Cos i escultura
La representació del cos humà, la representació de l'home ha estat un element molt important en moltes tradicions culturals. En camp de l'escultura el cos ha esdevingut des d'antic, un referent i una preocupació bàsica. Podríem traçar una història o, si més no, assenyalar com el cos ha estat emprat, com se li ha donat forma, i fins i tot, com se l'ha manipulat al llarg del temps a través de les obres escultòriques. Les formes que ha adoptat la representació tridimensional del cos, van més enllà del pur gust o estil de cada època. Darrera d'elles s'amaguen aspiracions, pors, desigs i preocupacions dels homes. Podem dir que el cos no és una categoria immutable, és una categoria històrica i cultural canviant, lligada tant a consideracions de caire religiós, sexual, moral com a tensions socials i polítiques i, d'una manera o d'una altra, les representacions artístiques s'han fet ressò d'aquests elements. Venus de Willendorf. 30000-25000 aC. Pedra calcària, 11,5 cm. alt
Estatuària de l'antic Egipte
Cap i mà de l'estàtua colossal de Constantí. Cap i mà de l'estàtua colossal de Constantí procedent de la basílica de Constantí a Roma, any 313. Marbre, alçada del cap 2,6 m. Originalment l'estàtua mesurava 9 m. d'alt, els dirigents seculars es servien d'aquestes estratègies visuals per evocar el seu poder diví. L'escultura monumental de personatges ha estat des d'antic un mitjà utilitzat pel poder polític i militar per mostrar-se o imposar-se. No només la representació colossal, sinó també la idealització de figures pot ajudar a la sobrevaloració del personatge real, contribuint a la devoció envers aquest. L'escala del cos ha estat un element important a l'hora de representar el cos: la mida reduïda permet al cos mostrar-se com un objecte tàctil per a ser posseït privadament, com si fos un tresor, mentre que les grans dimensions n'accentuen la seva presència i el seu caràcter visual i no tàctil.
MIQUEL ÀNGEL, Pietà, 1497-1500. Marbre, 1,74x1,95 m. El cos bell i perfecte és aquell que s'ha construït a través del coneixement del seu interior, del seu funcionament, tal com se'ns mostra al Renaixement. En aquell temps era bàsic per l'artista conèixer les estructures internes del cos per poder-lo imitat en marbre. L'interès per la investigació científica i mèdica, proclius en aquest període era molt propera als esforços i a la tasca de l'art. Tan sols es pot explicar allò del què en coneixem el seu funcionament i, la ciència, és la que ens proporciona aquest saber. Era necessari per tant un coneixement de l'anatomia, dels òrgans i el seu funcionament per acabar representant-lo amb tota la seva precisió. A part d'aquest coneixement tècnic, els models iconogràfics contribuïen també a la recreació d'una determinada tipologia de cos i de personatge. En aquest cas la representació que es fa de la verge, molt jove, contrasta amb la del fill, ja adult.
la Venus de Milo siglo II a. C. Es mostra amb un marcat contrappost que confereix una forma sinuosa a l'escultura. La composició és clarament oberta, malgrat l'absència dels braços, l'autor utilitza una composició helicoïdal o amb forma serpentinata, realitzada amb un gir suau i equilibrat del cos cap a la seva esquerra, que conviden l'espectador a buscar múltiples punts de vista. L'estudi anatòmic femení és detallat i elegant i de proporcions harmonioses, amb volums naturals que s'allunyen del geometrisme del primer classicisme com al Dorífor de Policlet. La tècnica és refinada donant lloc a nombroses textures, en particular destaquen la suavitat i tova de la pell de Venus, que es contraposa amb els bigarrats plecs de la túnica que cobreixen les seves cames, creant violents contrast de llums i ombres que ajuden a reforçar el dinamisme de la imatge. La cara es mostra serena, seguint la tradició clàssica, fugint de l'expressió de les emocions.
THOMAS i ABRAHAM SIMON (atribuït), efígie funerària, Oliver Cromwell, 1598 THOMAS i ABRAHAM SIMON (atribuït), efígie funerària de guix amb ulls de cristall sobre pedestal de fusta, Oliver Cromwell, 1598. 46 cm d'alt.
AUGUSTE RODIN
UMBERTO BOCCIONI, Formes úniques de continuïtat en l'espai, 1913. Bronze, 117,5x87,6x36,8. Tota innovació o avenç tecnològic modifica gairebé sempre el nostre entorn i afecte la manera de veure'l i de retruc la forma d'expressar la visió que en tenim. Així ho podem veure en el grup dels artistes futuristes que, davant l'impacte de la progressiva mecanització i automoció del primer quart del segle XX incorporaren en les seves obres efectes òptics de moviment. Així ho podem veure en els volums d'aquest cos, que tal com diu al títol es desplaça, es desfà amb el seu moviment per l'espai. D'algun manera aquesta era la imatge de l'home modern, anònim, que seguia el ritme i la velocitat de les creixents metròpolis. El cos està en funció d'allò orgànic i d'allò tecnològic, l'home és gairebé com una màquina que es mou per l'espai, un organisme cibernètic.
Josep Llimona ( Desconsol ) Simbolisme i Modernisme
Barcelona, 1864-1934, Escultura de volum rodo: L'escultura modernista, de la qual «Desconsol» ha esdevingut peça paradigmàtica. La perfecta factura de l’anatomia del cos femení i, molt especialment, la seva actitud melangiosa i casta contribueixen a potenciar la seva adscripció al simbolisme.
La gran ballarina, de la qual hi ha tres versions. Gargallo va utilitzar uns cartrons retallats a partir dels quals podia tallar les peces de metall, en aquest cas de ferro, i acoblar-les després. L’escultura combina l’estètica realista amb solucions pròpies del cubisme i incorpora l’espai buit com a element de volum.
Miquel Blay 1866 - 1936 Els primers freds Escultura Roma, Escultura emmarcada en el realisme naturalista No obstant això, en esculpir el marbre, va introduir elements plàstics propis del modernisme, com el non finito, o esfumat, de la cara de la nena, de clara influència rodiniana. La veritable força d'aquesta obra radica en la capacitat de l'artista per a transformar una escena de tendresa commovedora en una representació idealitzada de patiment humà.
CONSTANTIN BRANCUSI (1876-1957), Tors masculí, 1917. Llautó, 46,7 cm.
JOAN MIRO. Noia evadint-se, 1968. Bronze pintat, 135x60x35 cm Amb aquest assemblage, Miró fa una recreació del cos a través d'objectes trobats. Amb certa ironia, imagina una nou cos per un nou personatge, no aliè a les idees que els objectes poden aportar-li. És un cos construït a partir de fragments, d'elements i imatges aparentment inconnexes.
HENRY MOORE, figura reclinada, 1938 Moore pren la figura humana de punt de partida per a les seves experimentacions formals. Els seus cossos de pedra s'ondulen, es deformen talment una substància tova i flexible. Són cossos per ser tocats, que defugen qualsevol preocupació o aspecte negatiu, permaneix una emoció positiva, un cert optimisme i plenitud del cos en aquestes peces. El cos es defineix a partir de la seva massa però també a partir de l'espai que l'envolta.
ARNO BREKER amb la seva figura de Prometeu, 1941-1942
MAGDALENA ABAKANOWICZ, Multitud, 1986-87 / figures assegudes, 1974 / Instal·lació, 1977
JANA STERBAK, Vanitas. Vestit de carn per a un albí anorèxic. 1987
LOUISE BOURGEOIS, Estudi de naturalesa 5, 1995. Marbre ros i acer, 50,8x92,7x58,4 cm. La figura de Louis Bourgeois, formada per fragments de cossos enquibits dins d'una espècie de recipient, provoquen sentiments contradictoris d'atracció i repulsió, confonent-nos amb les idees que a vegades puguem sentir d'avant dels mateixos elements.
GEORGE SEGAL, Sopar, 1964-1966 GEORGE SEGAL, Sopar, 1964-1966. Guix, fusta, plàstic, fluorescent, cafetera i d'altres objectes. Mida natural, 2,38x3,66x2,44 m.
GÜNTER BRUS, Acció Ana, 1964. i Acció Autopintura, Viena 1964-65 A partir dels anys seixanta la pràctica de la performance i de les manifestacions englobades dins del terme body art o art del cos, empraran directament el cos com a suport o mitjà de l'expressió artística. El cos mateix, la seva manipulació, el seu moviment i la seva acció esdevindran obra. Tots els significats atribuïts al cos, ja siguin de caràcter moral, sexual, polític, seran aquí desmuntats, oberts de dalt a baix per ser qüestionats. Per exemple a Autopintura el cos a través de la dramatització acaba essent suport d'imatges plàstiques. A Anna, el cos es retorça, es comprimeix sobre ell mateix dins d'una habitació completament blanca fins arribar a perdre les seves formes.
|