estudi

Es refereix en el lloc  on es realitza l'estudi. Ha d'estar definit numèricament i clarament exposades les característiques del centre ( Col·legi hospital  etc.) o població on es realitza l'estudi.
 

Tipus d'estudi

Si és: longitudinal, descriptiu transversal, qualitatiu i quantitatiu.
 

Mostra

Es refereix al univers o població d'estudi. El mostreig és seguir un mètode, que a l'escollir un grup petit 
d'una població podem tenir un grau de probabilitat de que aquest petit grup efectivament tingui les característiques del univers i de la població que estem estudiant.

Els punts importants respecte a una mostra son els procediments per a determinar la representativitat de la mostra, els procediments per a determinar l'error de la mostra.

El grandària de la mostra és un dels problemes que més preocupa a l'investigador. Pel quan s'han de conèixer els paràmetres de la població que es vol investigar i una estimació aproximada de la distribució de la característica investigada en la població. Els investigadors recomanen, a demés de les indicacions dels estadístics, realitzar un estudi pilot previ per a adquirir una informació aproximada de la distribució de la característica. D'aquesta forma es pot determinar el grandària de la mesura.
 

Variables del estudi i mesures de les mateixes.

Es deuen incloure les menys variables possibles i solament les més rellevats i que reflexin els objectius
de l'estudi.
Cada variable ha d'estar explícitament definida i categoritzada des del principi per a què pugui ser utilitzada estadísticament.

Per exemple, si volem conèixer com caminen els pacients d'AVCs als sis mesos, decidim especificar:

Escala de mesura de les variables

Anomenem escales als instruments de mesura. Existeixen un ampli número d'escales amb aplicacions diverses (escales que mesuren actituds, qualitats morals, condicions sanitàries, usos de recursos sanitaris, etc). El procediment per a mesurar les variables no és únic i molts investigadors podrien construir l'escala específica per a cada fenomen que s'investigui. Però l'escala ha de tenir  les següents característiques: Ser operativa, fiable i valida pel que es pretén mesurar. És a dir, que els seus termes, i particularment les seves unitats de mesura, estiguin definits per mitjà de la operació que condueix a la seva estructuració o al menys en termes  verificables per l'experiència, que efectivament mesuren el que desitgen mesurar i no una altre cosa i que al ser aplicades per varis i diferents investigadors, els resultats siguin els mateixos. 

El procediment general és utilitzar  escales procedents d'estudis similars al proposat. No obstant, quan aquests no existeixen, les escales deuen ser fiables i vàlides.
 

Recollida de dades

La recollida de dades requereix personal entrenat que reculli l'informació de l'estudi. Les mesures utilitzades en l'estudi definiran les característiques del personal. La recollida de dades ha de ser rigorosament certa i sense omissions, perquè l'estudi sigui vàlid.
 

resultats i conclusions

Una vegada comprovada o no les hipòtesis, l'investigador formula els resultats o conclusions dels passos que ha seguit per investigar el fenòmens que s'havia proposat.
 

Bibliografia

1. Palomo Cobos L. Propuestas para impulsar la investigación en el
Sistema Nacional de Salud. Salud2000 1995; mtirzo: nO 51.
2. Paradinas F. Metodologfa y técnicas de investigación en ciencias socia-
les. Cuarta edición. Edit. Siglo XXI, 1970.
3. Mausner JS, Kramer S. Epidemiology, and introductory text. WB
SaundersCo,1985.
4. Hennekens CH, Burning JE. Epidemiologia in Medicine. Little
Brown a~d Company, 1987.
5. Kirkwood B. Essentials ofmedicalStatistics. Oxford: Blackwell Scientific
Publications, 1988.
6. Kahn S. An introduction tu Epidemiological Methods. Segunda edición.
Oxford University Press, 1989.
7. SartWell PE. Retrospective studies:a review for the clinician. Ann
InternMed1974; 81: 381-386.
8. Miettinen OS. Matdting and design efficiency in retrospective studies.
.AmJEpidI970,91: 111-118.
9. Ernst E. A review ofStroke Rehabilitation and Physiotherapy. Stroke
1990;21(7). .
10. Wade DT, et al. Stroke. A CriticalApproach to Diagnosis, Treatment,
andManagement. Londres; Chapman and Hall Ltd, 1985.
11. Sackett DL. Bias in analytic research. J Chron D¡; 1979; 32: 51-63.
12. Partride C. Evaluation ofPhysiotherapy for People with Stroke. Lon-
dres: King.s Fund Centre, 1994.
13. Ibrahim MA, Spitzer WO. The Case Control StUdy: the Problem and
the Prospect.J Chron Dis 1979; 32: 139-144.
14. Kahn S. An ¡ntroduction to Epidemiological Methods. Segunda edi-
ci6n. Oxford University Press. 1989.
15. Lindmark B. Evaluation ofFunctional capacity after stroke with
special ernphasis on motor function and activities of daily living.
ScandJ RehabilMed1988; 21 (Supl); 1-40.
16. Smith DS, Goldenberg E, Ashbur A. Remedialtherapy after stroke:
A randornized controlled trial. Br MedJ 1981; 282: 517-S:20.

Autors:

M. Jimenez Muro       Fisioterapeuta
J. Franco Navarro       Fisioterapeuta 
F. Matía Abril             Fisioterapeuta 
 

 Revista: Fisioterapia, de l'Associació Espanyola de Fisioterapeutes.

Volum 18, número 2, Pàg. 115 -120, abril - juny de 1996


 
 

Tornar