Travessa de Rocabruna a Sadernes pel Comanegra

Itinerari espectacular, ja que gairebé tot el camí es fa per carena, amb vistes magnífiques dels Pirineus iPirineus de la Garrotxa. Per altra banda, s’assoleix el cim més alt de la Garrotxa, el Comanegra, i es fa l’ascensió de tres altres cims destacats: el cim de Bordellat, els puigs de les Bruixes i de Sant Marc, que sovint queden preterits.

La sortida es pot fer des de Rocabruna, que és la que proposo i recomano, i des de Sadernes. A Rocabruna s’hi accedeix bé des de Camprodon; a Sadernes, des de la carretera de Besalú a Olot. Tractant-se d’una travessa, cal preveure mitjans de locomoció a ambdues bandes.

Durada: 7.00 h.
Desnivell: + 850 m; - 1.550 m.
Dificultat: No presenta dificultats, fora dels desnivells i la distància.

Excursió llarga, que només és convenient fer en un bon dia i ben equipats. No es troba aigua aprofitable fins a Talaixà.

Rocabruna – collet de Bocabartella – coll de Malrem – collada Fonda – cim de Bordellat –puig de Comanegra – pla de la Serra – puig de les Bruixes (o Caburlé) – puig de Sant Marc – pla d’en Quera – el Cortal – Talaixà – Pont d’en Valentí – Sadernes – Plansarenes.
0.00 h. Rocabruna. 455253 – 4687467 – 952. Rocabruna és un petit conglomerat de l’alta Garrotxa, actualment agregat a Camprodon (Ripollès), que té l’església de Sant Feliu, del segle XII, com a edifici més important.
Comencem a caminar davant de can Tadeu (anem amb autocar i no pot girar després), baixant per la carretera fins al clot del Molí d’Espasa ( o dels Polls) (465253 – 4556770 – 911), passat el qual prenem un camí ben marcat que puja a l’esquerra. Passa per les restes d’una pedrera i té un tram empedrat en el que s’anomena el carrer Fosc, pas entre roques, i d’altres en més mal estat, però sempre és clar. La vista es va eixamplant, fins que arribem al collet de Bocabartella, on se’ns obre al coll de Malrem i sobre la casa de Bocabartella, a sota. A partir d’aquí la pujada se suavitza, passem per la font Llagostera, enfangada i difícilment aprofitable.
0.50 h. Coll de Malrem. 457316 – 4687993 – 1135. És un pas fronterer important, però que no té cap carretera. Va servir durant molt de temps de pas privilegiat de contrabandistes i bandolers i també va ser un dels punts més vigilats per la guàrdia civil després de l’última guerra. Deixem a l’altra banda el camí que es dirigeix a la Manera i també al cim de la Clapa. Anem a la dreta (S), pel prat, per camí clar, prop de la línia que separa Espanya de França i que parteix Catalunya, sempre amunt. Després el camí descendeix a la collada Fonda (20’; 457719 – 5687921 – 1183) i torna a pujar fins al cim de Bordellat.
2.00 h. Cim de Bordellat. 459372 – 4688024 – 1390. Cim destacat que ens permet eixamplar les ja espectaculars vistes de què anàvem gaudim. Després d’una petita baixada fins al pla de la Primavera, ens manca una forta pujada per aconseguir el cim.
2.45 h. Puig de Comanega. 461199 – 4687089 – 1556. És el cim més alt de la Garrotxa. Pel costat del Vallespir els faigs, que arriben fins al mateix cim, ens tanquen força la visió, però el costat garrotxí és completament herbat. El panorama és esplèndid, amb el puig de la Bruixes i de Sant Marc, pels quals aviat passarem, el de Bassegoda, Freixenet, Malveí, el Mont, la vall del Fluvià i el golf de Roses. Molt més a prop, les cases de Monars, la ribera de Beget i el Bestrecà. Molts d’aquests llocs els hem visitat durant aquest cicle de l‘Alta Garrotxa.
Baixarem seguint la carena (W) per camí amb abundants marques i fort pendent fins a la jaça dels Xais, on el camí perd la inclinació abrupta. Una mica més endavant, al pla de la Serra, un camí dissimulat a l’esquerra ens permetria baixar al coll de les Falgueres, per on va la línia fronterera. Continuem recte. El camí segueix de prop la carena, que deixa en alguns punts ja que és massa abrupta, i s’enfila cap al nostre proper objectiu, que assolim per un llom estret.
3.30 h. Puig de les Bruixes ( o Caburlé). 463462 – 4686152 – 1393. Altre cop ens podem permetre una vista dilatada, sobretot cap al costat de Ribelles. Descendim per l’altra banda, amb una baixada abrupta. Després deixem a l’esquerra uns roquissers i arribem al coll de Sant Marc. A l’esquerra un camí baixa cap a Sant Aniol. El nostre s’endinsa, força desdibuixat, en la fageixa fins que arriba al caire encinglat de Sant Marc.
3.55 h. Puig de Sant Marc. 464009 – 4685349 – 1332. Ens ofereix l’última gran visió de la jornada. Destaco la que ens ofereix de la vall de Sant Aniol, dominada per l’imponent Bassegoda, i el del tram que acabem de deixar enrere, amb els puigs de les Bruixes i del Comanegra. Descendim pel costat oposat al de pujada, atents a trobar, només fets una trentena de metres, una bretxa a l’esquerra, que ens permet superar la cinglera i ens deixa en un no res al coll de l’Arç. Voltem un petit turó que deixem a la dreta, i arribem al pla Magre. Cal continuar (SE) en descens suau fins a l’ample pla d’en Quera, al final del qual cal trobar el capdamunt del pujant del Llop (464320 – 4684689 – 1212). Descendim fort per superar una altra cinglera, i després flanquegem, deixant a l’esquerra el turó de la Creu de la Marieta. Quan arribem al caire, el camí baixa a l’esquerra entre pedruscam.
4.35 h. El Cortal. 464430 – 4684083 – 1044. Masia abandonada. Per les feixes de sota i cap a la dreta,ens dirigim a trobar el camí de Tailaixà. Fem una bona marrada, acostant-nos al torrent d e les Teixoneres, però abans d’arribar-hi el camí fa un revolt a l’esquerra i continua en diagonal. Actualment es troba partit per una pista, però no l’hem d’abandonar. Ja força avall, ens arriba per l’esquerra el camí procedent del coll de la Balmeta i una estona després arribem a un collet. Davant, en un turonet, s’amaguen les ruïnes de la Torre. Al collet anem a l’esquerra i més avall el camí revolta fort a la dreta per sortir darrere de l’església de Talaixà.
5.00 h. Talaixà. 464856 – 4683459 – 780. Talaixà és un poble abandonat, del terme d’Oix, tot i que encara hi fa estada esporàdica un habitant i també hi ha un refugi del Centre Exc. d’Olot. Es troba en un coll entre les valls d’Oix i de Sant Aniol, dominat per l’esvelta silueta del Ferran. Actualment estant acabant de reparar l’església de Sant Martí, dels segles XVII i XVIII. Al coll, deixem el GR-11 a dreta i esquerra i continuem (SE) per l’obaga que baixa cap a la vall de Sant Aniol, per un camí molt fressat. En arribar a la riera ens topem amb unes clares i temptadores basses que conviden al bany. El camí continua prop de la riera fins al pont.
6.10 h. Pont d’en Valentí. 466253 – 4681811 – 340. De dues belles arcades. Al costat del pont hi ha les restes de l’hostal de Ca la Bruta. Passat el pont pugem fins a la pista, que hem de seguir fins a Sadernes i que ens permet estar atents a les gorges i espases del Castell Sespasa, passant d’en Roca, el pont del Pas dels Aures i el pas del Duc, poc després de la confluència de la riera de Sant Aniol amb la d’Oix i que formen el riera de Llierca. Encara ens queda el poble de Sadernes, amb l’església de Santa Cecília i Can Galceran, actualment un hostal, i baixar fins a Plansarenes, ja que l’autocar no pot pujar al poblet. Es pot fer una variant, que és la que vam seguir: poc abans d’arribar a Sadernes es pren un camí, ben indicat, a la dreta, que ens mena, reculant, a passar el Llierca, i, per una pista que una mica enllà torna a passar el riu, arribem al punt de destí.
7.00 h. Pont de Plansarenes (Sadernes). 467326 – 4679647 – 263. Final de l’itinerari. Si es va en cotxes particulars, es poden deixar a Sadernes o sobre el pont d’en Valentí, opció, aquesta última, que estalvia 45 minuts.

Data del recorregut: Itinerari fet el maig de 2009, amb el CMSC, dins el Cicle de l’Alta Garrotxa.

Alta Garrotxa. Editorial Alpina.