A
índex del glossari

 

 

Acceleració.(v_) Càmera accelerada.
Accessoris. Conjunt d'elements que completen una escena o un decorat; en té cura l'ajudant del director artístic (v_). Hi ha també els accessoris de la càmera cinematogràfica, dels quals se n'encarrega l'operador en cap (v_) o el seu ajudant.
Acció alterna. Forma de muntatge que presenta dues seqüències que s'alternen de manera simultània a mesura que progressa l'acció, fent-la evolucionar.
Acció continuada. Manera de fer progressar la narració cinematogràfica sense interrupcions ni salts enrere.
Acció paral·lela. Forma de muntatge que presenta de manera alterna allò que està succeint en dues o més escenes distintes a la mateixa acció, i que o bé es complementen o bé l'una puntua l'altra.
Acetona. Dissolvent cel·lulòsic que s'usa per enganxar fragments de pel·lícula durant el muntatge del negatiu (v_ Empalmadora).
Actor de doblatge. (v_) Intèrpret de doblatge.
Actualitats. Conjunt de reportatges filmats de temàtica diversa o bé monogràfica sobre un tema recent, d'actualitat, comentat en veu en off (v_).
Adaptar. Operació literària que consisteix a traslladar un text original (com ara un conte, una novel·la, una peça teatral) al cinema, mitjan ç ant un guió literari adequat al llenguatge de la pantalla (v_) Tractament.
Ajudant de càmera.(v_) Foquista.
Ajudant de direcció. Persona que assessora, amb el guió a les mans, el director realitzador, coordina l'acció dels extres, supervisa el treball dels diferents tècnics, confecciona en tot moment el desglossament (v_), etcètera.
Ajudant de producció. Persona que representa durant el rodatge el cap de producció del film. Té la responsabilitat d'elaborar per l'endemà una mena d'ordre del dia (full de rodatge) en el qual s'especificaran les escenes i els plans que s'hauran de rodar, les persones que hi intervindran, els llocs on caldrà ser o anar, horaris, utillatge precís, etcètera.
Alentiment.(v_) Càmera lenta.
Amateur. Nom donat al realitzador afeccionat, no professional, de films normalment en formats subestàndards. A voltes l'amateurisme és un camí per perfeccionar la tècnica i el llenguatge del cinema, i per tant, una pràctica que pot conduir a la professionalització. El seu no condicionament comercial li permet d'experimentar i d'actuar amb una gran llibertat creativa, pertany a un món específic diferenciat totalment del professional.
Ambientació. Activitat que consisteix a crear o reconstruir una realitat que convé als interessos del rodatge mitjan ç ant la sintonia d'elements; com el vestuari, la decoració, la música, els intèrprets triats, el maquillatge, el color confegit a l'escena, el tractament fotogràfic, etcètera.
Ample. (v_) Format de la pel lícula.
Ampliació. Ampliar un film, o inflar-lo (en l'argot cinematogràfic), és passar d'un format de pel·lícula a un altre de més gran, operació que es realitza amb la truca (v_); el procés contrari s'anomena reducció.
Anamorfosi. Efecte de comprensió de la imatge. S'obté mitjan ç ant un objectiu anamòrfic, que va idear el francès Henry Chrétien amb el nom d'hypergonar . A l'hora de la projecció, i interposant-hi una altra lent, la imatge s'allarga. Aquest efecte és la base òptica del cinemascop (v_).
Angle de la càmera o de presa. (v_) Angulació.
Angulació. Diferència que hi ha entre el nivell de la presa i l'objecte o figura humana que es filma. Quan el nivell primer coincideix amb el centre geomètric de l'objecte o bé amb la mirada de la figura humana, aleshores l'angulació és normal; si la càmera és inclinada, aleshores l'angulació també ho és i el pla que s'obté és inclinat. Hi ha també angulacions contigües, corresponents... segons la manera com es fa correspondre un pla amb un altre.
Animació. Creació del moviment mitjançant una sèrie d'imatges fixes preses fotograma a fotograma, les quals n'aniran reproduint les distintes fases. Aquestes imatges poden ser d'objectes, de ninots, de plastilina, de collages , etcètera (v_ Dibuixos animats i Imatge per imatge).
Anticlímax. Moment de baix interès o poca emoció en l'acció del film, que segueix el desenllaç (v_) a manera de complement o d'aclariment; no sol ser gaire habitual (v_Clímax).
Arc. És el focus o projector d'il·luminació més potent que es coneix; funciona fent saltar una espurna o arc elèctric entre dos elèctrodes de carbó; avui, però, es tendeix a substituir-lo pels anomenats sirios (v_).
Argument. Història o assumpte que tracta el film a partir d'una idea esquemàtica o general (v_ Idea). Pot ser original o bé adaptat d'una altra obra (v_ Adaptar). Sinopsi, tractament, continuïtat i guió tècnic són les quatre fases de creació d'un argument, tot i que no sempre es segueix fil per randa aquest mètode tan ortodox (v_).
Argumentista. Persona avesada en la redacció de l'argument d'un film, tant si és original com si prové d'una obra teatral o literària.
Arquitecte-decorador. (v_) Decorador en cap.
Arrossegament. Mecanisme continu o bé intermitent que permet de fer passar la pel·lícula per l'interior de la càmera o del projector (v_) Creu de Malta.
Arxiu de films. Edifici o local destinat a guardar, conservar i catalogar tota mena de pel·lícules. Ha de mantenir una temperatura i un grau d'humitat controlats i constants per a la conservació adequada de les còpies.
ASA. (v_) Sensibilitat.
Asincronisme. Efecte que es produeix quan no concorden el muntatge visual i el sonor; o sia, hi ha com un desfasament entre el que veiem i el que escoltem.
Attrezzista. Persona que té cura de l'attrezzo (v_), de tots els detalls de la decoració de l'espai o escena dissenyats i previstos pel director artístic (v_). Treballa en estreta collaboració amb el regidor (v_).
Attrezzo . Conjunt d'instruments, estris i tota mena d'objectes que s'usen en decoració; en té cura l'attrezzista (v_).
Auditori. Sala especialment equipada per a realitzar doblatges i mescles de so (v_ Mescla).
Autocine. (v_) Drive-in.
Avanç (v _ ) Tràiler.

A