P

Pancinor. Objectiu de distància focal variable (v_) Zoom i Transfocator.
Panoràmica. Moviment de rotació de la càmera. Si es mou d'esquerra a dreta o al revés, tenim una panoràmica horitzontal; si es mou de dalt a baix o al revés, aleshores tenim una panoràmica vertical. Serà obliqua si la panoràmica és una combinació d'aquestes dues, i circular si la panoràmica horitzontal o vertical dóna un gir complet (v_) Escombrada.
Pantalla. Superfície blanca damunt la qual es projecten imatges; n'hi ha de diferents textures i formats (normal, panoràmica). També designem amb aquest mot aquelles superfícies que serveixen per a matisar la llum dels reflectors o bé per a dirigir-la a zones concretes de l'escena.
Pas.(v_) Format de la pel·lícula.
Pas de maneta. (v_) Imatge per imatge i Maneta.
Passarel·les. Bastides que es col·loquen en l'espai que queda entre l'alçada màxima del decorat i el sostre del plató; s'hi munten reflectors o focus lluminosos. Pel·lícula. (v_) Cel·luloide i Film.
Perforació. Forats que es troben als costats de la pel·lícula i que encaixen amb les dents de la càmera filmadora o del projector, produint-se així l'arrosse- gament de la pel·lícula (v_).
Persistència retiniana. Fenomen fisiòlogic segons el qual l'ull humà reté les imatges durant una fracció de temps, i que permet de percebre'n el moviment com si fossin imatges immòbils. Aquesta facultat varia segons la intensitat de llum que impressiona la retina.
Picat. Angulació obtinguda quan la càmera filma de dalt a baix, i que fa que l'objecte o la figura humana presa s'empetiteixin; llavors es parla també d'un pla picat (v_) Vista d'ocell.
Pista. Zona situada a l'esquerra de la pel·lícula, entre les perforacions (v_) i els fotogrames, damunt la qual s'hi grava la banda sonora (òptica o magnètica) (v_) Banda.
Pla. Conjunt d'imatges que constitueixen una mateixa presa; és, doncs, la unitat de presa (v_). N'hi ha de diferents tipus segons l'angulació de la càmera filmadora (v_) Flash.
Pla americà. És el que mostra la figura humana des dels genolls en amunt.
Pla de conjunt. (v_) Pla general.
Pla de detall. (v_) Primeríssim pla.
Pla emfàtic. (v_) Contrapicat.
Pla general. És el que mostra les figures i els objectes d'una manera total, incloent-hi l'escena on es troben. S'anomena també pla sencer o pla de conjunt.
Pla inclinat. S'obté quan la posició de la càmera no és vertical.
Pla màster. Seqüència que es roda en un sol pla per presentar la continuïtat d'una acció i que serà enriquida amb inserts (v_).
Pla mig. És el que mostra la figura humana, tallada per la cintura (pla mig llarg) o bé a l'alçada del pit (pla mig curt).
Pla picat. (v_) Picat.
Pla de rodatge. Projecte diari del treball que s'ha de realitzar durant el rodatge del film, incloent-hi el personal que hi haurà d'intervenir, etcètera.
Pla sencer. (v_) Pla general. Pla seqüència. Seqüència que es roda en un sol pla, en una única presa, sense cap tipus de muntatge, directament i sense interrupció, i per això conserva les unitats espacial i temporal (v_) Pla màster.
Pla subjectiu. Mostra allò mateix que veuen els ulls d'un personatge. A vegades el pla (és a dir, la càmera) té el mateix moviment que l'intèrpret.
Pla de treball. Divisió del temps previst per al rodatge del film, especificant cada jornada.
Pla trucat. És aquell en el qual queda exclosa una part de l'escena, de cara a muntar tot seguit la resta de la mateixa escena; l'efecte dramàtic que es produeix es basa en el muntatge de dos plans.
Planificació. Desglossament del guió en plans. En francès es parla de découpage.
Planta de decorat. Esquema annex al guió en el qual són assenyalades les característiques del futur decorat (v_).
Planta de rodatge. Esquema gràfic que indica els diversos emplaçaments i angulacions de la càmera, els elements que intervindran durant la filmació.
Plantejament. Inici o arrencada de la història que hom vol narrar; ha de ser molt clar per tal de fer interessar l'espectador.
Plató. Zona de l'estudi cinematogràfic (v_) dedicada al rodatge d'escenes prèviament ambientades d'acord amb el guió del film; s'anomena també set (v_).
Playback. Forma de gravació que consisteix a oferir el so abans que la imatge, de tal manera que els intèrprets imiten durant el rodatge allò que després els espectadors escoltaran.
Portada. Sinònim de crèdits i de títols de crèdit (v_).
Positiu. Resultat del procés de positivació del negatiu (v_). Si es tracta de la imatge, tindrem el positiu d'imatge; si es tracta del so, el positiu de so (v_) Màster.
Positivadora. També anomenada copiadora, serveix per al tiratge de còpies positives d'una pel·lícula a partir dels negatius d'imatge o de so; s'obtenen o bé per contacte o bé mitjançant un sistema òptic.
Postsincronització. Tècnica de posar les veus correctes que substituiran les dels intèrprets, que durant la filmació parlaven una llengua diferent de la del film, o bé de posar-hi el so, quan el rodatge s'efectua sense. (v_) So de referència.
Practicable. Plataforma per a enfilar-se damunt la càmera, quan no cal usar una grua; s'utilitza en interiors.
Prestrena. (v_) Visionar.
Presa. Fet material de filmar unes vistes o de gravar uns sons; en anglès s'anomena take (v_). També té el nom de presa el metratge del film compres entre l'arrencada i l'aturament de la càmera. Es tracta, doncs, d'un concepte físic, mentre que el pla és un concepte narratiu; així, d'un sol i mateix pla se'n poden fer diverses preses.
Press-book. Folletó o guia publicitària que conté les dades de llançament d'un film (sinopsi argumental, fitxes artística i tècnica, frases definidores, etc.).
Primer pla. Mostra el rostre sencer o una part de la figura humana, o bé un objecte globalment; en anglès s'anomena close-up.
Primeríssim pla. Mostra una part del rostre de la figura humana, o n'apropa una zona, o bé només una porció d'un objecte. S'anomena també gran primer pla o pla de detall.
Productor/a. Persona o empresa (productora) que té cura de la part industrial i financera d'un film (v_) Director de producció.
Profunditat de camp. Espai entre el primer terme i el darrer que s'enfoquen en un mateix enquadrament. Els objectius gran angular (v_) tenen una gran profunditat de camp. Els objectius de distància focal llarga (teleobjectius) (v_) tenen poca profunditat de camp, per això surten uns fons desenfocats que augmenten sovint el valor artístic de l'enquadrament (v_).
Projector. Gran làmpada incandescent que proporciona llum sobre un escenari. Aparell que projecta les imatges d'un film sobre una pantalla (v_) Làmpada.
Projector de Fresnel. Projector clàssic d'il·luminació dels platós, dotat d'una lent de cercles concèntrics davant de la làmpada, per tal de concentrar el raig lluminós.
Protagonista. Intèrpret major de la història i a l'entorn del qual gira tot el film.

P