Avui en dia el ferrocarril és un mitjà de transport ràpid i còmode. Després d'una reducció de la xarxa comercial han restat unes línies principals que són les que comuniquen les capitals de província i una xarxa secundària que permet l'accés a d'altres indrets. També estan apareixent línies de gran velocitat que es fan amb ample europeu. La primera fou la de Madrid a Sevilla inaugurada el 20 d'abril del 1992. Actualment s'està treballant en la de Madrid a Barcelona i la frontera francesa.
Les obres de construcció de l'estació elevada de Girona (1973)
Les condicions del trànsit
que hi ha avui en dia a les carreteres i sobretot a les grans ciutats fan
que el ferrocarril afronti el present des d'una posició òptima.
Afavoreix la mobilitat, és ràpid, contamina molt menys que
el transport per carretera i té un índex de sinistralitat
molt menor. Prova d'aquest ressorgiment és l'obertura d'antics traçats
ferroviaris clausurats i el disseny de trams nous.
Actualment a Catalunya operen dues
companyies de ferrocarrils: la RENFE
que explota les línies d'ample ibèric i els FGC
(Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya) que manté en funcionament
la xarxa d'ample inferior a l'ibèric -bàsicament ample internacional
i ample mètric-.