1. Què és el Treball de recerca?

El Treball de recerca és una petita investigació sobre un tema determinat orientat per un professor/a. Al final del treball, presenteu els resultats de la vostra investigació i els exposeu oralment a un tribunal perquè els avaluï.

2. Objectiu del Treball de recerca

El Treball de recerca té com a objectiu bàsic que sigueu capaços de:

1. Planificar
1.1 Organitzar de manera rigorosa la feina, d'acord amb els objectius inicials establerts i les disponibilitats pròpies.
1.2 Seleccionar les fonts d'informació adequades.
1.3 Identificar les qüestions i dades que siguin fonamentals o suficientment valuoses per a l'elaboració del treball.
1.4 Seleccionar i manejar la documentació bibliogràfica amb esperit crític.
1.5 Comparar dades i opinions contraposades de manera objectiva i crítica.
1.6 Fer un calendari de treball que estigui ajustat a la realitat.
1.7 Seleccionar els criteris per establir l'organització dels mitjans de treball.
1.8 Ponderar la diversitat qualitativa i quantitativa de les fonts d'informació.
1.9 Mantenir una actitud crítica basada en el coneixement i la reflexió com a eina bàsica en el desenvolupament de la investigació.

2. Desenvolupar
2.1 Observar els fets de manera crítica i objectiva.
2.2 Analitzar, classificant i donant el tractament adient a la informació obtinguda.
2.3 Exposant les pròpies idees amb coherència i estructuració correcta, utilitzant un llenguatge adient.
2.4 Actuar amb perseverança en el procés de realització.
2.5 Aplicar el rigor en el desenvolupament de les pròpies activitats.

3. Presentar
3.1 Aplicar els principis bàsics, formals i no formals, a l'exposició d'un tema.
3.2 Valorar positivament una presentació correcta en l'aspecte formal i coherent en el contingut dels resultats obtinguts.

En conseqüència, haureu après a:

-Utilitzar les diverses metodologies, tècniques i destreses apreses al llarg dels anys d'estudi previst de manera selectiva, flexible i interdisciplinària.
-Interpretar els resultats obtinguts a partir de la reflexió i el judici.
-Comparar dades i opinions contraposades de manera objectiva i crítica.
-Distingir les característiques principals dels treballs de síntesi i dels treballs d'anàlisi.
-Comentar els aspectes diferents que intervenen en l'estructuració d'un treball de recerca.
-Escollir les estratègies adequades a cadascuna de les etapes del treball.
-Manifestar una disposició intel·lectual oberta i receptiva davant de les diverses aportacions externes.

3. Quan es fa el Treball de recerca?

S'ha de dur a terme durant el darrer trimestre de 1r de Batxillerat i el 1r i el 2n trimestre de 2n, per evitar que coincideixi amb el final de curs i les proves de Selectivitat.

Durant el mes de maig del curs anterior (1r de Batxillerat) es tria l'àmbit en què es vol desenvolupar el Treball de recerca.

Per fer el treball, us heu d'enfrontar amb diverses fons d'informació, no sols amb les bibliogràfiques. El treball de camp fora de l'escola s'haurà de fer fora d'hores de classe. Només en casos excepcionals es podran utilitzar hores lectives per fer entrevistes, per visitar entitats que obren només al matí, etc.

4. Quant compta?

La nota del Treball de Recerca suposa un 10% de la nota de Batxillerat. Per tal d'aprovar el Batxillerat és imprescindible haver fet el Treball de recerca i haver-lo aprovat. Una bona qualificació del Treball de recerca suposa millorar la nota de l'expedient acadèmic.

5. Quan, com i qui avalua el Treball de recerca?

Durant el 1r trimestre del curs s'avaluarà el Treball de recerca.

Haureu de lliurar dos exemplars del treball, que romandran a l'escola.

El treball l'avaluarà un tribunal format per dues o tres persones que en la majoria de casos són un o dos professors de la mateixa àrea (un d'ells, el professor del treball), i l'altre, d'una altra àrea.

6. Criteris d'avaluació del Treball de recerca

El treball s'avaluarà des del seu inici, és a dir, no es valorarà només el material presentat a finals del 1r trimestre, sinó també el seguiment -observat pel professor- (assistència a les sessions metodològiques i de seguiment, presentació d'esquemes i guions, etc.) i l'exposició oral.

· 40% seguiment
· 20% contingut
· 20% presentació formal
· 20% exposició oral (nota mitjana dels professors del tribunal)

El Treball de recerca no necessàriament s'ha de materialitzar en un treball escrit. Se'n poden presentar els resultats utilitzant algun altre suport: maquetes, làmines, disquets, diapositives, vídeos, CD, etc.

Del treball, se'n valoraran:

· Els procediments:

- La presentació
- L'estructura
- La maduresa en l'expressió escrita
- L'exposició i la defensa oral

· Els continguts:

- La coherència entre la hipòtesi i les conclusions o resultats
- El grau de dificultat de les fonts consultades
- La relació entre la bibliografia consultada i la investigació pròpia
- El treball de camp, etc.

7. Calendari del Treball de recerca

Dies de reunions pel Treball de recerca:

Els dimarts de setembre, octubre, novembre, i desembre a les 15:30