Planificació
La planificació és la previsió dels diferents tipus de plans o enquadraments que sortiran a la pel·lícula. (Elements reflectits en l'storyboard). Tipus de plans El pla com a valor d'enquadrament fa referència, doncs, al grau
d'apropament de la càmera a la realitat. És des d'aquesta concepció
que s'ha establert una classificació. En general pot afirmar-se que els plans més llunyans aporten a la imatge un plus de valor descriptiu i els plans propers aparten un valor expressiu o dramàtic. En canvi els plans mitjans hi aporten, sobretot, un valor narratiu. Gran pla general (GPC) Pla general (PG) Mostra un escenari ampli en el qual s'incorpora la persona. La figura humana ocupa entre una tercera i una quarta part de l'enquadrament. Té fonamentalment un valor. Pla de conjunt (PC) Abraça un petit grup de persones o un ambient determinat. Interessa
l'acció i la situació dels personatges. La persona queda
encaixada dins d'un espai definit, però amb prou marge de moviment. Pla sencer (PS) Els límits inferior i superior de la pantalla coincideixen amb
el cap i els peus d'un o dos personatges. Pla americà o tres quarts (PA) El límit inferior i superior de la pantalla coincideixen amb
el cap i els genolls de la persona. És un enquadrament genuïnament
cinematogràfic, no extret de la pintura ni de la fotografia. http://www.youtube.com/watch?v=JuYULGd-Les Pla mitjà (PM) Presenta a la persona tallada per la cintura, és a dir, de mig
cos en amunt. Primer Pla (PP) Presenta el rostre sencer de la persona o bé el rostre i l'espatlla.
Perd tot el valor narratiu o descriptiu. Interessa sobretot l'exploració de la interioritat del personatge. En conseqüència, té fonamentalment un valor expressiu, psicològic i dramàtic. Primeríssim pla (PPP) Mostra una part del rostre o del cos de la persona. Pla detall (PD) Mostra un objecte o una part d'un objecte. Normalment s'incorpora com
a pla d'inserció dins d'una narració. Pla holandès o aberrant Quan la càmera esta lleugerament inclinada, aproximadament a un angle de 45 graus. Aquesta inclinació mostra inestabilitat. Angle de càmera subjectiva La càmera ens mostra el que el personatge està veient, es a dir, pren per un moment la visió en primera persona del personatge. Pla impossible |