C
índex del glossari

 

 

 

Cadena de sales. (v_) Circuit.
Cadència . Velocitat que duu la pel·lícula en la càmera o en el projector, normalment a 24 imatges per segon; quan es filma per a la televisió, és de 25 imatges per segon (ips).
Camascopi. Càmera de vídeo.
Càmera . Aparell de presa de vistes cinematogràfiques.
Càmera accelerada . Efecte que es produeix quan es filma a una cadència inferior a la normal (24 ips). A l'hora de projectar aquest fragment, s'obté una sensació de celeritat, la qual és produïda per la cadència de filmació. Es coneix també com a càmera ràpida.
Càmera amagada o oculta . Denominació que rep una camera quan s'amaga als ulls dels possibles vianants i dels personatges que es volen captar, a fi que no s'adonin que se'ls està filmant.
Càmera lenta. Efecte que es produeix quan es filma a una cadència superior a la normal (24 ips). Quan projectarem aquest fragment aconseguirem una sensació de lentitud, la qual és determinada per la cadència de filmació. S'anomena també càmera alentida o càmera al ralentí.
Camera portàtil o a mà. Filmadora de tipus lleuger que sol emprar-se en els reportatges en viu, en els documentals que requereixen rapidesa d'acció, en els noticiaris d'actualitat, etcètera (v_) Tràveling.
Càmera ràpida. ( v_) Càmera accelerada.
Càmera alentida. ( v_) Càmera lenta. Càmera al ralentí. (v_)Càmera lenta.
Càmera síncrona. Filmadora que permet de gravar el so directe mentre es roda, o bé directament sobre la banda magnètica, o bé mitjan ç ant un magnetòfon (v_So directe).
Càmera subjectiva. (v_) Pla subjectiu.
Cameraman . Terme amb què és conegut l'operador segon (v_) i també l'operador de documentals i noticiaris.
Camp. Espai visual que pren la camera des del punt de vista en què es troba i segons l'angle d'enquadrament (v_).
Cap de producció. ( v_) Director de producció.

Canya. (v_) Girafa.
Càsting. ( v_) Repartiment.
Cèl·lula fotoelèctrica. Vàlvula que es troba en el lector de so (v_) del projector i que transforma les vibracions lluminoses provocades per la banda de so en vibracions elèctriques.
Cel·luloide. Nom que rep també la pel·lícula, o sia, el suport material cel·lulòsic sobre el qual s'estén l'emulsió sensible a la llum de gelatina bromur que impressiona la imatge. La pel·lícula resultant s'anomena professionalment en anglès safety film.
Charriot . Suport de la càmera amb tres rodes de goma que inclou un sistema de subjecció de la càmera i en permet el despla ç ament en tràveling sense vies.
Cineasta. Per extensió, professional del cinema.
Cineclub. Entitat que s'ocupa de l'estudi i difusió del cinema com a vehicle cultural
Cinefòrum. Entitat similar a un cineclub, però que s'ocupa preferentment de l'estudi del contingut del film.
Cinemascop. Procediment òptic que permet comprimir per anamorfosi (v_) les imatges durant la presa de vistes i ampliar-les després durant la projecció.
Cinerama. Procediment òptic que permet rodar amb tres càmeres sincronitzades i que projecta la pel·lícula amb tres projectors també sincronitzats sobre una pantalla còncava. Posteriorment hom ha emprat un únic projector, i aleshores el resultat ha millorat sensiblement, tot i que no ha reeixit en el terreny comercial (v_) Relleu.
Circuit . Cadena de sales de cinema que pertanyen a una mateixa empresa d'exhibició; a voltes s'anomena indistintament cadena de sales.
Claqueta. Pissarra en què s'hi fa constar a cada moment el títol del film, el director i el número del pla, de l'escena i de la seqüència que hom vol rodar. En el cas d'una repetició, el «claquista» canviarà els números que calgui. Aquesta tasca és essencial per al muntatge, ja q ue totes les preses s'inicien rodant primer la claqueta escrita i tot seguit l'escena prevista. EI nom prové del francès, perquè produeix aquest so, que serveix per sincronitzar a la moviola una imatge impressionada amb el so que li correspon durant l'etapa del muntatge de les bandes sonores.
Clímax. Moment de més alt interès o emoció en l'acció del film, en especial de caire dramàtic o espectacular, que es crea abans del desenllaç (ant. Anticlímax).
Close-up . (v_)Primer pla.
Color Reversal Intermediate. CRI.
Comentari. (v_) Comentarista.
Comentarista. Locutor que llegeix en veu en off (v_) el text que acompanya les imatges, o bé per explicar-les, o bé per enriquir-les amb observacions adequades (v_ Narrador/a).
Comparsa. Sinònim d'extra o de figurant.
Complement. Film, normalment de durada curta (dibuix animat, noticiari d'actualitat, documental, cinta d'animació, etc.), que acompanya el llargmetratge i el precedeix en l'ordre de projecció.
Complex. Diferents parts d'un parament muntades correlativament a l'estudi i que permeten de passar, durant el rodatge, d'una estan ç a a una altra dins d'una mateixa presa; constitueixen, doncs, una unitat de decorat en un plató (v_).
Congelar la imatge. Procediment de laboratori que consisteix a repetir, copiant-lo, un mateix fotograma durant el temps en què la imatge és congelada a la pantalla (v_) Moviment suspès.
Continuïtat. Procés d'ordenar a la sala de doblatge totes les escenes en l'ordre del desenvolupament de la història, sense realitzar encara tècnicament el muntatge definitiu. Amb aquest mot també designem el ràcord (v_), i el pas previ al guió definitiu, però posterior al tractament (v_).
Contracamp. Espai visual simètric al camp (v_), o sia, el camp contrari, l'invers; és sinònim de (v_) contrapla.
Contrallum. Efecte que es produeix quan la càmera filma tenint de cara els focus de llum.
Contrapicat. Angulació que s'obté quan la càmera filma des de baix cap a dalt, i s'engrandeix l'objecte o la figura humana que pren; llavors es parla també d'un "pla emfàtic" (v_) Vista de cuc.
Contrapla. Sinònim de contracamp (v_).
Contrareserva. (v_) Reserva. Contratipus. Pel·lícula negativa que s'obté mitjançant el contacte amb una còpia positiva; o sia, un doble del negatiu, usat en el talonatge (v_), per treure'n còpies positives, etcètera (v_) CRI, Internegatiu i Lavender.
Còpia. Positiu del negatiu d'una pel·lícula o del seu contratipus (v_).
Còpia estàndard. Còpia completa i correcta obtinguda a partir del copió (v_) muntat definitivament. És la còpia que s'utilitza en la projecció pública (v_) estàndard.
Còpia de treball. Primera còpia sense talonar que es fa servir per al muntatge i la sonorització definitius; s'obté del copió una vegada muntat (v_) Talonatge.
Còpia zero. És la primera còpia estàndard i obtinguda al laboratori, en la qual s'hi fan les modificacions i correccions de talonatge (v_).
Copiadora. (v_) Positivadora .
Copió. Primera pel·lícula positiva que s'obté després del revelat del negatiu i que es fa servir en el muntatge, com a referència per a l'ordenació dels plans que interessen; s'anomenen en anglès rushes .
Copió muntat. Sinònim de còpia de treball (v_).
Coproducció. Forma de produir un film unint els interessos econòmics i a voltes artístics de més d'una empresa, normalment per a fer-lo circular per diversos països.
Coreògraf. Professional de la coreografia, responsable d'aquest art, molt especialment en els films musicals, fins al punt de rodar ell mateix les seqüències que ha ideat i dissenyat totalment.
Cortina o cortineta. Efecte òptic que es realitza químicament en el laboratori i que permet de substituir de manera gradual una imatge per una altra, en direcció longitudinal, diagonal o transversal.
Crèdits. Títol del film, dels noms dels intèrprets, dels tècnics, etcètera, que solen aparèixer o bé al principi o bé al final de la projecció (v_) Genèric.
Creu de Malta. Mecanisme del projector que deté la imatge davant l'objectiu quan l'obturador l'oculta (v_) Arrossegament.
CRI. Pel·lícula negativa que s'obté directament per copiat -contacte- d'un altre negatiu. Es tracta del procediment modern d'obtenció de contratipus (v_); el seu nom són les sigles de «Color Reversal Intermediate».
Cronofotografia . Art d'obtenir fotografies correlatives de persones, animals o objectes en moviment, captant així les distintes fases i veient-los, per tant, descompostos.
Cua. Resta d'una pel·lícula verge que s'utilitza per a càrregues fotogràfiques, inservible per rodar. També s'anomena així qualsevol tros de pel·lícula velada que serveix per col·locar al principi o al final d'un film a l'hora de posar-lo al projector, a la muntadora, a la moviola, etcètera. Per a la projecció, sol dur gravades veus o música (v_) Descart i Take .
Curtmetratge. Film que dura menys de trenta minuts.

C
índex del glossari