T
índex del glossari

Take. Cadascun dels fragments del copió (v_) que s'utilitza en el doblatge. Amb una cua (v_) s'empalma el fragment i així es constitueix una "cinta sense fi", que és la que es projecta als dobladors fins que realitzen la feina en aquell fragment i així successivament amb la resta del copió. Amb aquest mot també es coneix la presa (v_). Aquest sistema avui és en vies d'extinció; per al doblatge es còpia la pel·lícula en vídeo i es sonoritzen els fragments, quan es veuen en un monitor. Aquest sistema és incomparablement més rapid que el dels takes, perquè ja no cal tallar la pel·lícula (copió) i posteriorment refer-la tot sincronitzant cada take amb el so corresponent.
Tall. Pas o unió d'un pla amb un altre, mitjançant l'enllaç o empalmament directe (sec) sense que hi hagi cap altre pla intermig.
Talonatge. Operació de fer la igualtat fotogràfica del film, ates que no totes les preses tenen la mateixa densitat i cromatisme; es realitza en el laboratori sobre el negatiu muntat.
Tancar en negre. (v_) Fosa en negre.
Taula de mescles. (v_) Mescla.
Taula de muntatge. Aparell que s'utilitza per a realitzar les operacions de muntatge (v_) de la pel·lícula i que és conegut també amb el nom de moviola (v_).
Telecinema. Aparell que permet d'emetre per televisió les pel·lícules cinematogràfiques.
Telefilm. Film produït i realitzat explícitament per a la televisió.
Teleobjectiu. Objectiu que permet d'apropar les imatges llunyanes. És de distància focal (v_) llarga i, per tant, ofereix un camp visual reduït i engrandeix els objectes.
Teló de fòrum. Forillo en castellà, és un fons fotogràfic o pintat situat als decorats, darrere les portes i les finestres, que simula una vista de l'exterior.
Temperatura de color. Terme tècnic que indica les tonalitats del color d'una font lluminosa. Els tons blancs o blavosos corresponen a temperatures de color més altes que els tons vermellosos; es mesura en graus Kelvin.
Tiratge. Operació de passar una pel lícula del_ negatiu al_ positiu (v) (v «Master»)._
Títols de crèdit.(v_) Crèdits.
Todd-Ao. Sistema d'enregistrament amb pel·lícula de 70 mm d'amplada i projecció sobre una pantalla corvada de grans dimensions. És un sistema que perfecciona clarament el Cinemascope (v_).
Torreta. Plataforma giratòria col·locada a la part frontal d'una càmera, que duu tres o més objectius de distàncies focals diferents i que s'ajusten alternativament a la finestra d'obertura.
Tractament. Fase que segueix la sinopsi i precedeix la continuïtat i el guió pròpiament dit (v_).
Tràiler. Conjunt de plans seleccionats d'un film, per fer-ne el llançament publicitari.
Transfocator. Objectiu de distància focal variable (v_) Zoom.
Transparència. Trucatge que consisteix a rodar una escena amb un fons que es projecta en el mateix moment de la filmació i que ha estat prèviament filmat. S'utilitza per a simular exteriors quan es roda als estudis.
Tràveling. Moviment mecànic de translació de la càmera en l'espai quan aquesta es desplaça damunt d'un mòbil (dolly, grua) o bé sobre l'espatlla de l'operador (càmera a mà). Si la càmera passa d'un pla allunyat a un altre de més pròxim, tenim un tràveling de profunditat en avançament o aproximatiu; si passa d'un pla pròxim a un d'allunyat, aleshores tenim un tràveling de profunditat en retrocés o d'allunyament. Si la càmera acompanya en paral·lel una figura humana que es mou, tenim tràveling lateral o paral·lel; si acompanya una figura humana que es desplaça cap amunt o cap avall, aleshores tenim un tràveling vertical o en ascensor. En cas que la càmera acompanyi la figura humana en diagonal, el tràveling és oblicu; si la càmera gira a l'entorn de la figura humana, aleshores el tràveling és circular (v_) Zoom.
Tres dimensions (3-D).(v_) Relleu.
Tres peus. Aparell damunt del qual queda fixada la càmera; s'anomena també trípode.
Trípode. (v_) Tres peus.
Truca. Aparell per a crear dibuixos animats (v_): permet de filmar fotograma a fotograma, de realitzar diversos trucatges i també d'ampliar o d'inflar un film (v_) Ampliació i Impressora òptica.
Trucatge. Procediment tècnic per a crear efectes visuals i sonors irreals, artificials, il·lusoris, mitjançant recursos del tipus maquetes, sobreimpressions, insercions, transparències, reserves, càmeres lenta i ràpida, etcètera.

T
índex del glossari