S
|
Safety film. (v_) Cel·luloide.
Sala de muntatge. Estança on es realitza el muntatge d'un film (v_).
Salt d'eix. Efecte òptic que es produeix quan es creuen els eixos de
l'acció i, per tant, es dóna una perspectiva falsa en la continuïtat
dels plans correlatius (v_) Eix de l'acció.
Script. Persona encarregada de dur constantment el control
del guió enllestit per al rodatge que s'esta efectuant. Té cura
dels plans rodats, de les preses que es donen per bones, dels ràccords
(v_), de la continuïtat entre escenes pel que fa a l'ambientació,vestuari,
maquillatge, sons, moviments. En aquesta tasca plural
és ajudada per la/el fotofixa (v_). S'anomena també secretari/ària
de rodatge.
Secretari/a de rodatge.(v_) Script.
Secundari. Intèrpret menor de la història i que només hi participa
esporàdicament en algunes seqüències.
Segon operador. (v_) Operador segon.
Sensibilitat. S'entén per sensibilitat d'una pel·lícula
la qualitat tècnica que la capacita per a impressionar imatges amb una major
o menor quantitat de llum. A major sensibilitat, la pel·lícula necessita
menys quantitat de llum. La sensibilitat es mesura en graus DIN o ASA.
Seqüència. Seguit d'escenes que formen part d'una mateixa unitat
narrativa (v_) Escena i Pla seqüència.
Serial. Film d'episodis en el qual hi ha un o més personatges
protagonistes fixos; la història es desenvolupa o bé fragmentada o
bé amb variacions aventuresques en cada nou episodi.
Set. Espai obert, espaiós, tancat i aïllat d'un
estudi (v_) on es munta un decorat (v_) Plató.
Sincronitzar. Operació que consisteix a fer concordar exactament
la banda sonora amb la banda d'imatges; es realitza amb una sincronitzadora
i normalment a la moviola (v_).
Sinopsi. Terme conegut també per escaleta (v_). Resum o esquema
per escrit del tema o de l'argument del film, en què s'inclouen les característiques majors dels protagonistes. És un treball que precedeix la confecció
del guió complet i és més extens que la simple idea argumental
(v_) Idea.
Sirio. Projector d'il·luminació de gran potència que utilitza
làmpades halògenes; els sirios no pesen i no gasten tant com els arcs (v_) i
es manegen més fàcilment.
Sketch. Cada una de les parts d'un film que, seguint un
mateix fil o idea argumental, té una unitat narrativa pròpia; és
sinònim d'episodi.
Slapstick. Film que es basa exclusivament en l'explotació
sistemàtica del gag (v_). So directe. Tipus de so obtingut quan
s'enregistra conjuntament amb les imatges que capta la càmera (v_) Càmera síncrona.
So magnètic. (v_) Magnètic.
So òptic. (v_) Òptic.
So de referència. Es tracta d'un so testimonial, enregistrat durant el
rodatge en exteriors, mitjançant un senzill magnetòfon; és útil
per a la postsincronització (v_).
Sobreimpressió. Efecte que es produeix quan s'impressiona dues
vegades el mateix fragment de pel·lícula, filmant cada vegada imatges
diferents que adquireixen significat amb la sobreposició (v_) Doble exposició.
Comunament es realitza en el laboratori i és emprat per a la impressió
dels títols de crèdit (v_) Crèdits del film amb imatges de fons.
Soft-light. Aparell d'il·luminació de llum suau
i raig ampli que utilitza el principi de reflexió de la llum sobre una
pantalla blanca.
Sonidista. Operador que maneja els aparells de presa i gravació
de so durant els rodatges amb so directe (v_).
Sonorització. Operació d'enregistrar els sorolls, les veus
i la música, incloent-hi les que provenen del doblatge i de la postsonorització.
Sorolls de fons. Són les remors que es senten de forma esporàdica
o continuada durant la projecció, a causa de la reproducció del
so. Provenen d'un enregistrament defectuós, del desgast de les emulsions, de les freqüències emprades, d'un tiratge imperfecte de les còpies,
etcètera.
Sound-track. Banda de músiques i efectes sonors
originals que s'usa a l'hora de doblar un film. Es coneix també com a
banda de so internacional.
Star-system. Sistema de producció de films basat
en la personalitat, categoria artística i interpretativa dels actors
i, per tant, en el llançament publicitari que deriva dels noms que encapçalen
el film.
Steadicam. Aparell mitjançant el qual queda fixada la càmera
damunt l'espatlla de l'operador en cap (o operador segon), de tal manera que
pugui realitzar tràvellings de desplaçament, salts d'eixos, etcètera, sense
que perdi l'horitzontalitat i l'estabilitat. L'steadicam substitueix avantatjosament
el tràvelling de vies, permet una total mobilitat de la càmera i recorreguts
de trajectòria sinuosa.
Storyboard. Dibuix, pla per pla, de la planificació
o composició que després es seguirà fil per randa amb l'objectiu
de la càmera.
Subestàndard. Nom de la pel·lícula d'amplada inferior a l'estàndard
(v_), o sia, de passos o formats de 8, S-8, 9,50 i 16 mm.
Subtítol. Text que figura al peu de la imatge i que proporciona
la traducció dels diàlegs de la versió original, o bé que
ofereix unes dades topogràfiques, històriques, nominals o temporals que convé
aportar.
Superproducció. Film de llarga durada que ha tingut uns mitjans
econòmics i un volum de producció molt superior al normal.
Supervisió. Control que en algunes produccions fa un expert en
el tema o un realitzador experimentat.
Suport. Matèria cel·lulòsica (triacetat de cel·lulosa) que constitueix
la base física de la pel·lícula (v_) Safety film.
Suspens. Gènere cinematogràfic que ha adquirit categoria
de tal gràcies a l'estil narratiu i dramàtic imposat per Alfred Hitchcock, i
que consisteix a diferir o a retardar el desenllaç (v_) d'una acció per
tal de crear una tensió en l'espectador.
S
|