Alberto Giacometti

Escultor suís, nascut en Borgonovo el 10 d'Octubre de 1901. La seva joventut transcorre en la veïna localitat de Stampa. Era fill d'un important pintor postimpresionista (Giovanni Giacometti). En 1919 i 1920, estudia pintura en l'Escola de Belles Arts i escultura i dibuix en la escola d'Arts i oficis de Ginebra. En 1920, viatja a Itàlia on li impressionen les obres de Cézanne i Archipenko que veu en la Bienal de Venècia. És un gran admirador de l'art antic egipci i de les obres de Giotto i Tintoretto. En 1922, s'instal·la a París, on continua els seus estudis en l'Acadèmia de la Gran Chaumière. En 1927, obre un estudi amb el seu germà Diego, el seu fidel company i assistent, i exposa per primera vegada en el Saló de les Tullerías de París. Influït pel cubisme i per l'art africà, la seva escultura dels anys 1925 a 1929 és semiabstracta i consisteix tant en formes simples i compactes com en estructures complexes i obertes.

Entre 1930 i 1935, està adscrit al grup surrealista. En 1932, té lloc la seva primera exposició individual en la galeria Pierre Colle a París i, en 1934, la galeria Julien Levy de Nova York. Donna sgozzata de 1932-1933, és una peça de la seva època surrealista en la qual "utilitza la tècnica surrealista de les juxtaposicions desconcertants, de la distorsió i de la separació de parts de l'anatomia per a expressar les pors i les solicitacions del subconscient. L'agressivitat amb que està tractada la figura humana en aquestes visions, de brutal impacte eròtic, revela gràficament el seu contingut...Les parts anatòmiques són transformades en esquemes abstractes...El record de la violència està confiat a la rigidesa cadavérica. El turment psicològic i la sádica misoginia que transmet aquesta peça, contrasten de manera sorprenent amb la serenitat d'altres obres contemporànies, com La dona sense cap de 1932-1936, que és producte de la racionalitat i serenitat formal que Giacometti persegueix en contraposició amb les seves exploracions surrealistas del subconscient. Aquest guix, que expressa gràcia i calma, sembla derivar de les figures frontals de l'antic Egipte,...no transmet cap idea de moviment i es veu ja la seva preferència per les figures fortament estilitzades" (Flint).

La seva decisió de treballar a partir de la naturalesa, li duu en 1935 a excloure's del grup surrealista. A partir d'aquí, el seu model fonamental està tret del món del real. Alterna períodes de treball amb model amb uns altres en els quals treballa de memòria. Al llarg de tota la seva carrera es preocupa per representar la seva visió de la realitat que viuen els seus personatges. En 1940, comença a fer escultures en miniatura. A partir de 1945, la superfície de les seves escultures és profundament irregular, mentre que en els seus dibuixos i pintures, les formes emergeixen lentament, per la insistència del traç en línies i contorns. Invariablement, totes la seva figures són frontals. La seva concentració en la figura sola, suggereix el tràgic aïllament humà.

En 1942, viu en Ginebra i freqüenta a l'editor Skira. De tornada a París en 1946, les seves obres d'aquests anys són figures cada vegada més lleugeres i allargades, amb una verticalidad acusadísima i representen l'essència de l'individu que perdura enfront de la desmaterialización corpòria. Un clar exemple d'això és Donna Leoni de 1947. "En les seves escultures només es veu una possible relació entre la forma i l'espai, i és antitética: l'espai s'escapa cap a l'infinit i la figura es contreu, es redueix a poc més que un fil i arribaria a desaparèixer si no la retingués, en el llindar del no-res, un últim i precari residu de matèria. Amb Giacometti no es pot parlar de nova figuració, doncs va ser el més radical i conseqüent dels escultors informals. De fet en les seves escultures no busca en la matèria ni una antiforma ni un moment d'agregació o desagregación de la forma; fora de la forma i la matèria, igualment destruïdes, la figura és només un signe; el signe no significa la figura, sinó l'espai infinit, en el qual la presència enigmàtica de la figura suposa un límit inexplicable i gairebé intolerable. En resum, Giacometti no vol manifestar un ésser sinó un no ser. Per això Sartre va veure en la seva escultura (com última resta d'un art clàssic) l'expressió en imatge de la condició existencial de l'home modern, en la frontera entre l'Ésser i el no-res" .

Alberto Giacometti (1901-1966)

Moviment: surrealisme, neoexpressionisme

Obres importants: walking man

Influències: l'art antic egipci ,l'art africà, el cubisme, les obres de Giotto, Tintoretto.