D
índex del glossari

 

 

Decorador en cap. Director artístic.
Decorat. Escenari (v_) real o artificial en el qual té lloc una acció de la història (v_) background .
Decorat. Escenari (v_) real o artificial en el qual té lloc una acció de la història (v_) background .
Découpage. Veu francesa equivalent a desglossament i a planificació (v_).
Descart.
Fragment de pel·lícula que d'antuvi no s'utilitza en el muntatge i que es conserva degudament assenyalat per a futurs usos o bé definitivament arxivat; a voltes es fa servir com a cua (v_).
Desenfocament. Manca de nitidesa o de definició de la imatge que es produeix per defectes d'enfocament, tant del projector com de la càmera; en el primer cas es pot corregir, en el segon pot interpretar-se com un efecte estètic o bé s'utilitza per fer desaparèixer un pla i donar pas a un altre.
Desenllaç. Moment de l'argument cinematogràfic que conduirà ben aviat al final de la història que es vol narrar; el desenllaç posa en ordre les distintes peces que han intervingut fins aleshores i prepara, doncs, el final (v_) Clímax i Anticlímax.
Desenquadrament. Efecte que es produeix quan la imatge del fotograma queda descentrada i, per tant, n'apareix només una part, normalment a causa de defectes en la perforació o en la marxa del projector. També es pot produir durant la filmació de forma voluntària per raons estètiques o involuntària per entortolligament de la pel·lícula.
Desglossament. Relació detallada de tot el que necessita el rodatge de cadascun dels plans; en té cura l'ajudant de direcció (v_). En francès es parla de découpage .
Diafragma. Dispositiu mecànic integrat a l'interior de cada objectiu i que, accionat mitjançant una anella exterior, permet de regular el pas de la llum. És obert quan les condicions d'il·luminació són precàries i és tancat quan milloren; s'anomena també iris.
Diàlegs. Frases i expressions que pronuncien els intèrprets al llarg de la narració i que constitueixen una de les parts importants del guió literari (v_) Dialogista.
Dialogista. Persona avesada en la redacció d'uns diàlegs que s'adiguin amb el guió literari. El treball del dialogista es perllonga sovint fins al muntatge i fins i tot al doblatge.
Dibuixos animats. Creació del moviment mitjançant una sèrie de dibuixos que es fotografien l'un després de l'altre i que reproduiran les distintes fases del moviment (v_) Animació, Imatge per imatge, Truca.
DIN. (v_) Sensibilitat.
Director. Responsable últim de la realització del film; dirigeix els intèrprets, té cura de tots els aspectes estètics i escenogràfics, controla l'equip tècnic, vetlla per l'estil i la unitat narrativa del film, el signa, etcètera.
Director d'actors. Persona especialitzada en la direcció d'intèrprets, que sol assessorar en aquest camp el directorealitzador, que assaja els papers, els moviments en el propi escenari, etcètera. No tots els directorealitzadors dominen amb eficàcia i solvència sobrera l'art de fer moure els intèrprets, d'extreure'ls el millor de les seves possibilitats d'acord amb els personatges que han d'interpretar; per això és convenient que siguin assistits per un director d'actors.
Director artístic. També conegut com a arquitecte-decorador o decorador en cap, és la persona encarregada de dissenyar els decorats i llur construcció, d'ambientar l'escena, de recrear un determinat clima. Al seu servei té en primer lloc l'attrezzista i després el regidor (v_).
Director de doblatge. Persona encarregada de coordinar el doblatge d'un film i de dirigir els dobladors o intèrprets de doblatge (v_) que presten les veus.
Director de fotografia. Conegut també com a il·luminador o operador en cap, és la persona que té cura del treball de la càmera i del conjunt de la il·luminació. Crea l'ambientació i el clima mitjançant l'ús expressiu de les llums. No només és el responsable de la qualitat visual del film, sinó que també ordena els diferents processos que es realitzen en el laboratori, controlant tots els treballs que s'hi fan, com ara el talonatge (v_) i els valors cromàtics de la pel·lícula d'acord amb el director. A les seves ordres hi ha l'operador segon, els electricistes i el/la fotofixa.
Director de producció. Anomenat també cap de producció, és la persona que vetlla per l'administració de la realització d'un film. Ha d'ajustar les despeses al pressupost previst, però alhora ha de dotar de mitjans idonis i suficients l'equip de rodatge per tal d'obtenir-ne el resultat proposat.
Director de la segona unitat. En els films de pressupost alt i de producció complexa és la persona encarregada de dirigir les escenes de masses, que requereixen un desplegament tècnic considerable, sempre, però hi ha la supervisió del realitzador.
Dissolvència. Acció d'esvair gradualment una escena, 1a qual cosa indica el pas del temps d'una escena a una altra, en passar d'un pla a un altre; sinònim d'encadenat (v_).
Distància focal. És la que existeix entre el centre òptic de l'objectiu i la imatge impressionada a la pel·lícula quan l'enfocament (el subjecte) és reglat (situat) a l'infinit. A major distància focal, menor camp visual i un engrandiment dels objectes, és a dir que va d'un teleobjectiu a un gran angular.
Distorsió. Tipus d'aberració de la imatge que es produeix quan s'empra un objectiu anastigmàtic, i que origina una imatge deformada no axial del subjecte.
Distribuïdor. Persona que s'ocupa de promoure i de difondre comercialment els films; és l'intermediari entre el productor i l'exhibidor, i de vegades intervé també en els seus interessos, en les seves inversions o en el seu negoci.
Doblatge. Acció d'enregistrar els diàlegs traduïts a una llengua distinta de l'original del film.
Doble exposició. Trucatge cinematogràfic que consisteix a fer passar dues vegades el negatiu per l'objectiu, prèvia col·locació de reserves (v_) en zones oposades cada vegada; l'operació també es pot realitzar en el laboratori (v_) Sobreimpressió.
Doble de llums. Persona que substitueix l'intèrpret en una escena només durant la preparació de 1a càmera, dels moviments, de la il·luminació. (v_) Especialista.
Dolly. Grua de dimensions reduïdes i, per tant, de cost menor i maneig més senzill que una de normal. (v_) Grua.
Drive-in. Autocine, és a dir, cinema a l'aire lliure, dotat d'una pantalla enorme i d'un sistema d'escolta individual, instal·lat tot plegat en un gran aparcament de vehicles.
Duplicat. Còpia obtinguda per contratipus (v_). El negatiu duplicat és la pel·lícula verge d'emulsió especial emprada en les operacions de contratipus per inversió. (v_) Lavender.
D