Le Corbusier

L'església de Ronchamp (1950-53).

En aquesta església de Notre-Dâme du Haut en Ronchamp, Li Corbusier explota al màxim les possibilitats del formigó amb una teulada fosa i corbat com la coberta d'una tenda de nòmades (el poble cristià és un poble pelegrí). Les asimetries, el joc de volums i el contrast entre el blanc de les parets i el gris del formigó de la teulada són la base de l'estètica de l'obra ja que hi ha una completa absència d'elements decoratius. L'interior és també molt sobri encara que animat per la llum que es filtra per múltiples finestres que, malgrat les seves petites dimensions, proporcionen un joc de llums molt bé aconseguit. Hi ha a més proeses tècniques com la teulada, fos en només dues peces i recolzat, no sobre els murs, sinó sobre petits pilars que deixen una escletxa entre sostre i mur per la qual es filtra la llum.

Casa Saboya: (1929-31) Li Corbusier (Funcionalisme)

El funcionalisme és una de les grans tendències, juntament amb l'organicisme, de l'arquitectura del segle XX, els postulats del qual romanen en bona mesura vigents en l'actualitat. La seva màxima aspiració és aconseguir una perfecta adequació de l'edifici a la funció a la qual se li destina, eliminant o reduint al màxim els elements ornamentals als quals es considera superflus, quan no una molèstia. (Un dels integrants del corrent, Adolf Loos, va titular molt significativament un dels seus llibres: Ornament i pecat). Li Corbusier es planteja abaratir els costos de l'arquitectura per mitjà de l'estandardització per apropar l'arquitectura de qualitat a les classes populars i renúncia a la construcció de cases per a rics i edificis singulars (el que ell denomina espai estrambótico)

Potser el més important arquitecte del corrent funcional sigui el francès Li Corbusier. Obsessionat sempre pels problemes urbanístics, moltes de les solucions que avui són habituals en l'arquitectura les hi devem a ell. A la Casa Savoia, Li Corbusier planteja una solució racional, econòmica i perfectament funcional d'habitatge unifamiliar. La casa és una simple galleda amb grans finestrals per aprofitar al màxim la llum solar i materials barats (maó etc.) en un intent de posar l'arquitectura a l'abast de les classes menys afavorides (el mateix que va intentar en la seva famosa Unitat d'habitació de Marsella). La puresa de línies, l'exaltació de les rectes i l'absència d'elements decoratius són característiques de l'escola racionalista.

L'edifici suposa l'aplicació pràctica dels principis definits per l'arquitecte en el seu article Els cinc punts per a una nova arquitectura: Ús de pilots com a substituts dels pilars i columnes, la qual cosa permet elevar la construcció sobre el sòl. Planta lliure, façana lliure en la qual corre una finestra horitzontal i sostre pla sobre el qual se situa una terrassa-jardí. Tot això s'aconsegueix gràcies a la utilització del formigó armat, llavors tota una novetat.

Sorprèn la “modernitat” de l'edifici, molt similar als quals avui construeixen les administracions públiques (Ajuntaments, Xunta...) per a Col·legis, Cases de cultura etc., prova de l'eficàcia de les solucions de li Corbusier i de la seva influència en l'arquitectura actual.