Auguste Rodin
París, 12 de novembre de 1840 - Meudon, 17 de novembre de 1917) fou un dels més reconeguts escultors de tots els temps. Va ser rebutjat per ingressar a l'Escola de Belles Arts de París. Viatjà a Itàlia l'any 1875 on va quedar impressionat per l'obra de Miquel Àngel. També era admirador de l'art gòtic i va recórrer les catedrals de França el 1877. La seva obra més ambiciosa va ser l'anomenada "El portal de l’infern" on va encabir les seves obres més conegudes: "El pensador" (1880) "El bes" (1886) i "El fill pròdig" (1889). També va fer estàtues dels escriptors Victor Hugo i Balzac (1897). Molt cèlebre és el conjunt escultòric "Els burgesos de Calais".
L'home que camina: considerada una obra inacabada atès que manca de cap i braços. Destacar el moviment que té a pesar de la falta d'aquestes parts del cos. Tors; una altra de les obres de Rodin considerades inacabades. Com podem veure, l'escultor francès s'inspira molt en la temàtica de l'antiga Grècia i Roma. Un exemple clar, la Venus de Milo, escultura a la qual li falten els braços. Les Portes de l'Infern: es tracta d'un encàrrec que es va fer per a decorar un museu que no va arribar a ocupar el seu corresponent lloc. La Port de’l Enfer, com es diria en francès, és un monumental grup escultòric amb uns sis metres d'alt, quatre de acho i un de profunditat. En la seva totalitat conté unes 180 figures les dimensions de les quals varien entre els quinze centímetres i més d'un metre. El va encarregar @ser<3> per al futur Museu d'Arts Decoratives de París però el projecte va quedar cancel•lat i va romandre en el taller de Rodín, el qual li va anar fent afegits fins a la seva mort. Actualment ho podem trobar en el Museu Rodin de la capital francesa. El Pensador. Una de les escenes del petó ideades per Rodin. Els Burgesos de Calais.Les Portes de l'Infern són, en definitiva, una reflexió sobre la condició humana, amb les seves llums i ombres. Distingim tocs de romanticisme i simbolisme en la temàtica de l'obra i un enfocament més realista si tenim en compte els efectes de la llum (i per l'afinitat artística i personal de l'autor). Algunes de les nombroses figures van ser més tard reproduïdes per Rodin de forma independent, com és el cas de la seva famosa escultura El pensador (situat en la llinda de la porta), així com Les tres ombres (que apareixen en la part més superior). La figura El petó i els laterals són parts d'aquestes portes que també cal destacar. El Pensador: símbol de l'escultura de Rodín. Aglutina totes les característiques de l'autor. L'escultura arriba a traspassar el seu sentit literari (ja que a l'origen és el retrat del poeta Dante que s'afectat per tot el que està veient –en les portes–), i ara amb l'escultura a grans dimensions adquireix un significat totalment diferent, tracta d'expressar una mica més universal i que s'identificarà amb la destinació de l'home. Es tracta d'un home assegut, reclinat, amb el cap ladeada cap avall, en una postura de pensament, passivitat, solitud, preocupació, etc. Per a això, Rodin s'inspirarà en obres ja existents (com el Moisés o la Tomba de Lorenzo de Medicis de Miguel Ángel) clàssica, renaixentista. D'una banda veiem una posició descurada, hi ha com un gir de les cames casual, com si s'asseurà a pensar. Però Rodin va més enllà de la representació idealitzada d'una persona per a transmetre'ns sentiments, una mica més universal i profund (solitud, preocupació de l'home per l'esdevenir del ser humà,…) tota una càrrega psicològica important. El Pensador està fos en bronze. El petó: també representada en Les Portes de l'Infern. És important el moviment de les obres de Rodin, els diferents angles i punts de vista que ens oferixen nous detalls, més informació sobre l'obra (d'una banda sembla que es besen, per l'altre no). Un dels mètodes de Rodin era duen models nus al seu taller i fer-los girar i moure's per a trobar la postura ideal que li inspirés. També serà important les obres inacabades, la sensació
de dinamisme, que tot és canviant, que l'obra no és
igual segons el lloc des d'on sigui benvolguda, el ritme de la composició
(formada amb les postures, els braços, com aquests s'entrellacen,
etc.) Les tres ombres: aquestes es troben en la part més superior
de les portes. Es tracten de tres figures que en realitat són
la mateixa però exposades en diferents angles al voltant d'un
punt concret. Els Burgesos de Calais: es tracta d'un encàrrec
que representa una feta heroica d'un conjunt de persones de la ciutat
de Calais, que s'oposa a l'ocupació d'aquesta. Rodin farà
una escultura en un podi baix, arran de terra (perquè la gent
pugui contemplar-la millor). Són un conjunt de sis persones,
pràcticament individualitzades a causa de la vestimenta, el
rostre, la seva expressió, el gest de les mans, etc. El tractat
és individualitzat, no obstant això, les persones s'interrelacionen
amb el moviment el que li fa considerar-se una composició conjunta.
L'expressivitat és una de les característiques més
destacables de Rodin, sentiments d'angoixa, orgull, dolor, en fi,
diferents expressions segons la cara de la figura de la qual estiguem
parlant. Segons el punt de vista, tindrem una sensació diferent
de la figura. Entre les obres a destacar d'aquesta autora estan; El Vals o L'abandó.Camille Claudel tindrà molt poca producció, atès que anys després caurà en una profunda crisi emocional amb motiu de la seva ruptura sentimental amb Rodin. És internada en un sanatori, de la qual no surt fins a la seva mort. A pesar de la seva insistència cap al seu germà perquè la tragués, la família acabarà donant-li l'esquena el que va suposar aquest tràgic final. A. Bourdelle; en aquest autor trobarem dos tipus d'obres (una més cap a la línia d'influència de Rodin, i altra més clàssica). Destacab; Sappho, Hèrcules arquero i L'últim centauro. |