S
índex del glossari

 

Safety film. (v_) Cel·luloide.
Sala de muntatge. Estança on es realitza el muntatge d'un film (v_).
Salt d'eix. Efecte òptic que es produeix quan es creuen els eixos de l'acció i, per tant, es dóna una perspectiva falsa en la continuïtat dels plans correlatius (v_) Eix de l'acció.
Script. Persona encarregada de dur constantment el control del guió enllestit per al rodatge que s'esta efectuant. Té cura dels plans rodats, de les preses que es donen per bones, dels ràccords (v_), de la continuïtat entre escenes pel que fa a l'ambientació,vestuari, maquillatge, sons, moviments. En aquesta tasca plural és ajudada per la/el fotofixa (v_). S'anomena també secretari/ària de rodatge.
Secretari/a de rodatge.(v_) Script.
Secundari. Intèrpret menor de la història i que només hi participa esporàdicament en algunes seqüències.
Segon operador. (v_) Operador segon.
Sensibilitat. S'entén per sensibilitat d'una pel·lícula la qualitat tècnica que la capacita per a impressionar imatges amb una major o menor quantitat de llum. A major sensibilitat, la pel·lícula necessita menys quantitat de llum. La sensibilitat es mesura en graus DIN o ASA.
Seqüència. Seguit d'escenes que formen part d'una mateixa unitat narrativa (v_) Escena i Pla seqüència.
Serial. Film d'episodis en el qual hi ha un o més personatges protagonistes fixos; la història es desenvolupa o bé fragmentada o bé amb variacions aventuresques en cada nou episodi.
Set. Espai obert, espaiós, tancat i aïllat d'un estudi (v_) on es munta un decorat (v_) Plató.
Sincronitzar. Operació que consisteix a fer concordar exactament la banda sonora amb la banda d'imatges; es realitza amb una sincronitzadora i normalment a la moviola (v_).
Sinopsi. Terme conegut també per escaleta (v_). Resum o esquema per escrit del tema o de l'argument del film, en què s'inclouen les característiques majors dels protagonistes. És un treball que precedeix la confecció del guió complet i és més extens que la simple idea argumental (v_) Idea.
Sirio. Projector d'il·luminació de gran potència que utilitza làmpades halògenes; els sirios no pesen i no gasten tant com els arcs (v_) i es manegen més fàcilment.
Sketch. Cada una de les parts d'un film que, seguint un mateix fil o idea argumental, té una unitat narrativa pròpia; és sinònim d'episodi.
Slapstick. Film que es basa exclusivament en l'explotació sistemàtica del gag (v_). So directe. Tipus de so obtingut quan s'enregistra conjuntament amb les imatges que capta la càmera (v_) Càmera síncrona.
So magnètic. (v_) Magnètic.
So òptic. (v_) Òptic.
So de referència. Es tracta d'un so testimonial, enregistrat durant el rodatge en exteriors, mitjançant un senzill magnetòfon; és útil per a la postsincronització (v_).
Sobreimpressió. Efecte que es produeix quan s'impressiona dues vegades el mateix fragment de pel·lícula, filmant cada vegada imatges diferents que adquireixen significat amb la sobreposició (v_) Doble exposició. Comunament es realitza en el laboratori i és emprat per a la impressió dels títols de crèdit (v_) Crèdits del film amb imatges de fons.
Soft-light. Aparell d'il·luminació de llum suau i raig ampli que utilitza el principi de reflexió de la llum sobre una pantalla blanca.
Sonidista. Operador que maneja els aparells de presa i gravació de so durant els rodatges amb so directe (v_).
Sonorització. Operació d'enregistrar els sorolls, les veus i la música, incloent-hi les que provenen del doblatge i de la postsonorització.
Sorolls de fons. Són les remors que es senten de forma esporàdica o continuada durant la projecció, a causa de la reproducció del so. Provenen d'un enregistrament defectuós, del desgast de les emulsions, de les freqüències emprades, d'un tiratge imperfecte de les còpies, etcètera.
Sound-track. Banda de músiques i efectes sonors originals que s'usa a l'hora de doblar un film. Es coneix també com a banda de so internacional.
Star-system. Sistema de producció de films basat en la personalitat, categoria artística i interpretativa dels actors i, per tant, en el llançament publicitari que deriva dels noms que encapçalen el film.
Steadicam. Aparell mitjançant el qual queda fixada la càmera damunt l'espatlla de l'operador en cap (o operador segon), de tal manera que pugui realitzar tràvellings de desplaçament, salts d'eixos, etcètera, sense que perdi l'horitzontalitat i l'estabilitat. L'steadicam substitueix avantatjosament el tràvelling de vies, permet una total mobilitat de la càmera i recorreguts de trajectòria sinuosa.
Storyboard. Dibuix, pla per pla, de la planificació o composició que després es seguirà fil per randa amb l'objectiu de la càmera.
Subestàndard. Nom de la pel·lícula d'amplada inferior a l'estàndard (v_), o sia, de passos o formats de 8, S-8, 9,50 i 16 mm.
Subtítol. Text que figura al peu de la imatge i que proporciona la traducció dels diàlegs de la versió original, o bé que ofereix unes dades topogràfiques, històriques, nominals o temporals que convé aportar.
Superproducció. Film de llarga durada que ha tingut uns mitjans econòmics i un volum de producció molt superior al normal.
Supervisió. Control que en algunes produccions fa un expert en el tema o un realitzador experimentat.
Suport. Matèria cel·lulòsica (triacetat de cel·lulosa) que constitueix la base física de la pel·lícula (v_) Safety film.
Suspens. Gènere cinematogràfic que ha adquirit categoria de tal gràcies a l'estil narratiu i dramàtic imposat per Alfred Hitchcock, i que consisteix a diferir o a retardar el desenllaç (v_) d'una acció per tal de crear una tensió en l'espectador.


S