Claes Oldenburg

Artista americà, nascut a Estocolm el 28 de gener de 1929, que és una de les figures més representatives del Pop Art i el Happening.

ALS cinc anys es trasllada amb la seva família a Chicago. En 1950 es gradua en Yale i passa a estudiar en l'Escola d'Art de l'Institut de Chicago. En 1956 es trasllada a Nova York, on aviat coneix a altres artistes treballant en el camp del happening i del environment (Jim Dine, Xarxa Grooms, Allan Kaprow i Geoge segal, entre altres). Les seves primeres escultures, fetes amb objectes i materials trets de la vida quotidiana, al·ludeixen directament a la cultura del consum. En 1960 exposa The Street, un environment total, en el qual les figures, els cotxes i les cases estan fetes a partir de detritus urbans. En un intent més per acostar l'art a la vida, Oldenburg en 1961 exposa rèpliques fetes a mà de productes produïts en sèrie: pa, pastís, sabates, etc. Aquesta manipulació d'objectes corrents té la seva expressió màxima en les famoses escultures toves exposades en 1962 en la galeria Greene, fetes de llenços cosits, farciments de goma escuma i pintats amb liquitex, d'enormes proporcions representant gelats, hamburguesas gegants i pantalons vaquers; aquesta exposició contribuïx en gran mesura a l'engegada del moviment pop a Nova York. A través del seu interès en el paradoxal, Oldenburg està més proper al dadaísme o surrealismes originals que la resta dels artistes pop.

En 1965 comença a treballar en projectes per a monuments d'escala colossal, com l'enorme barra de llavis, erigida en el campus de la Universitat de Yale en 1965. El mateix artista afirma que la seva intenció amb aquestes obres és "...engrandir els camins de l'art...". Des de 1976 és soci de la seva dona Coosje van Bruggen, en la gairebé exclusiva activitat de realitzar grans monuments públics en els quals explora les complexes relacions entre l'objecte i el lloc. Viu a Nova York.