Richard Serra

Escultor nord-americà nascut en San Francisco el 2 de Novembre de 1939. De pare mallorquí i mare de Odessa, va estar adscrit en els seus començaments al moviment de la Antiforma o Postminimalismo, i més tard va ser un dels màxims conreadors de la idea del site specifity (lloc específic) per a l'escultura. Entre 1957 i 1961 va estudiar en la Universitat de Califòrnia, en Berkley i en Santa Bàrbara, on va obtenir la seva graduació en literatura anglesa. Va començar a treballar en foses per a mantenir-se.

Entre 1961 i 1964 li van concedir un M.F.A. i un B.F.A. en la Universitat de Yale. Va treballar amb Josef Albers en el seu llibre teòric La interacció dels colors; va entrar en contacte amb els artistes de l'Escola de Nova York Phillip Guston, Robert Rauschenberg, Ad Reinhardt i Frank Stella. En 1965 va viatjar a París amb una beca de Yale; va conèixer a Phillip Glass. En 1966 va passar un any a Florència amb una beca Fullbright i va fer la seva primera exposició individual en la galeria La Salita de Roma. Els seus primers treballs es van acostar a l'Art Povera; viatjo a Espanya i al nord de Africa; i es va instal·lar més tard a Nova York.

En 1967 va començar a fer escultures amb goma i neó; es va relacionar amb el grup d'artistes de la Antiforma (Bruce Nauman, Eva Hesse, Robert Morris, Robert Smithson) i amb Jasper Johns, Steve Reich i Donald Judd. Va fer mudances amb Phillip Glass para mantenir-se. En 1968 va entrar en contacte amb la galeria Llegeixo Castelli; va començar la sèrie dels Splashing i Casting en les quals emfatitza el procés de creació més que l'obra acabada; va fer la seva primera pel·lícula d'estudi i va començar a treballar amb acer cortén, material amb el qual va fer una sèrie d'instal·lacions d'interior, en col·laboració amb enginyers estructurals, a causa del enorme pes de les peces. Va col·laborar amb Joan Jonas en vídeos i performances. Va fer la seva primera exposició individual en la galeria Llegeixo Castelli de Nova York. A la fi dels seixanta va començar a fer les escultures per les que avui dia és conegut, peces que resulten de l'efecte de les forces físiques que actuen sobre el material (acer cortén molt pesat) i la seva disposició (en ocasions en equilibri o recolsades contra la paret); les primeres, menjo Floor Pole Prop o córner Prop són de plom. En 1970 va col·laborar en el muntatge de la *piral *etty de *mithson, a Salt Lake City, Utah. En 1975 va plantejar la primera peça corba per al Centro *Pompidou de París. En 1979 va rebre l'encàrrec per a crear una escultura permanent en la Federal Plaça de Nova York. En 1980 es van instal·lar a Nova York les seves peces titulades St. John´s Rotary Arc i T.W.O.; Wright´s Triangle en la Universitat Oest de Washington i una intervenció paisatgística en Basilea, Suïssa.

La matèria del temps

La matèria del temps

La matèria del temps és la reflexió més completa de Richard Serra entorn de la fisicidad de l'espai i la naturalesa de l'escultura. Instal·lada de manera permanent a la sala més gran de l'edifici de Frank O. Gehry, set escultures encarregades a Serra s'uneixen a Serp (1994-97) —creada per a la inauguració del Museu— conformant una instal·lació d'ubicació específica d'una escala i ambició sense precedents en la història moderna