El carrilet de Palamós a Girona
i Banyoles es va inaugurar en diferents fases
El primer tram va ser el de Flaçà
a Palamós. Va començar a prestar servei de passatgers i mercaderies
el dia 23 de març del 1887.
El 26 de juny del 1921 la línia
es va prolongar fins a Girona. L'estació estava situada al sector
de Pedret.
La darrera ampliació va ser
la construcció del ramal que des del Pont Major arribava fins a
Banyoles. Es va inaugurar el 16 de març del 1928.
Vegeu els horaris
del 1927
L'any 1938 hi hagué l'accident
més greu de la història d'aquest carrilet. Al Pont Major
van col·lisionar un comboi del carrilet amb un camió cisterna
pla de combustible. De resultes de la topada el carburant es va incendiar
i tot plegat va quedar cobert de flames. El resultat final fou una quinzena
de morts.
Després de la guerra civil
el carrilet estava en molt males condicions i l'estat va integrar-lo a
EFE (Explotación de Ferrocarriles por el Estado). Reprengué
el servei entre Palamós i Girona el 24 de juny del 1942. A banyoles
hi arribaria de nou el 1945.
La competència del transport
per carretera, el fet que la via circulava per un costat de la carretera
i els accidents eren freqüents i la manca de renovació del
material va fer que el carrilet desaparegués definitivament l'1
de març del 1956.